• epa77

IVF i mars del 8

Hej!

För nästan ungefär 1 ½ år sedan startades den första "IVF i mars" -tråden. Mycket har hänt sedan dess men gänget hänger fortfarande ihop, oavsett var i barnkarusellen vi befinner oss.

• Svar på tråden IVF i mars del 8
  • Glenda Glad

Kikar in och säger hej - speciellt till Mulan. Nu låter det som ni verkligen hamnat bra på dosering och allt sånt när ni fått ut så många ägg. Jag tror på en vår-bebis då

• Frivolten

Phu, hemma igen efter VUL! Och det gick bra!
    Jag har varit smånervös i flera dagar inför detta, och imorse i bilen på väg dit var jag så nervös att jag mådde illa. Satt tyst å sa inte ett knäpp på hela vägen.

Men det gick bra som sagt! Vi fick se en finfin Bebis! Å den gulliga läkarn visade på skärmen vad vi såg. [När jag väl vågade titta vill säga!] Små armar, en magsäck med fostervatten, aortan, och förstås hjärtat som tickelitickade så fint! Helt otroligt! Helt fantastiskt! Å helt magiskt!
    Tror det börjar sjunka in mer å mer för sambon nu...

På VUL på SU flyttade dom ju BF 4 dagar framåt. Så istället för 9+4 som jag var i då, hamnade jag ju på 9+0. [Bara några futtiga dagar hit eller dit kan ju tyckas, men jag var inte alls förtjust i att behöva backa HELA 4 dagar! Förresten trodde jag inte innan, att dom ändrade BF när man gjort Ivf men tydligen..]
    Så med den nya 'tideräkningen' är jag i vecka 14+0 idag å Liten stor som 14+2. Stolt Mamma!

Anna, nä jag förstår att Du inte vill dela Era namntankar med oss!
    Kan Ni samsas om några namn då?? Det kan inte vi... Patrik godkänner INGA av mina förslag!
    Fast förslagen är heller inte så många... Jag har alltid tyckt det varit väldigt roligt med namn och i många år skrivit långa långa listor. Och javisst, det är fina namn, men SHIT va kräsen man blir när det är ENS EGNA PYRE det handlar om! Blev inte många namn kvar..

IDAG ÄR EN TOPPENDAG!!

~HoppasHoppasHoppas~
  • epa77

Frivolten - "Tror det börjar sjunka in mer å mer för sambon nu... " Jasså, bara för honom ? Du låter verkligen lycklig och har jag rätt om det verkar som om den värsta oron släppt?

Visst är det svårt med namn? Smaken kan ju vara så himla olika... Själv tycker jag att jag kan hitta många flicknamn, men pojknamn är svårare. Ska ni ta reda på vad det blir eller blir det en överraskning?

• Frivolten

Epa, jo, den värsta oron har nog släppt. Och inte bara efter dagens glädjebesked. (Och nä, inte BARA för sambon Men det är så roligt för han pratar allt oftare om Vårat Barn. )
    Jag var ju orolig, som Ni vet, när jag bokade detta ul. Mindes så väl förra gången.. Och då kändes det orimligt att gå ända tills vecka 20 utan att veta...
    Men ska jag vara ärlig så har jag inte varit så orolig dom sista 1½ -2 veckorna. Utan nånstans ändå kännt att det VAR i sin ordning.
    Men jag har förstås knappt kunnat uttala dom orden, å samma känns det nu, när jag skriver det... som att vad som helst kan hända bara för att man tar ut glädjen i förskott.
    SÅ DUMT! För SÅKLART ska man njuta!

Håller absolut med Dig om att Pojknamn är svårare. På min långa lista har jag nog dubbelt så många flicknamn som pojknamn. På den korta varianten är det dock lika. Tre var.
    Nummer 1 på flick-listan har länge varit Minea, men som sagt det vägrar sambon. [Fördelen singelföräldrar har, att fritt kunna välja å vraka! Avis! ]
    Så det lär det inte bli!

Och ja, jag är väldigt väldigt lycklig!

