• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • bocabo
    daimstrut skrev 2009-09-09 17:35:19 följande:
    Hej!Bott i Stavanger i snart 3 år, har en dotter på 7 mån. Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 månSusodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månaderlhanna, Trondheim, Ailinn 6 månaderBocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), 1 dotter, 6 månaderJaniem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månaderTrollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månaderMaryLi, Bergen, jobbar på första barnetDaimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    hej hej!

Nu la jag in en lista tidigare idag men ska uppdatera den igen, vem vet kanske kommer någon mer?

Är det någon som har tips på bra försäkrings bolag , tänkte skaffa hemförsäkring osv nu när vi ska flytta. Har aldrig behövt tänka på sånt tidigare.
  • Jaz1
    Trollet05 skrev 2009-09-09 14:59:11 följande:
    Jaz1: Min norska är långt ifrån perfekt men jag fickfast jobb direkt efter studerna. Är klassföreståndare på högstadiet och undervisar i spanska, engelska och samfunnsfag (historia, samhäll och geografi). Det går bra! Jag tycker du ska försöka söka direkt till skolan om det är det du helst vill.
    Oj, det låter ju bra! Har du svensk lärarutbildning? Har du fått din examen godkänd/omvärderad till norsk?
  • Alexandria

Jaz1: Nej jag tog påpyggnadsutbildning här i Bergen. (Praktisk Pedagogikk 1 år.) Jag tog också bachelor-graden här. Men jag fick franskan godkänd här. (Hade 1 år franska från Sverige) Du får höra med den instutitionen som har lärarutbildningen om dom kan hjälpa dig. (Här är det den Psykologiske fakulteten som har hand om lärarutbildningen.)

• MaryLi

bocabo

Ärligt talat så tror jag inte att det är alltför stor skillnad mellan olika försäkringsbolag, de allra flesta har liknande villkor. Det som allra oftast avgör är ju priset och att dem har den typ av försäkring man är ute efter. Vi har If, det bara blev så och nu har mitt företag ett avtal med dem som ger oss rabatt. En annan sak att kolla upp innnan man bestämmer sig är självrisken. Rent generellt tycker jag att självrisken verkar högre i Norge än i Sverige. Förutom If finns ju Storebrand, det är dem två jag har egen erfarenhet av. Iaf egen erfarenhet av att betala för...har aldrig utnyttjat...

• Pyret10

Hej!

Jag vill hänga mig på. Har bott utanför Oslo i 8 år nu har två "norska barn" dvs att de är födda här i Norge och pratar ingen svenska:(. (Pappan är norsk). Väntar trean i 2010.

Ovant att skriva på svenska...:)

• daimstrut

Hej!
    Vi har Codan Forsikring, de är billiga tror jag. Är motsvarande Trygg-Hansa i Norge.

• bocabo

Hej och välkommen daimstrut Kul med nytt folk

Och tack för tipser med försäkring, ska genast kolla upp det, har aldrig hört talas om det. Utan mest de vanliga: If, Storebrand.

• bocabo

Hmm, nu skrev jag nog förvirrat, Skyller på sömnbrist. Det skulle ju stå välkommen pyret 10.

• daimstrut

Hej igen!
    Kul att hitta hit. Nån som vet om det finns nåt norskt Tradera? Köpte just en regnoverall där till lillan. Har dock fyndat en del på Finn.no, men just Tradera är ju jättestort på barnkläder i Sverige.

Svar på tråden Norge del 2