• Rosenbarn

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15
  • Virriga V
    Miniigirl skrev 2009-07-29 11:12:03 följande:
    Okej, tack för infon:)viloläge borde väll duga för en lite större bebis tycker jag:)
    Men när bebis behöver sova, kan man inte bara fälla ner så den kan sova och ändra syskonsitsen så den är framme?
  • Miniigirl

Virriga V skrev 2009-07-29 11:24:23 följande:

Men när bebis behöver sova, kan man inte bara fälla ner så den kan sova och ändra syskonsitsen så den är framme?
    Ja, det tänkte jag inte på! det funkar ju oxå...men, hur bökigt är det att flytta syskonsitsen? det är ganska smidigt eller?
  • Stormis
    Miniigirl skrev 2009-07-29 11:31:29 följande:
    Virriga V skrev 2009-07-29 11:24:23 följande: Ja, det tänkte jag inte på! det funkar ju oxå...men, hur bökigt är det att flytta syskonsitsen? det är ganska smidigt eller?
    Bara att trycka in två små piggar på resp sida. Lätt att ta av och på.
    ♥♥♥ Dotter 0710 & lillebror i magen med BF 0912 ♥♥♥
  • elink
    Miniigirl skrev 2009-07-29 11:11:14 följande:
    okej, men går det..om man vill?
    har inte prövat men kan tänka mig att det kan bli lite knöligt....
  • buffybus

jag personligen skulle inte våga dra upp den vagnen i rulltrappa.. iallafall inte själv isåfall om någon står på ena sidan o håller.. skulle va hemskt om vagnen släpper i nått fäste om den nu inte håller för det... kul om barnen trillar ner o rullar ner för alla trappsteg o hårda kanter känns lite farligt...

iallafall tror den går alldeles utmärkt i snö... har ju stora hjul ju  
    ahh själv sitter man här o väntar på sin vagn.. beställt från fritidsportalen i fredags.. vill ha den NU... undra när den kommer egentligen?
    ang syskonsitsen bak.. dem flesta säger att den är som en bilstol... så bebisar kan ligga gott o sova i den lika bra som i bilstolen...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Virriga V
    buffybus skrev 2009-07-29 13:48:05 följande:
    ang syskonsitsen bak.. dem flesta säger att den är som en bilstol... så bebisar kan ligga gott o sova i den lika bra som i bilstolen...
    Fast det måste vara bättre för ryggen att vara rak
  • Rosenbarn

Ni som har sytt egna dynor. Vart har ni köpt skumgummi???Jag ska sy eget
    spjälskydd och hittar inte alls de på metervara de tunnast är 0.4 vilket är för tunnt sedan kommer 2cm tjockt vilket är för tjock. Vill ha 1 cm?

Tips????

• BubbelGuppie
    Rosenbarn skrev 2009-07-29 17:34:29 följande:
    Ni som har sytt egna dynor. Vart har ni köpt skumgummi???Jag ska sy eget spjälskydd och hittar inte alls de på metervara de tunnast är 0.4 vilket är för tunnt sedan kommer 2cm tjockt vilket är för tjock. Vill ha 1 cm? Tips????
    kan du inte lägga 0.4 dubbelt då blir ju nästan 1 ??
  • Ville Mor
    Rosenbarn skrev 2009-07-29 17:34:29 följande:
    Ni som har sytt egna dynor. Vart har ni köpt skumgummi???Jag ska sy egetspjälskydd och hittar inte alls de på metervara de tunnast är 0.4 vilket är för tunnt sedan kommer 2cm tjockt vilket är för tjock. Vill ha 1 cm?Tips????
    Jysk har som jag vill minnas är ganska lagom. Har inte testat själv dock.
    Ville 071203 * Lillasyster 090916
  • Rosenbarn
    BubbelGuppie skrev 2009-07-29 17:43:51 följande:
    kan du inte lägga 0.4 dubbelt då blir ju nästan 1 ??
    Mm de skulle man kunna men den var så sladdrig och då måste man sy en massa för att få den stadig- så vill helst ha 1 cm färdig men hittar ja inte får de bli så.
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 15