När jag ändå är ute å drömmer kan jag ju fråga Er proffs om vad man ska tänka på när man ska köpa barnvagn.
    Jag har tänkt mig en begagnad vagn, typ Brio eller Emmaljunga. Eller finns det andra kvalitetsmärken man kan titta efter oxå??
    Jag har oxå fått för mig att det borde vara hjul med luft i eftersom vi har mycket grusvägar här...  är det rätt tänkt??... men sån då...vad ska man tänka på??

~HoppasHoppasHoppas~
  • epa77

Frivolten - Vi köpte begagnad vagn och det har jag inte ångrat en sekund. Vi köpte den på Blocket för 900:- Då fick vi liggdel, sittdel, mjuklift, åkpåse, skötvästa, parasoll, myggnät, regnskydd och 4 extra hjul (tillsammans hade detta kostat närmare 9000:- i inköp!). Vagnen är visserligen från -03, men den är bara använd av ett barn och tillhör den tiden då Brio fortfarande var svensktillverkat (om det har någon betydelse vet jag inte...).

Har du mycket skogsvägar rekommenderar jag vagn med fasta hjul (alltså inte framhjul som snurrar, även om de annars är lättare att manövrera - välj i sådana fall STORA hjul fram). Luftpumpade däck eller inte? Vet ej, men vi har det och den rullar lätt.

När det gäller märken finns det väl en hel djungel att välja mellan och jag vet inte hur stor kvalitetsskillnaden egentligen är och hur mycket av priset som läggs på beroende av märke. Hur som helst, många föräldrar vill så gärna ha en ny vagn att det finns en stor begagnatmarknad att välja mellan och priserna blir låga.

Jag insåg under min graviditet att det finns en anledning till att man är gravid så länge (förutom det rent biologiska då). För mig innebar det tid att inse att jag faktiskt var gravid och dessutom hade vi tid att fundera ut de rätta namnen .

Ha det bra!

• Glenda Glad

Anna: jag förstår dilemmat med att ha eget företag. Herr Glad har också eget och det är ju inte så att han bara kan vara bort från det hur som helst. Men han har iallafall en dag i veckan hemma med Peder. Eftersom du inte kommer att amma (eller du kanske ska amma lite i början?) så tror ajg att din kropp återhämtar sig snabbare. Jag tror att amningen tar väldigt mycket på kroppen.
    Jag har slutat nu eftersom jag ska äta antibiotika mot min bihålinflammation. Det känns faktiskt riktigt bra
    Kan du jobba lite deltid iallafall? Det kan kanske vara lite jobbigt att vara borta från snoppen ändå.. ?

Frivolten: Härligt med VUL som gått så bra. Sa de något om var din moderkaka satt? Om den var i bakväggen så kommer det kanske inte dröja många veckor innan du känner de första sparkarna
    Jag har inte mindre än 3 vagnar hemma. Ja, det låter lite tokigt, men vi köpte 2 av dem begagnade. Jag har en bugaboo som är fantastisk som stadsvagn, men fullkomligt värdelös så fort det finns lite grus eller ojämnhelter i marken. Men den var som sagt helt perfekt när vi var i London eller bara när vi åker till Coop här i närheten.

Sen har vi en Brio från -03 som vi hade som inomhusvagn. Peder sov i den istället för i vagga. Det var så behändigt att vagna honom till sömns att Herr Glad fortsatte med det tills bara för ett par veckor sen (men han har sovit i stälsäng sen 5 månader ungefär. Han har lyfts över sovandes till spjälsängen alltså). Men Brion hade helt skönt gung ochhimla stabil helt enkelt.

Sen har vi min emmaljunga från -06 som jag har som stallvagn och skogspromenadvagn. Den är underbar! Stabil och skön att gå med. Fast den är otymplig som en stridsvagn och helt urjobbig att ta med in i butiker. Den är dock bättre än Brion.
    Brion kostade 400 :-, emmaljungan 800:- och Bugaboon 9000:- . Då är alla vagnarna fullutrustade. Så jag hade nog köpt en begagnad vagn om jag hade vetat det jag vetat nu.

