• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • Mor till 3

Hej hej!

En till svensk som bor i Norge!!! :)

Har bott i Norge sedan 2001 och är gift med en norrbagge sedan 2002. Vi har 3 barn, födda 2002, 2004 och 2006.
    Bor i Bergen, eller litt utanför. Trivs gott, och nästa steg nu är att bli norsk medborgare. Någon annan som gett upp sitt svenska medborgarskap? Känns litt "skummelt" men man kan ju lätt få tillbaka det om man skulle flytta tillbaka en dag i framtiden...

Barnen är helnorska, alltså de pratar ren bergensk - men de förstår litt svensk, ialla fall när jag pratar på min svorsk. ;) Tror de har några svenska ord i vokabuläret, men det märker inte jag ialla fall.

Nu är det läggdags för den minsta, så jag får avsluta för idag!

• MaryLi

Mor till 3

Hej Hej! Roligt med en till som bor i Bergen. Har själv bott här sedan hösten 2006, då vi flyttade hit för jobb (maken är också svensk).

• Mor till 3
    MaryLi skrev 2009-09-23 18:28:21 följande:
    Mor till 3Hej Hej! Roligt med en till som bor i Bergen. Har själv bott här sedan hösten 2006, då vi flyttade hit för jobb (maken är också svensk).
    Så trevligt med en till som bor i Bergen! :) Vad jobbar ni med?

Jag jobbar i oljeindustrien, en bit utanför Bergen.
  • bocabo
    Mor till 3 skrev 2009-09-22 19:09:11 följande:
    Hej hej!En till svensk som bor i Norge!!! :)Har bott i Norge sedan 2001 och är gift med en norrbagge sedan 2002. Vi har 3 barn, födda 2002, 2004 och 2006. Bor i Bergen, eller litt utanför. Trivs gott, och nästa steg nu är att bli norsk medborgare. Någon annan som gett upp sitt svenska medborgarskap? Känns litt "skummelt" men man kan ju lätt få tillbaka det om man skulle flytta tillbaka en dag i framtiden...Barnen är helnorska, alltså de pratar ren bergensk - men de förstår litt svensk, ialla fall när jag pratar på min svorsk. ;) Tror de har några svenska ord i vokabuläret, men det märker inte jag ialla fall.Nu är det läggdags för den minsta, så jag får avsluta för idag!
    Hej och välkommen hit!

Ja kan förstå att det känns lite läskigt att bli norsk statsborger, vi har haft funderingar på det, men vill nog avvakta och se. Vi är svenska båda 2, och vår dotter är född i Norge. Får se lite hur hon känner när hon blir större, hon kanske kommer känna sig mer norsk än svensk om vi väljer att bo kvar. Och då evt. kanske vi blir norska. 
  • Jaz1

Nu börjar det närma sig med flytt för oss, ser ut att bli i januari! Så spännande, men mycket att fixa innan!

Ni som flyttat med er "ett helt hem" från Sverige, dvs möbler och allt annat som hör till, vad anlitade ni för flyttfirma och hur gick det till rent praktiskt eftersom flytten blir från ett land till ett annat? Tar tacksamt emot alla flyttips!

Mor till 3: jag är lärare och min sambo (som är norrman) är civilekonom. Ni andra som hänger här i tråden, har ni flyttat till Norge för jobbets skull eller för kärleken eller någon annan anledning?!?

• bocabo
    Jaz1 skrev 2009-09-27 14:50:08 följande:
    Nu börjar det närma sig med flytt för oss, ser ut att bli i januari! Så spännande, men mycket att fixa innan!Ni som flyttat med er "ett helt hem" från Sverige, dvs möbler och allt annat som hör till, vad anlitade ni för flyttfirma och hur gick det till rent praktiskt eftersom flytten blir från ett land till ett annat? Tar tacksamt emot alla flyttips!Mor till 3: jag är lärare och min sambo (som är norrman) är civilekonom. Ni andra som hänger här i tråden, har ni flyttat till Norge för jobbets skull eller för kärleken eller någon annan anledning?!?
    Vad spännande! Kan tänka mig att det blir en del att stå i!

Det är nån blankett man ska fylla i när man har bohag med sig, har funnit ut det själv då vi ska flytta över en del av våra saker från sverige nu i höst:

När du flyttar till Norge måste du fylla i en deklaration för införsel av flyttgods (RD0030). Deklarationen ska lämnas till tullverket när flyttgodset förtullas. Flyttgodset kan inte förtullas innan deklarationen har fyllts i korrekt och lämnats in. Du måste kontakta tullverket när flyttgodset anländer till Norge. Se tullverkets webbplats (Toll.no) för utförlig information om proceduren angående flytt till Norge.

