• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • monikatten

Ursäkta mej, men jag måste säga att du verkligen är ute på hal is.
    Din son kommer att älska sin "brorsa" när dom växer upp.
    Och jag kan ärligt talat inte förstå hur du tänker.
    Du och din sambo har en son tillsammans, din sambo en son sedan tidigare.
    Trodde du att den förste sonen skulle gå upp i luft eller ??
    Jag tycker verkligen att du ska mogna till för med dina åsikter vinner du inga poäng varken hos din sambo eller hos sönerna. Barn är väl lika välkomna vems dom än är.
    Har du satt dej in i grabbens situation, hur tror du han känner ??
    Själv har jag 6 barn, 3 pappor finns till dom, alla försvunna MEN här finns inga halvsyskon utan alla är lika värda för mej och alla släktingar till dom.
    Så jag ber dej verkligen att tänka om.

• SaramedM
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:21:25 följande:
    4 grabbar skrev 2009-08-02 18:02:21 följande:Din värdering, inte min.Jag är neutral till släktband.
    men då så, om du är neutral spelar det väl ingen roll att han säger bror till honom?
  • 4 grabbar

det måste ju vara ngn skapad provokationstråd det här för går det folk som ts lösa så måste vi få till en samhällsförändring

• Mittilvet
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 18:10:44 följande:
    Jag tar mig friheten att citera ur ditt ursprungliga inlägg. Det låter inte direkt som något inlägg i en språkvårdsdebatt utan synnerligen omoget och svartsjukt gentemot sambons äldste son:
    ...tar det bort fakta menar du att jag t.o.m understryker att jag inte har några som helst släktband till det barnet utan det bara är pappan som har det?

Det visar tydligt att de inte är syskon, utan halvsyskon.
  • SaramedM
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:27:30 följande:
    Eftersom de bara delar en förälder är de inte helt genetiskt knutna till varandra utan bara från ena sidan.Det handlar inte om mitt tycke utan hur verkligheten ser ut, svårt för vissa det där tydligen
    är det genetiken som är det viktiga?
    Min kusin är allstå inte min kusin eftersom hon är född i ett annat land och har NOLL genetiska band till mig?
  • Jessie 81

Min man har en dotter sedan tidigare och vi har 3 gemensamma barn och i mina ögon är de syskon!! Om min bonusdotter ska presentera sina småsyskon så säger hon här är min lillasyster och min lillebror inte halvlillasyster och halvlillebror, har en änglalillasyster oxå. Har aldrig tänkt på att de ska vara halvsyskon och för mig är alla 4 barnen lika värda. Hon bor förövrigt oxå halva tiden hos oss och halva hos sin mamma men inte blir hon ju halv för det....

Tycker det låter som om det ligger ngt annat bakom dina resoneringar men jag kan ju ha fel??

• BubbelGuppie

ja ts din sambo lär sticka om du fortsätter med de värderingarna tror hans söner betyder mer för honom än vad du gör i slutändan.

• Trikarn

Min syster ( samma pappa) kom hem en dag och var superledsen, de andra barnen hade sagt att jag inte var hennes syster på riktigt!

Fick då förklara att de hade fel, att jag visst var hennes syster, även om vi bara delar pappa, för jag älskar inte en arm, ett ben, en h elv kropp, utan hela henne.

Fast, du kanske inte vill att de ska få en tight syskonrelation??

• AdriansMum
    Kya skrev 2009-08-02 16:43:34 följande:
    ja de är då inte bröder iaf.
    haha nej dom är väll inte det då=)
    dummjaste ja hört
  • Mymlan80
    Mittilvet skrev 2009-08-02 18:30:14 följande:
    ...tar det bort fakta menar du att jag t.o.m understryker att jag inte har några som helst släktband till det barnet utan det bara är pappan som har det?Det visar tydligt att de inte är syskon, utan halvsyskon.
    Det är inte alls bara pappan som har band till sin son, även er gemensamme son har släktband till sin BROR!
    BubbelGuppie skrev 2009-08-02 18:31:08 följande:
    ja ts din sambo lär sticka om du fortsätter med de värderingarna tror hans söner betyder mer för honom än vad du gör i slutändan.
    Vi får väl hoppas att hans söner betyder mer för honom än sambon. Utan släktband kan dom väl inte höra ihop?!!??{#lang_emotions_surprised}
    Liten BF 091117
Svar på tråden Mitt barns halvbror