Peder har nu flyttat in i eget rum. Det var lite stort för mig, men det är jätteskönt. Han har rummet brevid och vi har dörrarna öppna, men faktiskt sover jag lite bättre för jag hör inte när han ligger och vänder sig för det har jag gjort hittills. Fantastiskt att få sova med att bara vakna 2-3 gånger om natten. Det är när han drömmer lite. Det tar nog tid för mig att utestänga alla ljud.

Dessutom har jag konstaterat att han nu varit utanför min magen längre tid än han var där inne. Ska snart bege mig hem i ösregnet. blä
    Ha en skön helg allesammans!

• AnnaS

Mulan: Åh vad roligt! Kom tilllllllllbaaaaaaaaaaaaaaaaaka! Jag berättade för maken om ditt fantastiska äggresultat och han tyckte det var jätteroligt. Vi håller alla tummar vi har!

Frivolten: Jodå, vi har allt samsats om namn, vi har några bra förslag, men jag vet inte om det blir något av dem än. Jag känner mig själv, ändrar mig varje sekund, så det kan bli hur som helst.

Glenda: Nja alltså. När jag skriver att jag ska börja jobba igen så menar jag inte på fulltid. Jag har räknat med att sätta av tid (=prioritera ner jobb) för att ha tid för min familj, annars behöver man ju inte skaffa någon över huvudtaget. Just nu skulle jag lätt kunna tänka mig att vara ledig på heltid ett år eller så. Tyvärr så ser ju verkligheten inte alltid ut som drömmen och med tanke på att jag då inte skulle ha något företag kvar, så kommer jag att få kompromissa och ska försöka hålla mig till halvtid plus minus några timmar/dagar här och där. Jag är rätt flexibel i jobbet, så jag kan jobba kväll som natt som dag - och det underlättar ju vid sådana här tillfällen.

Jag har en väldigt stöttande gubbe hemma, så vi får hjälpas åt.

Vad gäller amningen så har jag tänkt att amma så länge det går (förutsatt ATT det går) och då med hjälp av både bröst och pump. Maken får ge med nappflaska när jag inte är hemma och jag får pumpa på jobbet. Haha.

Äh, jag vet inte hur allt ska funka. Jag vill bara kunna ha möjlighet att göra både och av praktiska och ekonomiska skäl. Men just nu så är jag inställd på att det kommer att fungera, ni vet "att oroa sig i förväg är som att betala ränta på ett lån man ännu inte tagit..." I morgon kanske jag känner annorlunda, men vi ska ge det ett försök i alla fall.

Vad skönt att Peder har flyttat in i ett eget rum. För min svägerska tog det 2 år och många sömnlösa nätter både för hans föräldrar och barnet i fråga. När han var 2 år så testade de att lägga honom ensam i eget rum och det var nog första natten som han sov djupt och länge och vaknade riktigt utvilad.

Kram alla och trevlig helg!

• Sootie

Ojojoj nu va d så mycket att svara på igen ;)
    Får väl se om jag lyckas med hälften

Wednesday, ja jo d lär ju gå hur fort som helst :O

Anna, härligt att du är över halvtid!!
    Här är det gubben som e hemma just nu.. Jag har jobbat sen månaden efter han föddes.. (vi har familjeföretag..) Dock kan jag göra väldigt mycket hemifrån så på jobbet har jag inte varit särskilt många dagar..

Mulan, grattis vilket bra resultat.. Håller tummarna stenhårt för dig.. Nu är det verkligen din tur!!!

