• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Anonym

Bror:
    ? syskon av manligt kön

Är barnet ditt barns syskon? Ja, eftersom de har samma pappa.

• Anonym
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:26:32 följande:
    Varför kallar du inte din styvmamma för mamma?Kanske för att hon inte är det.Precis som barnen inte är syskon utan halvsyskon.
    Men man har väl inga blodsband till sin styvmamma. Det har man till sina halvsyskon.

Syskon kan man ha hur många som helst i princip. Men mamma och pappa har man bara en av varje.
  • mikipiki

Men förfasiken människa, du är vuxen, skärp till dig! Hur resonerar du egentligen, du säger själv att dom är "halvbröder" ja, halv - bröder, vad du anser är bror och inte bror ska väl förfan inte behöva drabba din son, dom är bröder lär dig leva med det!

• Mittilvet
    Madelenin skrev 2009-08-02 16:28:52 följande:
    Det här var bland det mest störda jag läst. klart som sjutton att de är bröder - vad skulle de annars vara? Det där med hel och halv är bara trams. Antingen så är man ju syskon eller så är man inte det. de växer ju dessutom upp tillsammans. Vem är du att försöka komma och störa deras relation. Nej usch säger jag bara.
    Antingen är man helsyskon, halvsyskon eller inte syskon öht.

Är det verkligen så svårt?

Jag kanske borde blivit något ännu mer välbetalt i mitt liv, jag verkar ha en hel del kunskap och insikt de flesta saknar och jag har inte ens läst vidre
    Vilket slöseri egentligen.
  • Kya
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:28:57 följande:
    Vad har adoption med det hela att göra? Är du köttätare?
    nej det har med din syn på vad som gör bröder till bröder.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • 2timearound

*asg* Mittilivet måste vara flashbackare. Vem kan annars ha så kontroversiella åsikter? Ingen riktig person, måste vara fiktiv.

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Skrik och Panik

Vad jag vet så är mina ungar hela, inga halvor här inte.
    Jag har 3 barn, men bara de yngsta har samma biologiska pappa.
    Mina barn är SYSKON, inget annat.

Alltså min son är bror till sina systrar.

Du måste ha svåra svartsjuke problem om inte ens barnen får kalla varandra för bröder.

Exakt vad är så jobbigt med det?

• Dessie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:28:10 följande:
    ...det är ju det de INTE är.Hur kan det vara så svårt att förstå, man behöver inte vara raketforskare för att veta skillnaden.
    Tydligen så måste man vara raketforskare för att förstå skillnaden - jag är bara en vanlig undersköterska men förstår INTE skillnaden - du vill kanske förklara för mig?!
  • mikipiki

Snälla, du sitter och snackar om massa skillnader, förklara skillnaderna mellan en halvbror och en helbror är du snäll?

Svar på tråden Mitt barns halvbror