• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • BubbelGuppie

tänkte bara fråga har ju som sagt fått en p&t sport ni som har haft vagnen längre hur är den att köra i snö och så?

• UllaBella
    BubbelGuppie skrev 2009-07-29 08:21:46 följande:
    tänkte bara fråga har ju som sagt fått en p&t sport ni som har haft vagnen längre hur är den att köra i snö och så?
    Jag har inga egna erfarenheter men har hört av en tjej som köpte sin i vintras att det absolut inte var några problem.
    Däcken är lika stora som på vår Brio Nova och med den har vi tagit oss fram på oplogade grusvägar. Funkar nog fint om man låser framhjulet.
  • Ville Mor
    BubbelGuppie skrev 2009-07-29 08:21:46 följande:
    Jag har tidigare haft en trehjuling, inte en P&T dock, har nu en Víbe. Hade inga problem med att köra den i snön, låste aldrig framhjulet. Sen beror det väl självklart på vart i landet man bor och hur många kilon barn man har i vagnen.
    Ville 071203 * Lillasyster 090916
  • rackar2

Vi använde vår sport i vintras. Köpte den lite halvakut när jag upptäckte att ståbräda i oplogad snö inte var någon hit!! Så vagnen fungerar bra i snö!

• dinosaurien231
    Emily72 skrev 2009-07-28 22:54:05 följande:
    Har någon av er haft adapter för babyskydd till Sporten? Har ni varit nöjda?
    Puffar
  • Miniigirl

Tänkte hör med er här. fundear lite över att köpa en p&t men skulle vilja ha lite svar på några frågor...hoppas någon kan hjälpa:)

När man har syskonsittsen där bak, och där kommer ju antagligen lillebror sitta om någon månad, kan an ha liggläge på den?jag menar...en 6 månadersbebis behöver väll nästan det,eller iafall nästan.eller har man bebisen fram?

Kan man åka ulltrappor med den? tänkte, så inte syskonsitsen tar i?

Och till sist...vad görman av skötväskan?den slår väll i huvudet på barnet om man hänger den på styret? eller:)

• Stormis
    Miniigirl skrev 2009-07-29 09:40:37 följande:
    Tänkte hör med er här. fundear lite över att köpa en p&t men skulle vilja ha lite svar på några frågor...hoppas någon kan hjälpa:)När man har syskonsittsen där bak, och där kommer ju antagligen lillebror sitta om någon månad, kan an ha liggläge på den?jag menar...en 6 månadersbebis behöver väll nästan det,eller iafall nästan.eller har man bebisen fram?Kan man åka ulltrappor med den? tänkte, så inte syskonsitsen tar i?Och till sist...vad görman av skötväskan?den slår väll i huvudet på barnet om man hänger den på styret? eller:)
    Har en utan att ha börjat använda den.
    Bebis kan bara helligga när storasyskonet sitter ovanpå i syskonsitsen, om det är trångt i lift finns det hyfsat med plats utan. Dock finns det inget sittläge alls till 6-mån om man vill variera med det. När lill*n sitter i syskonsitsen bak finns det enfast viloläge för båda. Ingen kan ligga. Väskor får man ha på sig själv i korgen under eller hängades på sidan. En liiiten kan hänga på handtaget med syskonsitsen bak.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • elink
    Miniigirl skrev 2009-07-29 09:40:37 följande:
    Tänkte hör med er här. fundear lite över att köpa en p&t men skulle vilja ha lite svar på några frågor...hoppas någon kan hjälpa:)När man har syskonsittsen där bak, och där kommer ju antagligen lillebror sitta om någon månad, kan an ha liggläge på den?jag menar...en 6 månadersbebis behöver väll nästan det,eller iafall nästan.eller har man bebisen fram?Kan man åka ulltrappor med den? tänkte, så inte syskonsitsen tar i?Och till sist...vad görman av skötväskan?den slår väll i huvudet på barnet om man hänger den på styret? eller:)
    jag skulle aldrig whatsoever åka rulltrappa med någon vagn som har ett ledat styre. detta för att de faktiskt inte alltid håller för sånna påfrestningar (jämför med att dra upp å ner i en trapp som nästan alla barnvagnstillverkare avråder från)
  • Miniigirl
    elink skrev 2009-07-29 11:03:59 följande:
    jag skulle aldrig whatsoever åka rulltrappa med någon vagn som har ett ledat styre. detta för att de faktiskt inte alltid håller för sånna påfrestningar (jämför med att dra upp å ner i en trapp som nästan alla barnvagnstillverkare avråder från)
    okej, men går det..om man vill?
  • Miniigirl
    Stormis skrev 2009-07-29 10:16:45 följande:
    Har en utan att ha börjat använda den.Bebis kan bara helligga när storasyskonet sitter ovanpå i syskonsitsen, om det är trångt i lift finns det hyfsat med plats utan. Dock finns det inget sittläge alls till 6-mån om man vill variera med det. När lill*n sitter i syskonsitsen bak finns det enfast viloläge för båda. Ingen kan ligga. Väskor får man ha på sig själv i korgen under eller hängades på sidan. En liiiten kan hänga på handtaget med syskonsitsen bak.
    Okej, tack för infon:)
    viloläge borde väll duga för en lite större bebis tycker jag:)
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15