• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 17:33:55 följande:
    Tappat målföret, TS?
    Hade viktigare saker för mig, ska gå snart igen
  • vampyria2

Enligt svensklag så är man syskon om man har en gemensam förälder.  Jobbade i skola tidigare och då beställde vi information från skatteverket om när det hete morbror, farmor m.m och där stod det med.

Sen är det sorligt att han måste bo med någon som dig på halvtid, hur ska han kunna bli en hel människa om han hela tiden måste känna sig som någon sominte riktigt räknas under sin uppväxt?

• Mittilvet
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 17:49:49 följande:
    ts kanske ska inse att hon inte har så rätt som hon tror eftersom INGEN här håller med henne.TS; oavsett om det är helBROR eller halvBROR så ser du väl ändå ordet BROR där va???
    Javisst, ordet ordning finns i oordning, ändå är det inte samma sak, konstigt va?

...eller nej, det är det inte alls.

HALVbror och bror finns
  • CK82
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:12:02 följande:
    Kränker jag dem för att de är halvsyskon?Ev kommer det gemensamma barnet hålla med när han växt upp men jag tror inte det andra barnet gör det.Jag har ingen styvson, däremot har min sambo ett barn från ett tidigare förhållande son är hos honom varannan vecka.
    Vad är en styvson för dej då?
  • BubbelGuppie

jasså ts du säger du att barnet bor hos din sambo varannan vecka..sambo hmm det betyder att ni bor ihop (annars är ni inte sambos) alltså bor han barn hos ER varannan vecka.
    Då skriver man att sambons son bor hos OSS varannan vecka

• Mittilvet

Anonym (konstig ts) skrev 2009-08-02 17:58:18 följande:

Men om din halvbror kallar dig för syster...rättar du honom då??
    Varför skulle han kalla mig för syster?
  • Mymlan80

Hmm, undrar om begreppen Halvtids-syskon eller Halvtids-förälder kan vara nåt för framtiden....
    Verkar ju helt logiskt i detta tidevarv av skilsmässor och nybildade familje-konstellationer....

Liten BF 091117
  • Teza73

Guuuuud så otroligt fånigt. Jag har två halvbröder, som du så fint vill kalla d, ja visst så e d ju, rent tekniskt, men hallå e väl ändå vad man är för varann som e viktigt. Har man växt upp tillsammans som syskon å känner varann som d, e d väl så d e. Okej om dom aldrig känt varann å så.

Mina bröder är mina bröder punkt slut, å jag älskar dom. Min styvfarsa skulle hellre skjutit sej själv än å förbjuda mej å kalla hans och min mammas son för brorsan. Inget kunde göra honnom gladare än att jag såg d just så. Likadant med min pappas å min styvmammas son, min andra bror, hon skulle aldrig kommit på tanken att förbjuda mej att kalla hennes son för min brorsa, hon hade nog snarare känt tvärt om tror jag, blivit lite lessen att han inte betydde och var samma för mej som min "HELBROR" som jag oxå hade en men som tyvärr gick bort för 15 år sen, e så glad att jag har 2 bröder kvar.

Lägg av å sabba för barnen, e deras relation, inte din å dom bestämmer själva va dom är för varanndra, är vad jag anser iaf

• Mittilvet
    Mamsis skrev 2009-08-02 18:01:04 följande:
    Ja, hur ska du gå till väga för att lära dig det nu Mittilivet? Jag menar, du är ju redan vuxen, eller ska föreställa vuxen iaf. Vilken halva är bror med brorsan då? Den nedre? Den övre? Högra? Så otroligt korkat på min ära så jag baxnar.
    Dina frågor förbryllar mig.

Tror du på riktigt att det är kroppsligt när det gäller "halv"

Känns som vi inte ligger på samma nivå ochjag hänvisar dig att söka på google ifall du vill ha en närmare förklaring på ordet halvbror då jag verkar ha svårigheter att på normalt sätt nå fram till dig.
  • Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 18:02:21 följande:

du smutsar ner ordet halvsyskon genom att TYDLIGT visa barnen att de minsann inte är syskon utan HALVsyskon och får ordet att låta fult eftersom de inte får kallas SYSKON
    Din värdering, inte min.

Jag är neutral till släktband.
Svar på tråden Mitt barns halvbror