Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?
Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?
Usch, hur kan man låta sitt barn skrika över en timme varje kväll
Det gör ont i mig när jag hör det, så jag kan bara tänka mig hur det känns för din dotter.
Om man nu måste metoda barnet så finns det ju andra snällare metoder än 5 mm
Varför gör man 5mm?
Ungar har ju perioder när de har svårare att somna själva och man ska typ sitta på dem som ett plåster för att de ska kunna sova, men det går ju över så småningom.
Tog bara ett par tre dagar för oss för att få det att fungera. Och då på mindre än en halvtimme. Har du försökt så länge så kanske det inte funkar för ditt barn? Jag hade nog inte fortsatt om jag var du, om det inte är så att du kommer på något som du kan göra annorlunda. Kanske fungerar det bättre om du är kvar i rummet och sitter bredvid sängen? Vi hade 5 mm som absolut sista lösning efter att vi provat allt annat.
Har ni testat att få henne att somna på andra sätt än med 5min-metoden? När man försöker hitta info om hur man ska få barnen att somna och somna om själva så är det ju mest Anna Wahlgrens sova-hela-natten och 5min man läser om. Och man får intrycket att man måste följa en sådan metod till punkt och pricka för att barnen ska börja sova bättre. Men man kan ju alltid anpassa och gå till väga som man själv känner är bäst. Nu vet jag ju inte vad orsaken eller målet med metoden är för er med er dotter.
När vi skulle lära Olivia att somna själv (istället för att ammas till sömns) så la vi henne i sängen och låg kvar bredvid henne tills hon somnade. Arg till en början såklart, men det kändes iaf bra att finnas där nära henne. Sedan gjorde vi på samma sätt när hon skulle somna om när hon vaknade på natten. Tycker att det funkade riktigt bra. Nu samsover ju vi, så de gånger hon är på väg att vakna på natten så fortsätter hon att sova bara vi finns nära.
Ja, lite kort bara om hur vi gjort. Hoppas ni kan hitta något som funkar för er!
Jag ville först inte använda 5mm för att jag tycker den är fruktandsvärd. Jag har provat allt möjligt innan men inget har hjälpt. Jag har börjat ge omega3 får se om det hjälper. Min dotter vaknar flera gånger varje natt. 3 gånger på natten får hon välling. På morgonen får hon komma till min säng och somna om där. Jag kör henne i vagnen över tröskeln varje kväll. Det kan ta upp till en timme att få henne att somna då. Det är ända sättet att få henne att somna. Nu har jag kört 5mm i 6 dagar och den verkar ju inte funka.. Hon har ju somnat men efter en timmes skrik. 5 mm metoden är ju typ det sista man tar till, men vad gör man när den inte funkar?
Hur gammal är din dotter? Att äta tre nattmål är något som verkligen kan störa hennes sömn och ha en stor del i hennes sömnproblem.DET är det första du måste bli av med.
Ger dig gärna lite tips och råd som säkerligen kommer fungera..men underlättar om man vet åldern på din dotter. Och jo..om du lovar att sluta med 5min vill säga
Min dotter är väldigt aktiv och har svårt att komma till ro. Hon började tex att gå när hon var 7 och en halv månad. Hon är helt enkelt inte som andra barn. Jag är ensamstående och efter att ha vaknat MINST 5 GÅNGER PER NATT I ETT ÅRS TID och provat allt så var tyvär 5 mm sista utvägen trodde jag. Men den verkar ju inte funka. Jag har inte heller velat använda mig av den. Men jag är rädd att bli deprimerad eller något av att inte få sova. Det var BVC som tyckte att jag skulle köra den metoden...
Hon är snart 1 år.
Hon är fotrfarande väldigt liten..och behöver verkligen känna att du finns där för henne. Håller med tidigare talare..Gör det så enkelt för dig själv som möjligt..Samsov..eller ha sängen väldigt nära.Försök vänja av henne vid vällingen..Få henne att äta så mycket som möjligt på dagen..Och späd ut vällingen mer och mer på natten...
Det enda man kan göra nu är att underlätta..förstår om det är jobbigt för dig som är ensamstående..men ge henne den närhet hon behöver nu...visar du att du alltid finns där(och vänjer bort nattmålen) så kan jag lova dig att nattsömnen kommer automatiskt