• majskrok

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
    Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?

• Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 21:19:38 följande:
    Innan ens fem minuter passerat och utan att börja gråta dock. Visst, han svimmade inte så fort ni la ned honom men det gör väl ingen. Min kan ta så mycket som 20 minuter på sig att böka omkring innan han somnar, men det är helt odramatiskt och utan gråt. Fast ibland vill han fortfarande somna hos mig och då får han det. Jag är ett stort fan av att låta bebisen bestämma så mycket som möjligt.
    Fast andra kvällen var ju snäppet värre, då tog det ju längre tid än fem minuter.
    Nej, det där köper jag inte.
    5mm för mig är när föräldrarna har en riktig nattrutin på minst 20-30 minuter, sen lägger man barnet och går in var femte minut tills barnet somnat. Oavsett svimningar eller inte.
  • Queen70

Om inte barnet gråter så tycker jag inte det är 5 mm. Då är det bara vanlig tillsyn.

AtroCious skrev 2009-07-14 21:23:18 följande:
    Fast andra kvällen var ju snäppet värre, då tog det ju längre tid än fem minuter.Nej, det där köper jag inte. 5mm för mig är när föräldrarna har en riktig nattrutin på minst 20-30 minuter, sen lägger man barnet och går in var femte minut tills barnet somnat. Oavsett svimningar eller inte.
  • Schnooglewookiemush
    Queen70 skrev 2009-07-14 21:28:23 följande:
    Om inte barnet gråter så tycker jag inte det är 5 mm. Då är det bara vanlig tillsyn.
    Då lägger vi olika sorts vikt i ordet.
  • annie dark

F-n för BVC, de enda de rekomenderar är 5 min metoden.

Vi testade några kvällar men dottern blev annu värre, skrek mer för vvar kväll som gick så vi slutade.
    Frn 1 till två års ålder fick vi sitta med henne tills hon somnade, ibland upp till 1 1/2 timma, vissa perioder somnade hon själv.
    Nu är hon två år och somnar på egen hand.

Rådfrågade på BVC en gång och fick som svar. Så ni gav upp?
    Eh, jaa hade inte hjärta att låta min lilla skrika i flera timmar.

• Zelmut
    Dr Mupp skrev 2009-07-14 20:40:31 följande:
    5 min metoden är till för föräldrarna, det skriver till och mer skaparen. barne behövr inte lära sig somna själv, det kommer tids nog, men visst det kräver att föräldern kan offra att bära eller amma sitt barn, men väldigt många föräldrar är inte berädda att ge sina barn den tiden. Nej bättre att tvinga dem genom en metod. En metod som hör till den tiden då det var ok att slå barn och man opererade spädbarn utan smärtlindring.
    Så jälva sjukt synsätt folk har på 5 minutersmetoden alltså!
    Speciellt när de tror att det är någon slags barnmisshandel som uppstod sedan förr i tiden då det var lagligt med agande!... hör ni inte själva hur ni låter?
    Gör man på rätt sätt så far inte barnen illa över huvudtaget, vill man ha en unge som är uppe de tider som de själva vill, så låt gå, pga att man tycker att allt är så grymt nu för tiden!
    Själv tycker jag inte att den är grym över huvudtaget. Speciellt inte om man gör på rätt sätt och vill att barnet har regelbundna tider med sömnen, sedan behöver man även lite egentid när barnet har somnat. För förhållandet är med viktigt...+ vilotid.
  • Queen70

Rätt sätt ÄR ju att låta barnet gråta utan att plocka upp honom i 5 minuter...om och om och om igen, tills han ger upp. Det är fantastiskt grymt. Men what the fuck....huvudsaken är att man får egentid....för inte kan man kompromissa med den under den korta spädbarnsperioden....nänä...

Så jälva sjukt synsätt folk har på 5 minutersmetoden alltså! Speciellt när de tror att det är någon slags barnmisshandel som uppstod sedan förr i tiden då det var lagligt med agande!... hör ni inte själva hur ni låter?Gör man på rätt sätt så far inte barnen illa över huvudtaget, vill man ha en unge som är uppe de tider som de själva vill, så låt gå, pga att man tycker att allt är så grymt nu för tiden! Själv tycker jag inte att den är grym över huvudtaget. Speciellt inte om man gör på rätt sätt och vill att barnet har regelbundna tider med sömnen, sedan behöver man även lite egentid när barnet har somnat. För förhållandet är med viktigt...+ vilotid.
  • Solisrosis
    Så jälva sjukt synsätt folk har på 5 minutersmetoden alltså! Speciellt när de tror att det är någon slags barnmisshandel som uppstod sedan förr i tiden då det var lagligt med agande!... hör ni inte själva hur ni låter?Gör man på rätt sätt så far inte barnen illa över huvudtaget, vill man ha en unge som är uppe de tider som de själva vill, så låt gå, pga att man tycker att allt är så grymt nu för tiden! Själv tycker jag inte att den är grym över huvudtaget. Speciellt inte om man gör på rätt sätt och vill att barnet har regelbundna tider med sömnen, sedan behöver man även lite egentid när barnet har somnat. För förhållandet är med viktigt...+ vilotid.
    men tror du inte att ett barn som inte klarar av att somna själv utan gråt helt enkelt inte är mogen för det?
    sen är det en annan sak att man som förälder försöker hjälpa abrnet få in rutiner, genom tex ha släckt lampa när det börjar bli dags för natten å då ska man sova, inte leka osv. och att på dagen ha tänt, leka m.m..
    men att verkligen lämna ett barn som gråter tills det somnar är ju inte mogen för att somna själv, det säger ju sig självt, annars skulle det inte bli sådana protester från barnet.
  • Stephany

Ursäkta att jag hoppar in här bara sådär huxlfux..
    men har läst mkt på löpseldarna o tidningen om anna nånting och hennes 5 minuter metod.. Men vad innebär denna och vad är det igentligen? har inte förstått riktigt..

Ursäkta om jag verkar lite efter.. men är tacksam om någon vore vänlig att svara mig.

(¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • Åsa39
    majskrok skrev 2009-07-14 11:52:50 följande:
    Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?
    Men herre jisses... Att dem bad dig ringa BUP

Ska nu BUP belastas med sådant trams, låt de lägga tiden på barn som verkligen mår dåligt och behöver hjälp.
    'Min son blev svårt misshandlad i 2 timmar av nerdrogade killar, bunden till händer och fötter och slagen, bränd mordhotad på en kyrkogård för några år sedan... Men BUP hade inte tiden och kraften att hjälpa han, nej för de valde väl enklare fall att ta hand om.

SKa nu BUP lära föräldrar hur man får sina barn att somna... tragiskt när det finns så många barn som behöver deras tid mcyket bättre.
  • Åsa39

Jag tycker att vi måste gå till oss själva.

Ni vuxna här inne i denna tråden,

- Somnar DU alltid bums när du lägger huvudet på kudden?
    - Vilket sätt skulle DU föredra att somna på?

Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?