• majskrok

Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?

Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
    Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?

• Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
  • MalinEddie
    Maj Lis skrev 2009-07-14 18:35:30 följande:
    har varit olika på barnen.. har märkt när dom börjar förstå! sen får man ju lyssna på deras gråt... sen att dom känner sig övergivna är väl lite väl att ta.. det är ju inte så att man inte går in till dom på nätterna när dom har drömt och är rädda. sen finns det ju dom föräldrarna som gör allt för och åt sina barn.. låter sina barn bestämma. såna barn tycker jag inte om, fast det är ju föräldrarna som är boven i det hela!
    Jag tror att barnen känner sig övergivna under användandet av 5mm. Att man sedan går in till de när de drömt förändrar ju inte det.
    Jag tror inte heller att det är bra att låta barnen bestämma helt. Jag tror på rutiner när det kommer till sömn. Men 5mm och andra CIO metoder tror jag inte gynnar barnen. Det går ju att uppnå samma sak som man uppnår vid 5mm genom andra mer snälla metoder.
  • Åsa39

Att köra 5 minutersmetoden på en 11 månaders bebis är galet tycker jag, herregud kan man verkligen kräva att ett så litet barn ska somna själv ensam i ett mörkt rum och sova hela natten, vari kommer er rimlighet och verklighetsförankring.

Hur kan man säga att barnet mår bra av det, intressant och veta vad ett litet barn på 11 månader svarar.

Så får ni tycka att jag är en dum vuxen som säger så och hoppa på mig bäst ni vill. Skillnad om man kör det på en 5 åring som kan tala för sig. Inför rutiner vid läggdags istället så tränar ni in den lilla bebisen och får inga problem när det blir äldre.

• Deah

Hej!

Jag tycker 5mm är en grym metod! Hemskt att lämna ett barn att ligga skräcksalget och skrika hur länge som helst, lämnad åt sitt öde. Vissa barn svimmar ju tillslut helt utmattade, god natt vah? De andra ger bara upp, vilken känsla av trygghet ger det barnet? Ett barn behöver få känna sig tryggt anser jag, inte "ge upp" sitt rop på hjälp när h*n inte själv kan komma till ro. Läs Anna Wahlgrens hemsida ang detta, hon beskriver det så väl tycker jag. Hennes metod känns också mycket bättre mot barnet. Den låter barnet somna tryggt genom att man visar barnet att man finns där och vaktar hela tiden.

Nu är jag lite rädd att någon skall ge mig något argt svar, men jag ville verkligen skriva min åsikt.

Lycka till med sömnen!

• MalinEddie
    Deah skrev 2009-07-14 20:20:42 följande:
    Hej! Jag tycker 5mm är en grym metod! Hemskt att lämna ett barn att ligga skräcksalget och skrika hur länge som helst, lämnad åt sitt öde. Vissa barn svimmar ju tillslut helt utmattade, god natt vah? De andra ger bara upp, vilken känsla av trygghet ger det barnet? Ett barn behöver få känna sig tryggt anser jag, inte "ge upp" sitt rop på hjälp när h*n inte själv kan komma till ro. Läs Anna Wahlgrens hemsida ang detta, hon beskriver det så väl tycker jag. Hennes metod känns också mycket bättre mot barnet. Den låter barnet somna tryggt genom att man visar barnet att man finns där och vaktar hela tiden. Nu är jag lite rädd att någon skall ge mig något argt svar, men jag ville verkligen skriva min åsikt. Lycka till med sömnen!
    AW metod är minst lika grym som 5mm. Det är löjligt att hon säger sig vara emot 5mm när hon förspråkar nästintill samma sak. Man blir mörkrädd när man läser på hennes forum om vad barnen som kuras får utstå.
  • Puffpinglan

Herregud vad det här med 5 min metoden är känsligt! "Det stackars stackars barnet som får ligga helt ensam i ett mörkt och kallt rum skrikandes i protest tills det somnar av utmattning och brist på närhet"... Jo visst, så är det. Varför kan ni inte bara acceptera att det finns olika sätt att hjälpa barnet att somna själv?

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • Puffpinglan

Och för de som inte förstod det så var jag sarkastisk i mitt inlägg ovan.

• Queen70

Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.

Puffpinglan skrev 2009-07-14 20:29:27 följande:
    Herregud vad det här med 5 min metoden är känsligt! "Det stackars stackars barnet som får ligga helt ensam i ett mörkt och kallt rum skrikandes i protest tills det somnar av utmattning och brist på närhet"... Jo visst, så är det. Varför kan ni inte bara acceptera att det finns olika sätt att hjälpa barnet att somna själv?
  • SvartKatt78
    majskrok skrev 2009-07-14 11:52:50 följande:
    Jag ringde BVC nu, hon tyckte jag skulle fortsätta. Sen fick jag nummret till BUP?
    I så fall tycker jag du ska ringa dit. De kanske har några andra synvinklar på det hela, andra förslag på hur du kan gå till väga. Man kanske inte kan förvänta sig att en 1-åring ska sova själv utan uppvak hela nätterna, men att bli väckt 5 ggr/natt i ett år, ja då tar man ju slut. Ring BUP och hör vad de säger. Lycka till!
  • Puffpinglan
    Queen70 skrev 2009-07-14 20:31:31 följande:
    Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.
    Ja, kanske det också. Man blir ju smått galen när man själv inte får sova men det kanske du inte vet något om? Min son hade vänt på dygnet när han kom. Han var vaken varje natt och då blev ju jag också tvungen att vara vaken. Han sov naturligtvis större delen av dagen osv osv. Innan vi provade 5 m m hade dansat, gungat, puffat honom till sömns vilket kunde ta upp till 1½ timme. Så det kändes inte som något jobbigt val att välja 5 m m. Då visste jag inte att det var ett  sådant kontroversiellt ämne - vilket jag endast blivit medveten om sedan jag gick med i FL. Men jag skulle välja samma metod idag med. Nu har jag haft tur med dottern, hon sover gott om nätterna.
  • Dr Mupp
    Puffpinglan skrev 2009-07-14 20:29:27 följande:
    5 min metoden är till för föräldrarna, det skriver till och mer skaparen. barne behövr inte lära sig somna själv, det kommer tids nog, men visst det kräver att föräldern kan offra att bära eller amma sitt barn, men väldigt många föräldrar är inte berädda att ge sina barn den tiden. Nej bättre att tvinga dem genom en metod. En metod som hör till den tiden då det var ok att slå barn och man opererade spädbarn utan smärtlindring.
Svar på tråden Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?