• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • susilusa

Hej,
    Jag vet inget om man får fp kvar i sverige eller ej. Men jag tog ut alla mina dagar retroaktivt så jag inte skulle förlora ngr dagar, det går utmärkt att göra. Det var en dam på FK som tipsade mig om det snällt tycker jag!

Lycka till/ Susanne

• Jaz1
    susilusa skrev 2009-08-06 16:40:39 följande:
    Hej,Jag vet inget om man får fp kvar i sverige eller ej. Men jag tog ut alla mina dagar retroaktivt så jag inte skulle förlora ngr dagar, det går utmärkt att göra. Det var en dam på FK som tipsade mig om det snällt tycker jag!Lycka till/ Susanne
    Oj, hur menar du då exakt?
  • susilusa

När vi skulle flytta till Norge så hade jag väldigt många dagar kvar att ta ut eftersom jag medvetet hade sparat dem.

Så ca två månader (eller om det var fler kommer inte riktigt ihåg) så skickade jag in till FK en ansökan om att ta ut alla dagar som jag hade.

Tänkte mest att du skrev att du skulle troligtvis ha en massa dagar kvar när ni flyttar, så jag skulle rekomendera att ta ut alla (så att du inte förlorar några dagar). Sen när ni flyttat till Norge så ansöker du om barnbidrag (som heter ngt annat) jag har även kontantstötte eftersom min dotter är över ett år och så är jag hemma med henne. Nu i augusti så börjar hon på dagis till 50% så då får jag kontantstötte till 50%.

Hoppas att jag var lite klarare... Annars fråga igen.

Susanne

• MaryLi

Alltså vart försvann sommaren?!? Här i Bergen har det regnat i evigheter och det verkar inte bli bättre. Jag som trodde jag vant mig vid detta Bergensväder, men nu börjar jag verkligen bli less. Längtar så till semester, två veckor kvar innan det bär av till Grekland och sen Sverige. Härligt!

Jaz1
    Tyvärr kan jag inte hjälpa alls, har ingen aning om hur det fungerar med föräldrapenning i Sverige mot Norge. Men som andra skrivit, kanske kan du skriva dig tillfälligt hos ex. dina föräldrar tills dagarna är slut? Kolla dock upp hur det fungerar med allt som behöver fixas rent praktiskt vid flytt hit. Vet att man iaf behöver norskt personnummer för att kunna fixa med bank och kort och sånt här. Och för att få det måste man skriva sig i Norge. Men för en kortare period kanske det räcker med att din man skriver dig här?

• bocabo

Jag håller med. Håller nästan på att bli deprimerad nu!
    Var ute och gick innan, och då helt plötsligt öppnade sig himelen när jag var halvägs

Vill ha sommar! Åh så skönt det låter med Grekland vart ska ni? Sverige oxå för den delen!

Vi ska med en korttur till Sverige om 2 veckor, en släkting ska gifta sig, Men ska bli skönt att komma bort lite. Får hoppas på bättre väder där

Ang- personnr. Så kan man få ett så kallt D-nummer om man inte skriver över sig här. Får man på skatteetaten. Funkar ungefär på samma sätt som personnr.
    Man kan göra de viktigaste som ex öppna konto på banken.

Många av mina arbetskollegor gör så. som kommer från andra länder oxch jobbar här säsong.

• MamaKlara

Hej!
    Nu har jag hittat hit till Norge-tråden. Bor i Stavanger sedan 3 år tillbaka. Mamma till Linnéa 16 månader.
    Hoppas ni haft en fin sommar.
    Kram / Klara

• Jaz1
    susilusa skrev 2009-08-07 21:39:42 följande:
    När vi skulle flytta till Norge så hade jag väldigt många dagar kvar att ta ut eftersom jag medvetet hade sparat dem. Så ca två månader (eller om det var fler kommer inte riktigt ihåg) så skickade jag in till FK en ansökan om att ta ut alla dagar som jag hade. Tänkte mest att du skrev att du skulle troligtvis ha en massa dagar kvar när ni flyttar, så jag skulle rekomendera att ta ut alla (så att du inte förlorar några dagar). Sen när ni flyttat till Norge så ansöker du om barnbidrag (som heter ngt annat) jag har även kontantstötte eftersom min dotter är över ett år och så är jag hemma med henne. Nu i augusti så börjar hon på dagis till 50% så då får jag kontantstötte till 50%.Hoppas att jag var lite klarare... Annars fråga igen.Susanne
    Jag tar redan ut 7 dagar i veckan eftersom jag har tvillingar och har många dagar att ta ut. Jag har även haft semester som jag tagit ut nu i sommar så FP räcker till nästa sommar om jag tar ut 7 dagar/vecka. Om vi flyttar i jan vill jag alltså vara föräldraledig till sommaren.

En riktig röra med Försäkringskassan och Nav kan jag bara konstatera... FK menar att det landet man flyttar till ska betala ut FP, och enligt EES-avtal som Norge är med så ska min intjänade inkomst i sverige ligga till grund för detta. Men enligt nav gäller bara det om man innan föräldraledigheten jobbat minst en (!) dag i Norge... Verkar inte finnas några regler för om man flyttar mitt i ledigheten. Har pratat med handläggare både på FK o Nav, och väntar på ytterligare samtal fr FK. Har även en släkting som jobbar på Nav så jag hoppas kunna få klarhet i det här.

Vissta kan jag skriva mig hos mina föräldrar, men det krånglar till det för barnen måste vara skrivna i Norge för att få gå på bvc (helsestasjon?) där och jag tror inte att det räcker med att bara jag är skriven i Sverige för att få FP, även barnen. Måste kolla upp det också... Fortsättning följer...
  • bocabo

Stackars dig! Det låter klurigt det där!!
    Hoppas det löser sig på bästa sätt! Lycka till!

• MaryLi

Hej Hej MamaKlara!

Jaz1
    Det låter onekligen lite småkrångligt. Hoppas ni hittar en lösning!

Svar på tråden Norge del 2