• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • Mor till 3
    susilusa skrev 2009-09-30 17:09:46 följande:
    Mor till 3Hoppas att din lill snutta mår bra, lät lite läskigt.Apropå att "vänja" sig att bo i Norge så är det så svårt för mig, kanske för att jag är gravid och att man blir så mycket känsligare då. Men jag längtar verkligen hem till svea eller rättare sagt stockholm, de har tydligen en oerhört vacker höst där nu (här i k-sund regnar det bara).
    Tack, hon fick vara hemma från bhg i måndags och var som vanligt. (läs, helt spinnvill haha) Det var en skrämmande upplevelse, men hon har från förr brukket benen sina 2 ggr (bara 3 mnd mellan gångerna) så jag börjar bli van med att hon råkar ut för det mesta... ;)

Det var väl egentligen värst de första åren, de 2 första jularna man inte var hemma. Jag har inte firat jul i Sverige sedan julen 2001, och julen har blivit helt annorlunda. Min man äter pinnekött på jul, något som jag blir totalt illamående av. Och köttbullar och prinskorvar smakar inte helt samma som det gör hemma, även om det är köpt i sverige.

Men, det gör ingeting, vi har lagat våra egna traditioner och jag trivs.

Här har det också regnat HELA hösten, men jag kommer från Borås så jag är van vid regn.. :) Det är bara sååå mysigt att höra hur regnet slår mot rutan och sitta o soffan under en fleece-filt och se på tv.

Jaz1: grattis till jobbet!! :D Har man bara ett jobb så ordnar sig det mesta!
  • bocabo
    Mor till 3 skrev 2009-09-30 20:16:24 följande:
    Tack, hon fick vara hemma från bhg i måndags och var som vanligt. (läs, helt spinnvill haha) Det var en skrämmande upplevelse, men hon har från förr brukket benen sina 2 ggr (bara 3 mnd mellan gångerna) så jag börjar bli van med att hon råkar ut för det mesta... ;)Det var väl egentligen värst de första åren, de 2 första jularna man inte var hemma. Jag har inte firat jul i Sverige sedan julen 2001, och julen har blivit helt annorlunda. Min man äter pinnekött på jul, något som jag blir totalt illamående av. Och köttbullar och prinskorvar smakar inte helt samma som det gör hemma, även om det är köpt i sverige. Men, det gör ingeting, vi har lagat våra egna traditioner och jag trivs.Här har det också regnat HELA hösten, men jag kommer från Borås så jag är van vid regn.. :) Det är bara sååå mysigt att höra hur regnet slår mot rutan och sitta o soffan under en fleece-filt och se på tv. Jaz1: grattis till jobbet!! :D Har man bara ett jobb så ordnar sig det mesta!
    Hihi, kommer du från Borås! Vad roligt, jag kommer från Kinna.
    Håller helt och hållet med dig ang pinnekjött!

Vi kommer försöka laga våra egna traditioner och göra så gott det går. Tror dock det blir ganska svenskt.

Vi har för engångs skulle haft en super fin månad, mycket lite regn och bara sol. Så Sörlandet har visat sin bästa sida!
  • bocabo
    tteessssaa skrev 2009-09-30 10:06:16 följande:
    En nya till tråden som heter Terese och jag bor i Linköping och studerar till uska och är färdig dec 2009.Har min särbo i Norge som bor i Larvik och 1 januari 2010 flyttar jag också dit och där bor även min katt.Någon mer som bor i Larvik eller i närheten?
    Hej och välkommen!

