• epa77

IVF i mars del 8

Hej!

För nästan ungefär 1 ½ år sedan startades den första "IVF i mars" -tråden. Mycket har hänt sedan dess men gänget hänger fortfarande ihop, oavsett var i barnkarusellen vi befinner oss.

• Svar på tråden IVF i mars del 8
  • Frivolten

Stabilo! Låter som ett UNDERBART ul!! Skönt att få bekräftat att allt är PRECIS som det ska!
    Mina bröst har ÄNTLIGEN börjat växa lite... [70A i utgångsläget så det gör ju inget..] Dock inte så jag inte får plats i mina gamla bh-ar, men lite större iallafall.

~HoppasHoppasHoppas~
  • timoa

ewfa- förstår dig så väl! låter väl vettigt att hålla sig undan när man försöker stoppa huvet i...
    lycka till och vi finns alltid här när&om du vill titta in.

nettann- jadu, han löste det faktiskt på egen hand...jättelyxigt! han brukade på "slutet" få amma runt 06-04, men en dag testade jag bara att sätta in nappen igen och buffa i rumpan och han somnade om och vaknade 07! efter det har han gjort så i 8 nätter.
    har dock hört att man kan testa att "skjuta" på tiderna, du kan ta upp henne när du normalt ger mat, men bara vyssar och ger napp/snuttefilt. även om hon inte somnar om ska du vänta ngn timme med att ge mat, nästa natt samma sak, sen kanske hon vaknar en timme senare nästa natt.. lycka till!

frivolten-spännande! då blir det en pojk,tror jag!
    en kompis bad BM på UL att skriva på en lapp vad det var för kön, sen valde de att öppna den tillsammans på en klippa någon månad senare.
    kan vara en kul grej, iallafall om man inte är helt säker på om man vill veta, så har man den som backup.

• Frivolten

Timoa! Vilken kul grej! Å vad mysigt sen! Ser det riktigt framför mig! Klippan, vågorna, solnedgången..

~HoppasHoppasHoppas~
  • AnnaS

ewfa: Åh vad jag förstår dig väl. Säger som de andra, du är välkommen in när/om du känner för det. Även jag önskar er all lycka. Stor kram! {#lang_emotions_heart}

Frivolten: Haha, det märks att du är på G. {#lang_emotions_laughing} Tänk att man kan ägna så mycket tid och tanke åt barnvagnstyger när man bara några månader tidigare inte ville ha något hellre än ett plus på stickan. Det känns superavlägset och helt tokigt att livet kan svänga så helt och hållet tack vare ett litet besked.

Vi har en resa bakom oss med mycket slit, känslor och tårar så det är inte mer än rätt tycker jag att du ägnar lite mer än 5 min åt tygerna.

Apropå resan, som skiljer sig så mycket från "vanliga" par som lyckas direkt så var vi på vårt första möte med föräldrargruppen förra veckan. 22-24-åringar, som alla lyckats på 1:a försöket och för hälften av deltagarna var det inte ens planerat. Behöver jag säga att vi inte kommer att gå dit igen? Nej, den här resan och erfarenheten har satt för många spår.

Var hos BM igår och mätte magen. 27 cm (!) i vecka 24+2, men hon verkade nöjd och glad. Jag ligger precis i toppkant på kurvan mot vad snittet hamnar, men jag får väl se hur min egen kurva blir senare och jämföra mot den eftersom allas magar faktiskt ÄR olika.

Järnvärdet var lite lågt nu, så nu fick jag order om att börja käka 1 tablett Niferex 100 mg per dag. Kanske inte konstigt att jag känt mig lite tröttare än vanligt.

Jag håller med Frivolten, det är roligt att läsa om alla era små framsteg även om jag inte kommenterar dem så flitigt. Men jag känner lite så här, ni har gjort den här erfarenheten nu och några fördelar ska väl vi eftersläntrare ha? Jag menar, när det väl blir dax att ploppa ut och alla våra frågor (stabilos, frivolten och mina) kommer att attackera er från alla håll, då är det ju perfekt att ni redan sitter inne med alla svaren så vi slipper uppfinna hjulet igen? Haha.

Ha en skön dag mina vänner. Kram!

• epa77

Här var det lugnt, hoppades på lite rolig läsning efter en helg borta, men ni verkar ha haft annat för er . Har varit en tur till Ven och firat min gamla morfar tillsammans med hela släkten - trevligt.

Märta har fått sin tredje tand, verkar vara en hörntand (uppe) så nu är det fara värre för mina bröst...

Anna- Jag tyckte inte heller att de där föräldraträffarna var mycket att ha, det avhandlades mest självklarheter.

• Frivolten

Hej Tråden!

Vi har varit på RUL idag!! Å det gick KALAS!!!
    Fick se en sååå fiiiin Bebis!! Som sög på tummen! Sötnos!
    Och på en bild sparka H*n med foten i livmoderväggen!

ÄR SÅ LYCKLIG!!!

Tyckte som sagt Din idé Timoa, om att få det på en lapp, var suveränt. Men dom ville inte berätta om det var en pojke eller flicka i magen...
    Men imorgon bitti ska vi till MVC å lyssna på hjärtljuden, så vi får väl lita på vad dom säger istället... Vad är det man brukar säga.. Under 150 = Pojk, Över 150 = Flicka??
    Så nu är det bäst jag å Liten går å lägger oss.

