• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Mittilvet
    Stålmamma skrev 2009-08-02 17:16:50 följande:
    Blir så full i skratt. hur kan man bli så otroligt *** om du går o frågar på bvc eller fam rätten you name it så kommer dom att säga att dom är SYSKON även om dom är halv bröder så är dom fortfarande syskon!
    Och om jag frågar en alkoholist om han har problem med spriten kommer ett "nej"

Vad folk TYCKER spelar ingen roll när det gäller fakta
  • Ella H
    Mamsis skrev 2009-08-02 18:01:04 följande:
    Ja, hur ska du gå till väga för att lära dig det nu Mittilivet? Jag menar, du är ju redan vuxen, eller ska föreställa vuxen iaf. Vilken halva är bror med brorsan då? Den nedre? Den övre? Högra? Så otroligt korkat på min ära så jag baxnar.
    Håller med dig...hon verkar väldigt pedagogisk!!
  • Anonym

Jag har två bröder. En av dem råkar ha en annan pappa än mig, men det har aldrig ändrat min syn på honom. Han är lika mycket min bror som den brodern som har både samma mamma och pappa som mig.

Mina tre barn har en storasyster. Hon är inte min biologiska dotter, men min mans biologiska dotter. För mig är det självklart att hon är mina barns storasyster, hon är deras syster lika mycket som att de är bröder och syster till varandra. Storasyster säger stolt att mina barn är hennes småsyskon och mina barn är väldigt malliga över sin stora storasyster! Sen att hon inte är min dotter är en helt annan sak, hur jag ser på henne ska inte spela någon roll på hur mina barn eller hon ser på varandra.

Mina barn och deras storasyster har även en bortadopterad bror. Han må bara ha samma mamma som min mans biologiska dotter, men han har samma pappa som mina tre. Även om vi inte känner honom eller vet var han är så är han lika mycket mina barns bror som deras andra syskon.

Jag har en vän som jag växt upp med, vi spenderade stor del av vår barndom ihop. Hon är fyra år yngre än mig och vi har kallat varandra systrar sedan vi var små trots att vi inte har några som helst biologiska band. Vi är systrar i hjärtat och hon står mig lika kär som mina bröder.

Om barnen ser sig som bröder eller systrar så är det vad de är. Vad de som finns omkring dem anser om det spelar faktiskt ingen roll vad det gäller det.

Det är min åsikt.

• Anonym (ojojoj)

du verkar ha en reko kar. Han vill i alla fall pojkarna väl.

• Thats me
    4 grabbar skrev 2009-08-02 18:03:37 följande:
    samma sak som att säga till en person att Nej du är inte svensk du är HALVsvensk och det ska du minsann presentera dig som om du kommer utomlands
    -s- va ju lite så jag tänkte när jag skrev att TS fick mej att tänka rasistiskt
    Har man ingen karaktär, får man skaffa sej levnadsregler !!!
  • Mittilvet

Anonym (va?) skrev 2009-08-02 17:25:07 följande:

Men snälla! Du kan väl ändå inte "prata med sin sambo" om detta. Spelar inge rll vad du säger om hel -och halvsyskon till honom. Han har väl ändå två HELSÖNER?
    Ordet helsöner finns inte.

Halvsyskon finns.
  • BubbelGuppie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:01:49 följande:
    Denna tråd handlar inte om det, den handlar om ordets rätta begrepp och folks svårigheter att inte lägga sin egen värdering gällande släktband.
    Ja tydligen har du ju inte förståt vad ordet syskon i hel och halv står för och inte heller vad bror i hel och halv står för.. så hur kan du lära oss om släktband när du själv inte kan dem???
  • Odella

Usch vilken jävla människosyn du har TS. Min syster är visserligen min halvsyster men för mig är hon min SYSTER, punkt!

• Mittilvet
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 17:26:20 följande:
    får han säga halvbrorsan eller?????
    Varför skulle han inte få det?

Det är ju det dem är, halvsyskon.
  • Ella H
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:05:32 följande:
    Anonym (va?) skrev 2009-08-02 17:25:07 följande:
    Ordet helsöner finns inte.Halvsyskon finns.
    hahhahahhahahahh du e fan patetisk och har allvarliga problem som du borde ta tag i för din SONS skull!!!
Svar på tråden Mitt barns halvbror