Nja vet inte om nån bor nära Larvik här. Men jag kör ofta förbi när vi ska ta färjan från Sandefjord Bor nära Kristiansand på Sörlandet eller Aust Agder fylke, ska flytta till Beitostölen nu om några veckor, till vårt första egna hem. Var på banken och betalade igår, ska bli jättespännande!
  • Mor till 3
    bocabo skrev 2009-09-30 20:54:15 följande:
    Hihi, kommer du från Borås! Vad roligt, jag kommer från Kinna.Håller helt och hållet med dig ang pinnekjött! Vi kommer försöka laga våra egna traditioner och göra så gott det går. Tror dock det blir ganska svenskt. Vi har för engångs skulle haft en super fin månad, mycket lite regn och bara sol. Så Sörlandet har visat sin bästa sida!
    Hehe, då var vi ju nästan "grannar". ;)
    Är egentligen uppvuxen i Bollebygd, men bodde i Borås i 6 år innan jag flyttade till Norge. :)

Idag ska jag ned till skolan, eldstemann på 7 år ska få sin 2.klasse vaccin... Han var så nervös när jag lämnade honom på skolan, klagade på ont i magen. Men så mötte han en jenta i klassen sin, hon skulle också få vaccin idag, och då såg han lite gladare ut helt plötsligt.. Ska bli härligt att få det gjort, som tur är s¨ska vi vara där kl 10 idag så slipper vi gå och vänta hela dagen. Mamma är också lite nervös, men försöker inte visa det.. ;)

Ha en fin dag!
  • Alexandria

Mor till 3 skrev 2009-09-22 19:09:11 följande:

Hej hej!En till svensk som bor i Norge!!! :)Har bott i Norge sedan 2001 och är gift med en norrbagge sedan 2002. Vi har 3 barn, födda 2002, 2004 och 2006. Bor i Bergen, eller litt utanför. Trivs gott, och nästa steg nu är att bli norsk medborgare. Någon annan som gett upp sitt svenska medborgarskap? Känns litt "skummelt" men man kan ju lätt få tillbaka det om man skulle flytta tillbaka en dag i framtiden...Barnen är helnorska, alltså de pratar ren bergensk - men de förstår litt svensk, ialla fall när jag pratar på min svorsk. ;) Tror de har några svenska ord i vokabuläret, men det märker inte jag ialla fall.Nu är det läggdags för den minsta, så jag får avsluta för idag!
    Hej! Som Maryli säger: Vad roligt med en till som bor här i Bergen Jag har tänkt på detta med medborgarskapet, men inte kollat upp vad som gäller ännu. Känns ju lite konstigt att ge upp en del av sin identitet, samtidigt som chansen för att man flyttar tillbaka är väldigt liten nu när man har barn här...
    Min son som är 4 år pratar också bergensk (och östlandsk när han leker..hehe..), min dotter har ju inte börjat prata än (bara 3 mån) men det blir ju att de pratar det de hör runt sig hela dagarna. Nu när mormor var och hälsade på översatte min son till svenska när hon inte förstod så han vet vad saker och ting heter. Kul tycker jag. Hoppas att han kan lära sig att prata flytande svenska senare.
  • MaryLi

Kan tänka mig att det blir lite krångligare med "identiteten" när en är svensk och den andra norsk. Och det är ju ganska naturligt att barnen pratar norska när dem hör det både hemma och i övrigt. Vi har ju inga barn ännu, men eftersom vi båda är svenskar kommer ju svenska att gälla hemma hos oss iaf.

Jag kommer fortsätta vara svensk jag. Men jag kan tänka mig att det kanske hade kännts annorlunda om maken varit norsk, och dessutom barnen. Då kanske man hade velat vara som de andra i familjen...

Mor till 3

Ha Ha! Skrattade lite för mig själv åt lila ljus. Förra året fick vi nämligen en ljusstake i julklapp av jobbet, med tillhörande lila ljus.

• susilusa

En fråga till alla,

Jag ska kolla upp men tänkte slänga iväg frågan iaf, om ngn vet.

Nu när jag får tvåan så hade jag tänkt att ansöka om en engångssuma från nav ca 30 000:- eftersom jag inte har jobbat här så har jag ingen perm jag kan ta ut (är nu hemmafru). Och min man hade tänkt att ta ut pappaperm till sommaren ca 10 veckor tror jag det var. Så idag hörde jag att om jag tar ut engångssumman så får inte min man ta ut någon pappaperm, tydligen antingen eller! Någon som vet?

