• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Mittilvet
    Lillfjompa skrev 2009-08-02 16:25:38 följande:
    Hel / halv syskon?Vad sprlar det för roll, termen bröder finns ju ändå där.. Bröder är dom ju oavsett hel eller halv.Låt dom kalla varandra bröder, det är ju det dom är.
    ...det är ju det de INTE är.

Hur kan det vara så svårt att förstå, man behöver inte vara raketforskare för att veta skillnaden.
  • Anonym

Hade vi pratat om styvsyskon så hade jag hållit med dig. Om killarna hade helt olika mammor OCH pappor. Men nu delar de DNA och blir därmed bröder.

Mittilvet skrev 2009-08-02 16:26:32 följande:
    Varför kallar du inte din styvmamma för mamma? Kanske för att hon inte är det. Precis som barnen inte är syskon utan halvsyskon.
  • Madelenin

Det här var bland det mest störda jag läst. klart som sjutton att de är bröder - vad skulle de annars vara? Det där med hel och halv är bara trams. Antingen så är man ju syskon eller så är man inte det. de växer ju dessutom upp tillsammans. Vem är du att försöka komma och störa deras relation. Nej usch säger jag bara.

• Mittilvet
    Kya skrev 2009-08-02 16:24:36 följande:
    jag måste fråga, hur resonerar du om man har adopterat ett barn och så får föräldrarna ett biologiskt barn efteråt? är inte de barnen syskon?
    Vad har adoption med det hela att göra?

Är du köttätare?
  • delifi2

alla mina halvsyskon räknar jag som hela och de räknar mig som hel oxå.

Att du som en omogen vuxen inte kan förstå ett barns känslor och tänkande och inte ser saker på samma sätt som en vuxen är helt fel tycker jag.

Du borde vara glad över att de komemr så br överns och vill vara bröder oh växa upp tsm

• Lenk

Men herregud människa, klart att de är bröder!
    Min man har en biologisk bror och två bonussytrar, där systrarnas mamma är gift med min mans pappa och deras pappa är gift med min mans mamma. Det skedde när de var små och de har vuxit upp som syskon alla fyra, om än inte på heltid. De kallar varandra för syskon och är så glada att de har varandra!

• Dessie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:26:32 följande:
    Varför kallar du inte din styvmamma för mamma?Kanske för att hon inte är det.Precis som barnen inte är syskon utan halvsyskon.
    Jag är uppväxt med styvpappa - jag kallade inte honom för "pappa" eftersom han är det.
    Men min HALVsyster är min syster rakt av trots att vi har "bara" samma mamma.
    Syskon som syskon, eller hur?!

Min mans syster är oxå bara halvsyster.

Stackars våra 2 barn som har varken moster eller faster.......

SKÄRP DIG!!!!
  • llinaa

jag tycker synd om barnen som inte får kalla sin pappas barn för brossan för dig

• Dessie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:28:10 följande:
    ...det är ju det de INTE är.Hur kan det vara så svårt att förstå, man behöver inte vara raketforskare för att veta skillnaden.
    HUR kan de INTE vara syskon - de har väl samma pappa?!
Svar på tråden Mitt barns halvbror