• majskrok

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
    Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?

• Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
  • Åsa39

Jag har läst hela inlägget och jag inte se att något är galet... Min son vaknar med många gånger på nätterna, han är med livlig och har väldigt svårt att komma till ro.

har du kollat, kanske är det tänder på gång... små barn har ju mycket att ta in och har svårt att varva ner... ha rutiner som din lilla känner igen. Vi gör alltid samma sak varje kväll. Sedan så känner den lilla av din oro, din rastlöshet e tc försök att varva ner lite själv.... försök var lite lugn i sinnet... ni kan ligga och titta i en bok t ex strax innan det är dags för att sova eller något liknande.

• annaoedvin
    Åsa39 skrev 2009-07-14 11:51:39 följande:
    jisses, det lilla stackars barnet skriker ju för att det är rädd känner sig övergiven och ensam, hade bebisen kunnat prata hade det kallat mamma..pappa... Men klart att barnet tillslut slutar skrika, det tar ju enormt på de små krafterna och de somnar av utmattning. Gör som jag, sitt/ligg brevid och låt de små barnen somna i frid och fröjd trygga och älskade. Visst är det jobbigt att sitta/ligga där ibland uppemot en timme ibland, men det är det värt minsann. Meningen med livet är väl ändå att ta hand om de små barn vi sätter till världen, finns väl inget annat som är viktigare än detta. Nej bort med dessa tortyrmetoder, vet vuxna människor inte bättre...skam på er vuxna som skrämmer era gråtande barn till sömns.
    Men va f*n rent ut sagt! Kom ner från din höga hästar. DU har ingen aning om hur andra barn är. "Uppemot en timme". JAG satt/låg/vaggade/körde över trösklar/försökte samsova/promenerade i TIMMAR utan att lillkillen på 11 månader somnade. Sen gjorde vi 5 mm i tre dagar och det fungerade klockrent. Han somnade gott och blev per automatik en gladare pojke och jag blev en gladare mamma. Idag är han 2,5 år. Somnar utan problem i sin säng efter att vi läst bok och sjungit. När han vaknar på natten kommer han in och lägger sig mellan oss i sängen och sover vidare (vilket han även fick göra efter vi kört 5 mm, tanken var bara att han skulle lära sig att somna i sin egen säng). Visst finns det de barn som tar skada av olika sovmetoder men inte ALLA. Jag känner mitt barn bäst och vet vad som är bra för honom eller inte.
  • Schnooglewookiemush

Alla får tycka som man vill, men det finns ingen anledning att svartmåla oss föräldrar som faktiskt utövar den här metoden. För min son har det funkat jättebra, han har aldrig sovit så bra sen vi prövade 5mm. Tyck vad ni vill, men bete er som vuxna och sluta se ner på andra människor.

• MalinEddie
    majskrok skrev 2009-07-14 11:52:50 följande:
    Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?
    Det kan ju vara bra att komma ihåg att BVC ger råd utifrån sina egna åsikter. Själv har jag en BVC sköterska som AVRÅDER från just den metoden och talar om vikten att finnas där för sitt barn.
    Om du känner att du vill fortsätta kan du kanske finnas hos barnet iallafall? Det finns liksom ingen anledning att lämna små barn ensamma med sin gråt.
  • avocadomacka

15 minuter första gången :) började för 3 dagar sedan...

• Zelmut
    AtroCious skrev 2009-07-14 12:23:25 följande:
    Alla får tycka som man vill, men det finns ingen anledning att svartmåla oss föräldrar som faktiskt utövar den här metoden. För min son har det funkat jättebra, han har aldrig sovit så bra sen vi prövade 5mm. Tyck vad ni vill, men bete er som vuxna och sluta se ner på andra människor.
    Håller verkligen med!
    Barnen tar verkligen INTE skada av den metoden och känner inte heller att de inte är ÄLSKADE!
  • MalinEddie
    Zelmut skrev 2009-07-14 12:47:24 följande:
    Håller verkligen med! Barnen tar verkligen INTE skada av den metoden och känner inte heller att de inte är ÄLSKADE!
    Hur vet du det? Jag menar inte att vara otrevlig utan är bara uppriktigt nyfiken på hur du vet det.
  • Zelmut
    MalinEddie skrev 2009-07-14 12:48:38 följande:
    Hur vet du det? Jag menar inte att vara otrevlig utan är bara uppriktigt nyfiken på hur du vet det.
    Därför att jag har ett barn själv som själv tycker och vill lägga sig just den tiden självmant nu! å han somnar så lungt å tryggt i sin säng! å han mår hur bra so helst.
  • MalinEddie
    Zelmut skrev 2009-07-14 12:51:29 följande:
    Därför att jag har ett barn själv som själv tycker och vill lägga sig just den tiden självmant nu! å han somnar så lungt å tryggt i sin säng! å han mår hur bra so helst.
     Ett barn är dock ingen garanti för att barn inte far illa av den metoden. Det krävs mer än så. Har du nån forskning att hänvisa till eller så och då inte Eckerberg egna studie? Jag kan inte tänka mig att barnen mår bra när metoden utövas. Vem skulle må bra av att ignoreras? Det är enkel logik att barnen till slut ger upp. Det går att få barn till att bli glada att gå och lägga sig utan en sån grym metod. Jag har själv en dotter som gladligen lägger sig vid 18.30 tiden och här det aldrig varit tal om "gråta sig till sömns" metoder.
    Jag antar att tiden lär visa vem som har rätt av oss{#lang_emotions_smile}Jag ä-r personligen sååå glad att fler och fler BVC faktiskt tar avstånd från 5mm numera. Det går framåt som jag ser det men jag respekterar att du ser det på ett annat sätty. Vi är alla olika.
  • Winglur
    majskrok skrev 2009-07-14 09:02:22 följande:
    Det verkar inte ens som folk läst mina inlägg i den här tråden. Folk bara kritiserar. I alla fall så vaknar min dotter 5 gånger per natt och får välling 3 gånger. Annars kan hon inte somna om. Jag kör henne i vagnen över tröskeln på kvällarna för att få henne att somna. Det kan ta en timme. Hon är snart 1 år och vaknade ännu oftare när hon var liten. Jag tar promenader varje för och eftermiddag för att få henne att somna i vagnen. Jag har aldrig velat köra 5mm men efter att ha vaknat minst 5 gånger per natt i 1 års tid och provat nästan allt så provade jag det ändå. Det verkar inte ha fungerat och vad gör man då?
    Laktosintolerans? Mjölk/ägg allergi?
    Som någon skrev är det mkt möjligt att hon har ont i magen och är allergisk mot något.
    Min dotter vaknar tok mkt på nätterna och vi ska nu undersöka om det är nån form av allergi.

Själv skulle jag aldrig utsätta mitt barn för diverse kurer lr metoder.
    Men många har redan skrivit vad som händer med barnen så jag ska inte göra det jag oxå..
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?