• Mor till 3
    Trollet05 skrev 2009-10-01 11:37:25 följande:
    Mor till 3 skrev 2009-09-22 19:09:11 följande:
    Hej! Som Maryli säger: Vad roligt med en till som bor här i Bergen Jag har tänkt på detta med medborgarskapet, men inte kollat upp vad som gäller ännu. Känns ju lite konstigt att ge upp en del av sin identitet, samtidigt som chansen för att man flyttar tillbaka är väldigt liten nu när man har barn här...Min son som är 4 år pratar också bergensk (och östlandsk när han leker..hehe..), min dotter har ju inte börjat prata än (bara 3 mån) men det blir ju att de pratar det de hör runt sig hela dagarna. Nu när mormor var och hälsade på översatte min son till svenska när hon inte förstod så han vet vad saker och ting heter. Kul tycker jag. Hoppas att han kan lära sig att prata flytande svenska senare.
    Mina barn pratar också östlandsk när de leker, det låter bara så kult. ;) Så duktig din kille är som kan så mycket svenska. När jag fick mitt första barn så pratade jag mycket svenska, men så utvecklade han sig inte språkligt så som han skulle, och jag fick bara en känsla av att jag var tvungen att vara konsekvent, en pölse måtte vara en pölse och inte en korv helt plötsligt. Språket lossnade väl, han fick spesial pedagog hjälp i bhg och sen har det visat sig att han har en språkvanske så min magkänsla av att jag var tvungen att hålla mig till 1 språk var riktigt. Så, sen har jag bara lagt om helt efter det. Men, barnen förstår en hel del svenska, men inte allt.
  • Mor till 3
    MaryLi skrev 2009-10-01 13:46:59 följande:
    Kan tänka mig att det blir lite krångligare med "identiteten" när en är svensk och den andra norsk. Och det är ju ganska naturligt att barnen pratar norska när dem hör det både hemma och i övrigt. Vi har ju inga barn ännu, men eftersom vi båda är svenskar kommer ju svenska att gälla hemma hos oss iaf. Jag kommer fortsätta vara svensk jag. Men jag kan tänka mig att det kanske hade kännts annorlunda om maken varit norsk, och dessutom barnen. Då kanske man hade velat vara som de andra i familjen... Mor till 3Ha Ha! Skrattade lite för mig själv åt lila ljus. Förra året fick vi nämligen en ljusstake i julklapp av jobbet, med tillhörande lila ljus.
    Haha, ja jag kommer ihåg hur jag och mannen skulle köpa ljusstake och ljus den första julen, och vi stod i affären och hade vårt första "gräl". :D Jag fick röda ljus faktiskt, men sen har jag gått över till lila... ;)

Jag har kikat en del på nätet, och först måste man lösas från sitt svenska medorgarskap, ansöka om norsk och så blir man norsk. Men, man kan ju alltis få tillbaka sitt svenska om man flyttar tillbaka. Och man får väl jobba och bo i Sverige på samma villkår som svenskar bor och jobbar i Norge tänker jag?
  • Mor till 3
    susilusa skrev 2009-10-01 15:24:43 följande:
    En fråga till alla,Jag ska kolla upp men tänkte slänga iväg frågan iaf, om ngn vet. Nu när jag får tvåan så hade jag tänkt att ansöka om en engångssuma från nav ca 30 000:- eftersom jag inte har jobbat här så har jag ingen perm jag kan ta ut (är nu hemmafru). Och min man hade tänkt att ta ut pappaperm till sommaren ca 10 veckor tror jag det var. Så idag hörde jag att om jag tar ut engångssumman så får inte min man ta ut någon pappaperm, tydligen antingen eller! Någon som vet?
    Jag tror att när du tar engångssumman så får inte mannen någon permisjon. Antingen får han ta hela permisjonen, uträknad på hans pengar, men då får du ingen engångssumma.

Så har jag för mig att det är?
Svar på tråden Norge del 2