• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • Jeanette89
    Danitrass skrev 2009-08-05 19:49:07 följande:
    Ursäkta om jag undrar - men det verkar vara en rätt stor fråga för dig. Är det viktigt för dig att vara en "ung förälder"?
    Nej absolut inte, jag tänker inte på mig själv som ung mamma utan bara som förälder.
    Tyckte det kunde vara kul att höra hur andra ser på saken.
    En kompis mamma fick barn när hon var 16 och kallar sig fortfarande ung förälder nämnligen. (20år senare)
  • Danitra
    Jeanette89 skrev 2009-08-05 19:50:43 följande:
    Fattar faktiskt inte varför man ska snacka skit om "gamla" mammor. Förälder som förälder tycker jag men okej om man vill umgås med föräldrar i sin egen ålder. Visst känner jag mig utstirrad ibland av äldre föräldrar men det kan ju vara bara som jag känner på mig. Kan vara därför unga snackar skit om äldre...
    Jag tror faktiskt att väldigt mycket av det där är ren inbillning. Och så kan det också handla om hur man själv uppför sig mot andra. Jag har själv sett rätt kaxiga tjejer med barnvagn som högt suckat och stönat till sin kompis när dom inte får gå på en full buss med sin barnvagn. Trots att chauffören hade sagt samma sak till en mamma på 35 år så får dom det till att det är för att dom är unga.
  • Jeanette89
    Danitrass skrev 2009-08-05 19:53:09 följande:
    Jag tror faktiskt att väldigt mycket av det där är ren inbillning. Och så kan det också handla om hur man själv uppför sig mot andra. Jag har själv sett rätt kaxiga tjejer med barnvagn som högt suckat och stönat till sin kompis när dom inte får gå på en full buss med sin barnvagn. Trots att chauffören hade sagt samma sak till en mamma på 35 år så får dom det till att det är för att dom är unga.
    Många, absolut inta alla som får barn i unga år tycker ofta att de är mer värda och mer speciella än andra.
    Alla är väl speciella?
  • Kålrabbin

Jag tycker man är ung förälder upp till 18
    mellan 18-40 är man bara förälder
    och över 40 så är man gammal förälder

• engstrom2007

Samma här jag var 21 och har aldrig definierat mig själv som en ung mamma. Även om andra kanske tycker det.

• längtan09

Jag fick min son när jag var tjugo (är fortfarande eftersom han bara är en månad) och tycker nog att jag är en ung mamma. Och jag kommer nog kalla mig det tills jag är färdig med studierna (har 2½ år kvar på lärarlinjen). Varför vet jag inte. Tycker dock inte om att kalla någon annan för ung mamma för vissa tar det negativt. I mina ögon är alla mammor bara mammor tills dom själva kallar sig unga mammor.

Mitt synsätt kanske är lite annorlunda, må så vara :-P Men jag anser att man själv bestämmer om man är ung mamma eller inte

• Koloraturell
    Danitrass skrev 2009-08-05 19:53:09 följande:
    Hehe, jag har gått på stan med barnvagn och fått visa leg i affären när jag köpte öl. En tant bakom mig hörde vad jag sa och blev skogstokig, började gapa och skrika om att jag skulle gå till soc PÅ EN GÅNG för att adoptera bort barnet för så ung som jag var kunde absolut inte vara bra för barnet! Kunde inte hålla mig utan blev tvärilsken på tanten, något som jag idag får höra att "unga människor kan inte kontrollera sitt humör".

Vidare kunde jag inte amma heller för min son hade för kort tungband. Min yngsta styvson matade lillfisen med flaska när en tant kom fram och tog flaskan från honom (!) och kastade in den i buskarna och sa att om jag var äldre och mina pattar färdigutvecklade så skulle jag ha kunnat amma som vanligt folk!

Säger inte att det inte finns många unga fjortisföräldrar, men allt är inte inbillning heller.
  • vittra
    Danitrass skrev 2009-08-05 19:45:24 följande:
    Sen finns det vissa som går runt och KALLAR sig "ung mamma" och sätter någon slags tillhörighet till det. Dom vill umgås med andra unga mammor, snackar skit om "gamla mammor" och lägger alldeles för sotr procent av sin inkomst på barnvagnar och barnkläder. Dessa är allt mellan 16 och 26.
    Haha bra skrivet
  • vittra
    Fiddle skrev 2009-08-05 19:51:11 följande:
    Tycker du att man är på tok för ung om man får barn när man är 25 år? Det är väl ändå att ta i anser jag...
    Eh ursäkta men HUR är det möjligt att du totalt missade att hela mitt inlägg var ett stort jävla skämt?
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?