P.S Har oxå varit på första gravidyogan ikväll. Va SUPER!!

~Fantastiskt, Mirakulöst, Otroligt~
  • timoa

oj, vad lugnt det var här inne.... på ett sätt lite skönt när man inte har all tid i världen..men samtidigt lite ödsligt...
    frivolten-GRATTIS-vilken lycka!!
    konstigt de inte ville säga ngt. annars kan jag VARMT rekomendera att inte ta reda på det...det är en sån otroligt häftig upplevelse att inte veta och få se själv...
    jag "jagade" hjärtljud under halva graviditeten, men blev faktiskt inte klokare på det....man har olika hela tiden beror på om h*n sover eller inte mm. det sägs det är flicka om över 140 och pojke om under.
    jag hade olika men i snitt låg jag alltid över 140, fick ju pojke...
    men det är absolut kul att spekulera, ta det inte för på stort allvar bara..
    du får nog en kille om denna tråd får bestämma..

allt bra här, vi har varit i tallin på 3dgr, bott på lyxigt SPA för inga penga alls. funkade perfekt med småbarn, men alltid lika skönt att komma hem, det är lite meck med att resa med små...

snart sätter vi igång med stora husrenoveringen, ska bli KUL och jobbigt...

Alexander har nu bestämt sig för att natt är dag, så jag är vaken fr 04 på mornarna....är SÅÅÅ trött. nu run 0830 blir HAN då trött och ska sova, borde passa på jag med, men då är jag redan igång... så jag sover runt 5h per natt bara...
    vi ska försöka få honom att ha längre vakenstund före läggdags men det har visat sig vara MKT svårt..han är toktrött vid 17 och somnar av sig själv..

parvel- vet inte om du är inne här ngt, men vi hörs snart iallafall ang fika. denna vecka är full, kanske nästa?

kram alla

• epa77

Frivolten - Visst är det mysigt med UL? Man vill knappt gå därifrån . Det där med hjärtljuden stämde inte på Märta heller, men när man inte vet måste man ju få spekulera . Hur mycket har magen växt? Känner du några rörelser ännu?

Timoa - Känner igen det där med tidiga mornar... Hur mycket sover Alexander på dagen? Har ni testat att väcka honom igen vid 17.30 och få honom att vara vaken ett par timmar till?

Vi har haft ett par tuffa veckor men börjar se slutet i tunneln. Märta har varit förkyld, fått tänder och samtidigt (eller, vi började strax innan förkylningen dök upp) har vi försökt införa nattningsrutiner och avskaffa ett nattmål (eftersom vår lilla fröken gärna velat äta varje gång hon vaknat på natten).

Målet var nattning vid 19.30 och avskaffa maten vid 03.00-04.00 men tillåta det runt 00.00. Resultatet har varit mycket skrik, vandrande och sjungande men det börjar ge resultat. Nattningen var det som löste sig snabbast, på bara ett par dagar var det OK att somna i mammas famn runt 19.30, ibland tidigare. Värre har det varit med maten runt 03.00.

Sambon och jag har fått turas om att vara uppe och vi har fått se många fina rådjur på jakt efter äpplen i grannarnas trädgårdar . Inatt sov Märta dock ända till 04.00 (hoppade alltså mat runt midnatt). Hon belönades med mat och somnade om till 06.30 och hela familjen vaknade utvilad - underbart! Håll nu tummarna för att det här är en trend!

Idag ska vi till fotografen, hoppas att Märta är lika villig att skratta där som hemma .

Ha det gott!

• Frivolten

TACK!
    Jo , helt fantastiskt med RUL.
    Jag var så nervös innan (går ju absolut inte att prata innan, så det är ju tur att sambon är med och kan föra talan.. ), men så fort hon satte den mot magen, kom Liten upp på skärmen och jag såg hjärtat slå direkt...
    PJUUUH! Å äntligen kunde jag andas ut... Sen var det hur härligt som helst!

Idag har vi ju lyssnat på hjärtljud hos Bm oxå, för första gången. Och det var ju minst lika mycket WOOOOW!
    Jag spelade in ljudet med digitalkameran och har lyssnat flera gånger nu under em.
    MYYYYYS!
    Okej, så gränsen gick vid 140 alltså. Men resultatet kvarstår!! POJKE! Låg på 136.
    Men det blir FINEMANG! Så här långt har vi nämligen ett pojknamn vi är överrens om, men inget flicknamn... 
    Ja, visst är det en väldans överrepresentation på Pojkar i den här tråden! Lite lustigt faktiskt!
    Jaaa..hur mycket har magen vuxit?? Massor tycker jag å sambon. Och dom som känner mig ser ju det. (En kompis jag inte träffat på ett bra tag frågade ju lite försynt redan i vecka 11 ), men nä, för 'folk på stan' ser jag nog fortfarande inte gravid ut.

Timoa, GUD vad härligt det låter med SPA!! JAG VILL MED!!
    Finns ju inge bättre... Ska nog boka in mig på massage snart!
    KUL (å jobbigt!) med husrenovering!! Vi är snart där vi med!

...låter tufft med Era vakennätter....

~Fantastiskt, Mirakulöst, Otroligt~
  • Vreni

Halloj!

Skickar en solhalsning fran Gran Canaria!

Kramiz// Vreni

Svar på tråden IVF i mars del 8