Har inte någon erfarenhet av flyttfirma, men det kanske dom har koll på isf

Vi flyttade hit pga det var lättare för oss att få jobb. Jobbar inomr turism och äventyrs branschen och den norska naturen är ganska oslåbar i jämförelse med Sverige tycker vi
  • Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-09-27 14:50:08 följande:
    Nu börjar det närma sig med flytt för oss, ser ut att bli i januari! Så spännande, men mycket att fixa innan!Ni som flyttat med er "ett helt hem" från Sverige, dvs möbler och allt annat som hör till, vad anlitade ni för flyttfirma och hur gick det till rent praktiskt eftersom flytten blir från ett land till ett annat? Tar tacksamt emot alla flyttips!Mor till 3: jag är lärare och min sambo (som är norrman) är civilekonom. Ni andra som hänger här i tråden, har ni flyttat till Norge för jobbets skull eller för kärleken eller någon annan anledning?!?
    Det var väl kärleken som drog mig hit, men också det att det var lättare att få jobb. :)
  • MaryLi

Mor till 3

Jobbar också inom oljeindustrin. Blev tillfrågad om att söka en tjänst här när jag var färdig med studierna, gjorde det, fick det och flyttade hit. Maken var också färdig med studierna då och sökte jobb, så vi hade bara bestämt att där den första av oss får jobb, dit flyttar vi. Och så blev det. Sen sökte han jobb här när vi väl var på plats och det tog väl ungefär en månad innan han hade ett han också. Jag har hållt mig till mitt jobb sedan dess, maken är inne på sitt tredje. Ingenjörer bägge två och det kändes helt klart lättare att få jobb här i Norge än i Sverige, iaf när vi var färdiga med studierna. Jämför man med vänner som är kvar i Sverige så gick det nog fortare för oss, iaf att få fasta tjäner, många vänner hade typ projektanställningar och sånt från början.

Jaz1
    Vi flyttade hit själva, fyllde en skåpbil som maken och min pappa körde över. Jag hade börjat jobba, så de gjorde typ allt. Sen körde dem hem igen med skåpbilen och så tog maken vår bil och körde hit. Fattar egentligen inte att han orkade...det blev många mil.
    Vi förtullade aldrig något, men det kanske blir svårare att skippa det om man anlitar flyttfirma. Vår svenska bil skrotade vi senare här, då kylaren pajade och vi inte orkade lägga pengar på den för att kunna köra den till Sverige och sälja. Att omregistrera den var helt enkelt inte värt det, för det kostar en massa.

• susilusa

HEj alla,

Oj oj oj, jag kan inte fatta hur mycket det kan regna igentligen och horisontellt dessutom..... Men känner att det är lite mysigt med mörkret som kommer, tända ljus och så.

När vi flyttade hit så betalade makens firma flytten. Så jag ordnade en svensk flyttfirma som ordnade allt i pappersväg och berättade vad de behövde från oss i kopior osv, De packade även allt även mina trosor, kitet, vilket känndes som en lyx. Med tanke på hur mycket det får plats i köket....Det hela kostade runt 50000:-
    Kan verkligen rekomendera. När vi flyttar hem (Första halvåret 20111) så kommer vi att anlita en flyttfirma igen, men tyvärr måste vi då betala själva.

Vi var i sthlm och hälsade på familjen förra veckan och hade toppen väder och toppen överhuvudtaget, mycket shopping blev det såklart ;) Alla vinter kläder till lill stumpan. Och såklart besök på våra favvo resturanger.

Ho ho ho har fått ett snittdatum nu för tvåan, 16/11 och jag lääääängtar sååååå.

Ha en bra vecka till er alla!

• Mor till 3
    susilusa skrev 2009-09-27 20:17:15 följande:
    HEj alla,Oj oj oj, jag kan inte fatta hur mycket det kan regna igentligen och horisontellt dessutom..... Men känner att det är lite mysigt med mörkret som kommer, tända ljus och så.

Ho ho ho har fått ett snittdatum nu för tvåan, 16/11 och jag lääääängtar sååååå.
    Ja, denna helgen har det verkligen vräkt ned!!! Vi har bara varit inne och lekt, var ute på senteret i lördags men annars har vi knappt haft näsan utanför dörren.. ;)

Oj, så spännande med snittdato, vet precis hur det känns när man fått sitt dato. :D

Minstejenta mi datt igår och slo hodet sitt i golvet. Hon svimmade och blev helt slapp. Ringde legevakta men skulle avvakta. Hon har antagligen fått en liten hjernerystelse, hon somnade och sov hela kvällen, vaknade bittelitt när vi såg på Robinson och somnade sedan om. Stackars liten, hon är hemma från bhg idag och imorgon. Jag ska på jobb ikväll, en ny skiftperiod börjar idag efter att ha haft fri i 2 veckor... ;)

Mary Li: Så snodig att vi bägge jobbar inom samma "yrke". ;) Är också ingeniør, kjemi, och jag jobbar skift.

Ha en fin dag!
Svar på tråden Norge del 2