• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Mittilvet

Thats me skrev 2009-08-02 17:28:06 följande:

Alltså, jag måste säga tt jag undrar hur 17 du tänkte när du träffade en man med ett barn sen innan..Om ´du nu har det seendet på halvsyskon som du har så borde du tänkt efter innan du valde en man med barn innan..Jag tycker faktiskt synd om både ditt barn, din mans tidigare barn och din man..Jag hade aldrig accepterat ditt beteende..
    Mitt "seende" på ordet halvsyskon grundar sig i att jag har förmåga att se ting som de är och lever itne i någon lalala-värld där man låtsas vara någon man inte är.
  • BubbelGuppie

TS
    har du inget svar på min fråga om hur du ska kunna lära oss släktband osv när du inte kan dem själv??

• Mittilvet
    bra skrivet/förklarat
    ...förutom att det missades skriva "halv" framför släktbandet
  • Odella
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:08:32 följande:
    Thats me skrev 2009-08-02 17:28:06 följande: Mitt "seende" på ordet halvsyskon grundar sig i att jag har förmåga att se ting som de är och lever itne i någon lalala-värld där man låtsas vara någon man inte är.
    Vadå låtsas? På vilket sätt är dina barn mindre syskon än om de skulle ha samma mamma? Förutom för dig då alltså?
  • Mymlan80

Jag tar mig friheten att citera ur ditt ursprungliga inlägg. Det låter inte direkt som något inlägg i en språkvårdsdebatt utan synnerligen omoget och svartsjukt gentemot sambons äldste son:

Mittilvet skrev 2009-08-02 16:19:58 följande:
    Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?
    Liten BF 091117
  • grodanboll85
    Thats me skrev 2009-08-02 17:28:06 följande: Mitt "seende" på ordet halvsyskon grundar sig i att jag har förmåga att se ting som de är och lever itne i någon lalala-värld där man låtsas vara någon man inte är.
    de är ju du TS som lever i en lala-värld eller rättare sakt en sagovärld som inte finns!!!! De är BRÖDER hur du en vrider å vänder på de.
  • BubbelGuppie
    du är ju den enda här som lever i en lalala-värld
  • Smulan87

word!

jag har en halvbror, vi har samma mor men inte samma far, och han är min bror! vadå ska jag presentera honom som "de här är min halvbror olle"..?..jösses.

Kya skrev 2009-08-02 16:22:05 följande:
    men fy fan, hur resonerar du egentligen, människa?! det är väl tamefan solklart att de är bröder! de delar samma gener, har samma far. jag tycker du ska vara glad att han accepterat ditt barn som sin bror, och vill älska honom! man kan aldrig få för mkt kärlek. skäms. ta och resonera som en vuxen människa.
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Mittilvet
    grodanboll85 skrev 2009-08-02 17:32:06 följande:
    jösses TS du säger att andra är omogna å inte vet någonting vet du något själv ens? Vet du att du kränker din egen styvson när du säger som du gör du kränker din son ännu mera. Vare sej de är hel eller halvsyskon så är de ändå bröder.Du verkar gilla dessa barnlekar som du håller på med nu å fryser ut en stackars liten pojke som faktsiskt är din STYVSON.
    Kränker jag dem för att de är halvsyskon?

Ev kommer det gemensamma barnet hålla med när han växt upp men jag tror inte det andra barnet gör det.

Jag har ingen styvson, däremot har min sambo ett barn från ett tidigare förhållande son är hos honom varannan vecka.
Svar på tråden Mitt barns halvbror