Frivolten, ang vagn så hade jag tänkt köpa ny men av en billigare sort men ändrade mig eftersom den inte hade allt jag ville när jag kollat efter..
    Insåg att jag ville ha så man kan sätta babyskyddet (bilstolen) på vagnen. Och sen ville jag ha en sån bas till stolen så man bara klickar i den i bilen.. Då hittade jag bara 2 vagnar där det funkade.. Emmaljunga (ett par modeller) eller teutonia prestige. Kollade på blocket och det blev en Emmaljunga city cross från 07 för 3000 kr (liggdel, sittdel ja allt). Bilstolsgrejset funkar bara från årsmodell 06.Hur som helst med teutonian kan man ha akta graco men med emmaljunga kan man bara ha emmaljungas babyskydd.. Så vi köpte ett sådant men inte klicksystemet i bilen eftersom det i test inte visat sig vara bra. Men vi har iaf så man kan ha babyskyddet på vagnen vilket var d viktigaste.. (förutom att allt skule vara säkert)
    Nåja d är iaf en stor vagn med lufthjul osv och är helt utmärkt här på landet med grusvägar och hålor.. Lite klumpig att ha med in till göteborg eller så, men tanken är att vi köper en paraplysulky så fort han kan sitta så kan man ha den när vi ska in i stan eller åker till england osv.
    Det enda som inte är helt bra är att själva babyskyddet kräver ett rätt långt bälte så den passar inte i alla bilar vilket är rätt surt..
    (oj det blev lite långt ;)

Stabilio, skönt att höra att det går bra framåt..

Ego, fortfarande skit ont i mina fötter och nu misstänker man borelia så det blir ryggmärgsprov.. Känns mindre kul men å andra sidan vill jag ju bara må bra så att man kan vara där 100% för aston.

• Sootie

Anna,
    Tänkte bara lite ang amningen.. Det kommer säkert gå superbra..
    Jag körde först vanligt å sen pumpade (om än kort) men det gick hur bra som helst! (Ok sen la jag visserligen ner pga ont i mina fötter och att det ev kunde vara hormoner och så jag kunde ta smärtstillande).
    Iaf här finns det en helt ny pump Medela Swing bara använd i 1 vecka om det skulle vara nåt av intresse.. Rekomenderar iaf en sån pump, för handpump hade jag lite innan och det drev mig bara till vansinne :P

• timoa

halloj tråden!

oj vad länge sen jag var inne.... här har det varit fullt upp- vi gick och köpte ett hus för 2v sen...! 2 dgr före namngivningsceremonin för 50 pers...vet inte hur vi lyckades ro i land allt, men det gick.
    huset ligger i sollentuna, norr om sthlm för de som inte är bevandrade i vår huvudstad. det är stooort, och i TOTALT behov av renovering. ALLT ska blåsas ut... perfekt nu när man har en liten bebis och har all tid i världen
    herr timoa ska ta pappaledigt i 3mån för att projektera bygget, och vi kommer bo kvar i vår lgh tills det är helt klart i nya huset, vilket känns jätteskönt!
    redan nu har jag insett hur otroligt mkt det är att göra, sitter och ringer och fixar helt hysteriskt med byggnadsnämnder, arkitekter mm mm.

kul du är hemma vreni!!
    ewfa- grattis på 40årsdagen ! i för eller efterskott...?
    hua, själv fyller jag 40 i nov, men tror inte jag orkar fira ngt med allt som händer i vårt liv nu.
    hoppas ni får en kanonresa, jag ÄLSKAR barcelona!

har inte hunnit läsa allt, hann skumma igenom lite och ser att våra gravida fortfarande är det och växer&frodas, härligt!

sootie, jobbigt med fötterna! som om du inte hade en jobbig nog graviditet...jaja, det är ju värt allt i slutänden ändå...

al72-hur går det för er, ngt nytt om adoptionen?

mulan-grattis till skörden, NU jääklar!!!

glenda- gud vad roligt att han lärt sig ett SÅNT ord, jag garvar ihjäl mig-mordhotad av sin baby haha!

vi mår toppen, alexander säger mamma ! eller mammammamaama.... jag tolkar det som mamma iallafall.
    han kryper nu runt överallt, kul men jobbigt då vi inte barnsäkrat så bra... han ställer sig upp i spjälsängen, och bord och bokhyller, sen tappar han balansen och faller, ibland riktigt hårt... men det är inget att göra, jag kan omöjligt vara där hela tiden...

kram alla!

Svar på tråden IVF i mars del 8