• bocabo

Norge del 2

Fortsätter med en ny Norge tråd om ni är intresserade.

Alla som vill är välkomna att skriva.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-01 12:43
    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-45/m43760588.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-09 12:07
    Här är vi som hänger i tråden:

-Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån

-Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09

-MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader

-lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader

-Bocabo, Evje (ska flytta till Beitostölen), Ida-Chantelle, 7 månader

-Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.

-Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader

-Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader

-MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet

• Svar på tråden Norge del 2
  • Jaz1

Kan ju svara på min egen fråga också. Min sambo är norrman, men har bott i Sverige i tio år nu. Varje gång vi är i Norge och hälsar på hans familj och vänner känner vi att norrmän har så himla mycket mer fritid, alltså jobbar mindre och ändå har mer pengar. Eftersom min sambo har liknande jobb som sina norska vänner har han känt i flera år att han vill ta del av fördelarna med Norge. Att vi ockå kommer närmare hans familj är en bidragande orsak och även närmare min syster som bor i Östersund.

Tack för info ang flytt! Susilusa: kommer du ihåg vad flyttfirman hette?

• susilusa

Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette och vet inte riktigt var jag har papprerna....

• Colapolarn
    Jaz1 skrev 2009-09-28 09:16:45 följande:
    Kan ju svara på min egen fråga också. Min sambo är norrman, men har bott i Sverige i tio år nu. Varje gång vi är i Norge och hälsar på hans familj och vänner känner vi att norrmän har så himla mycket mer fritid, alltså jobbar mindre och ändå har mer pengar. Eftersom min sambo har liknande jobb som sina norska vänner har han känt i flera år att han vill ta del av fördelarna med Norge. Att vi ockå kommer närmare hans familj är en bidragande orsak och även närmare min syster som bor i Östersund.Tack för info ang flytt! Susilusa: kommer du ihåg vad flyttfirman hette?
    Hej! Ser att ni ska flytta från Sverige till Norge! Får jag fråga hur ni gick till väga? Hur få lägenhet när man inte har jobb, hur få jobb när man inte har lägenhet? Också ska ju skola och dagis också passa ihop med allt! Puh, jag blir helt snurrig i huvudet bara av tanken!

Jag är norsk och det känns verkligen som man har mer fritid i norge ja! Här i Sverige är min sambo borta 12 timmar pr dag, det händer liksom inte i norge förutom i extrema fall. Här är det normalt. Livet i sverige känns så mycket hårdare..
  • llhanna

Jag tycker inte man har så mycket mer fritid i norge kanske vissa har men min sambo är nästan borta mer här än han va i sverige men han arbetar som kock så kanske beror på hans arbete.

• MaryLi

Jag kan inte heller säga att jag tycker man har mer fritid här i Norge. Beror kanske på vilket jobb man har, vad vet jag. Men visst, att en arbetsdag normal slutar kl 16.00 (om man har dagsarbete) gör ju att man får lite extra tid på kvällarna. Sen ska man ju ta sig hem kl. 16.00 också...

Mor till 3

Ja...det finns ju en viss risk att man hamnar inom oljeindustrin om man är ingenjör och bor i Norge. Dem har ju ärligt talat inte så mycket mer när det gäller industri.

Själv är jag mekanisk, maken är också kemi (även om han nu hade egen avslutning mot markadsföring...).

Tycker det känns rätt bra att jobba i Norge, och bo här också. Vi trivs bra. Norrmännen är trevliga!

• Jaz1
    Colapolarn skrev 2009-09-29 11:35:51 följande:
    Hej! Ser att ni ska flytta från Sverige till Norge! Får jag fråga hur ni gick till väga? Hur få lägenhet när man inte har jobb, hur få jobb när man inte har lägenhet? Också ska ju skola och dagis också passa ihop med allt! Puh, jag blir helt snurrig i huvudet bara av tanken!
    Min sambo har fått jobb i Trondheim nu! På bank. Det underlättar ju att jobba på bank när det gäller att få lån. Kikar på boende nu och eftersom vi har släktingar där så kommer de få gå på visningar åt oss... Lite läskigt, men vi kan ju inte hålla på att flyga fram och tillbaka varje helg för att gå på visningar. Försöker fixa mäklare här också nu för att sälja vår bostadsrätt. Exakt hur det fungerar med lån om vi köper innan vi sålt har jag inte koll på, men det har min sambo. Vi kommer flytta i januari och hoppas kunna få dagisplats til vår 3 1/2-åring då. Har förstått att det är lättast att få plats i augusti, men att han kan få plats via kompletteringsintag. Jag kommer vara föräldraledig under våren med våra tvillingar, så får stora killen ingen dagisplats är det ingen kris. Men håller med, blir alldeles svettig av allt som ska klaffa.
  • MaryLi

Jaz1
    Så skoj att det börjar röra på sig! Förstår ju att det är mycket att stå i, speciellt det där med att hitta bostad. Men finns viljan så går det mesta!

• tteessssaa

En nya till tråden som heter Terese och jag bor i Linköping och studerar till uska och är färdig dec 2009.
    Har min särbo i Norge som bor i Larvik och 1 januari 2010 flyttar jag också dit och där bor även min katt.
    Någon mer som bor i Larvik eller i närheten?

• Mor till 3
    MaryLi skrev 2009-09-29 20:12:38 följande:
    Mor till 3Ja...det finns ju en viss risk att man hamnar inom oljeindustrin om man är ingenjör och bor i Norge. Dem har ju ärligt talat inte så mycket mer när det gäller industri. Själv är jag mekanisk, maken är också kemi (även om han nu hade egen avslutning mot markadsföring...). Tycker det känns rätt bra att jobba i Norge, och bo här också. Vi trivs bra. Norrmännen är trevliga!
    Nej, inom min utbildning så finns det inte så många fler slags jobb kanske, här går det mesta i oljeindustriföretag verkar det som...;)

Håller med om att det är bra att jobba och bo i Norge, jag tänker sällan på att jag inte bor "hemma". De sakerna som jag saknade hemifrån i början har jag slutat längta efter, och de saker som jag tyckte var urknasiga (tex LILA ljus i adventstiden) de känns helt normala.. :p
  • susilusa

Mor till 3

Hoppas att din lill snutta mår bra, lät lite läskigt.

Apropå att "vänja" sig att bo i Norge så är det så svårt för mig, kanske för att jag är gravid och att man blir så mycket känsligare då. Men jag längtar verkligen hem till svea eller rättare sagt stockholm, de har tydligen en oerhört vacker höst där nu (här i k-sund regnar det bara).

Svar på tråden Norge del 2