Hur lång tid tog 5 minuters metoden för er?
Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?
Hur länge var det skrik första kvällarna? Sover era barn hela natten nu?
Min dotter är 11 månader och har skrikit 6 kvällar i rad över en timme. Fungerar inte metoden på henne?
Att köra 5 minutersmetoden på en 11 månaders bebis är galet tycker jag, herregud kan man verkligen kräva att ett så litet barn ska somna själv ensam i ett mörkt rum och sova hela natten, vari kommer er rimlighet och verklighetsförankring.
Hur kan man säga att barnet mår bra av det, intressant och veta vad ett litet barn på 11 månader svarar.
Så får ni tycka att jag är en dum vuxen som säger så och hoppa på mig bäst ni vill. Skillnad om man kör det på en 5 åring som kan tala för sig. Inför rutiner vid läggdags istället så tränar ni in den lilla bebisen och får inga problem när det blir äldre.
Hej!
Jag tycker 5mm är en grym metod! Hemskt att lämna ett barn att ligga skräcksalget och skrika hur länge som helst, lämnad åt sitt öde. Vissa barn svimmar ju tillslut helt utmattade, god natt vah? De andra ger bara upp, vilken känsla av trygghet ger det barnet? Ett barn behöver få känna sig tryggt anser jag, inte "ge upp" sitt rop på hjälp när h*n inte själv kan komma till ro. Läs Anna Wahlgrens hemsida ang detta, hon beskriver det så väl tycker jag. Hennes metod känns också mycket bättre mot barnet. Den låter barnet somna tryggt genom att man visar barnet att man finns där och vaktar hela tiden.
Nu är jag lite rädd att någon skall ge mig något argt svar, men jag ville verkligen skriva min åsikt.
Lycka till med sömnen!
Herregud vad det här med 5 min metoden är känsligt! "Det stackars stackars barnet som får ligga helt ensam i ett mörkt och kallt rum skrikandes i protest tills det somnar av utmattning och brist på närhet"... Jo visst, så är det. Varför kan ni inte bara acceptera att det finns olika sätt att hjälpa barnet att somna själv?
Och för de som inte förstod det så var jag sarkastisk i mitt inlägg ovan.
Hjälpa....?? Haha....Säg som det är egentligen...Man försöker hjälpa sig själv att slippa det oerhört besvärliga med ett barn som behöver somna i famnen eller har mage att vakna på nätterna.