• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • odin09

Forr i tiden var det valdigt vanligt att fa barn "tidigt".. min morfar var 19 ar nar han blev pappa, hihi, han var inte ens myndig (man var myndig da vid 21). I sydafrika dar jag bor far man barn valdigt ungt. Innan jag fick barn fick alla alltid chocken nar jag sa att jag inte hade barn. Kande mig helt miffo i den kontexten,hihi. Nu kan jag iaf gardera mig utan hojda ogonbryn=) hihi. Jag har en kompis som ar 35 och han ar morfar! Japp!

• vittra
    odin09 skrev 2009-08-06 09:01:27 följande:
    Forr i tiden var det valdigt vanligt att fa barn "tidigt".. min morfar var 19 ar nar han blev pappa, hihi, han var inte ens myndig (man var myndig da vid 21). I sydafrika dar jag bor far man barn valdigt ungt. Innan jag fick barn fick alla alltid chocken nar jag sa att jag inte hade barn. Kande mig helt miffo i den kontexten,hihi. Nu kan jag iaf gardera mig utan hojda ogonbryn=) hihi. Jag har en kompis som ar 35 och han ar morfar! Japp!
    Ska man följa biologin så är det ju så det ska vara. Ibland krockar det ganska rejält åtminstone i det svenska samhället när det har blivit så viktigt att "leva" och SEDAN skaffa barn. Det är så samhället är uppbyggt, bara det att våra kroppar är inte skapta för det, de är skapta för att bilda familj runt 20 eller tom innan...
  • li bi
    Fiddle skrev 2009-08-05 19:51:11 följande:
    Tycker du att man är på tok för ung om man får barn när man är 25 år? Det är väl ändå att ta i anser jag...
    Tror det var en spark till alla som håller på och tjafsar om vilken ålder som är bäst... Det är egentligen bara tidsfönstret 26-28 som aldrig riktigt får ta någon skit.
  • camas

jag fick mitt första när jag var 21 och andra när jag var 24... jag har inte sett mig själv som ung förälder nån gång... men jag tror många andra gjort det tex barnläkaren på bvc.

men generellt så skulle jag väl säga att om man är under 20 så är man nog ung...

men det konstiga är att om mina småbröder (21 år och 23 år) skulle komma o säga att de skulle bli pappa så skulle jag kalla dem unga föräldrar.. hmm konstigt egentligen men DE ÄR på tok för unga för att bli föräldrar... :D herregud de kan ju knappt ta hand om sig själva ju ;)

• singer

Jag tycker under 25 är ung förälder. ( Man kan vara bra/dålig förälder som 20 som såväl 40. Det sitter inte i åldern)

• camas
    Koloraturell skrev 2009-08-05 20:04:38 följande:
    Hehe, jag har gått på stan med barnvagn och fått visa leg i affären när jag köpte öl. En tant bakom mig hörde vad jag sa och blev skogstokig, började gapa och skrika om att jag skulle gå till soc PÅ EN GÅNG för att adoptera bort barnet för så ung som jag var kunde absolut inte vara bra för barnet! Kunde inte hålla mig utan blev tvärilsken på tanten, något som jag idag får höra att "unga människor kan inte kontrollera sitt humör". Vidare kunde jag inte amma heller för min son hade för kort tungband. Min yngsta styvson matade lillfisen med flaska när en tant kom fram och tog flaskan från honom (!) och kastade in den i buskarna och sa att om jag var äldre och mina pattar färdigutvecklade så skulle jag ha kunnat amma som vanligt folk!Säger inte att det inte finns många unga fjortisföräldrar, men allt är inte inbillning heller.
    men jösses jag har aldrig hört nåt liknande.. :O jag blir ju helt chockad. Hade nån gjort så mot mig så hade jag blivit vansinnig... Det är ju helt otroligt hur folk kan betee sig... (och nu menar jag inte dig utan TANTERNA... ;)....)
  • Natosh

Jag fick mitt första barn i samma veva som två av mina kusiner fick sitt första barn, de runt 40, jag 23. Vi får alla tre tvåan i år :) Så där är jag ju såklart UNG, trots att mamma var 22 och min faster 18 osv.

På BB trodde personalen att det var min mamma som var mamman och inte jag, de ursäktade sig med att "Ja nuförtiden så är dom ju hur gamla som helst när de får barn, för att inte tala om gubbarna!"

Här på nätet är jag allt som oftast en jämförelsevis gammal mamma.

Allt är relativt. Jag tycker jag är lagom ;) Rent generellt skulle jag väl kalla mammor under 22 för unga

• odin09
    vittra skrev 2009-08-06 10:25:19 följande:
    Ska man följa biologin så är det ju så det ska vara. Ibland krockar det ganska rejält åtminstone i det svenska samhället när det har blivit så viktigt att "leva" och SEDAN skaffa barn. Det är så samhället är uppbyggt, bara det att våra kroppar är inte skapta för det, de är skapta för att bilda familj runt 20 eller tom innan...
    Jag haller med...! Och det ar faktiskt marigt om man vantar for lange... for rent biologiskt sa minskar chansen till att bli med barn och det kan ta tid innan man upptacker det...sen kan det ta jattetid om man kora ivf etc, kan ta manga forsok innan det ger resultat. Fast det ar ganska tabu att saga det hogt,,,jag har en kompis som ar 35 ar och fortf inte kanner att det ar ratt tid for barn...senare menar hon...jag vill men vagar inte papeka att hon inte kan vanta for lange rent biologiskt...hihi...det ar svart det dar..!
  • Morbid Mistress

Här kan man få gå i grupp för unga föräldrar om man får barn innan 25. jag fick mitt första barn när jag var 24 men rent spontant ser jag mig inte som ung förälder. För mig går nog fränsen runt 22.

• Danitra
    Koloraturell skrev 2009-08-06 07:43:17 följande:
    Är jag sinnessjuk för att jag berättar vad som händer, vad som händer MIG??? Det är ju så det går till och jag har knappaste någon avvikande störning så det är åldern det handlar om, det säger ju tanterna rakt ut till och med. Nej, det där fattar jag inte!
    Om du tolkar andras uttalanden som du tolkar mitt så är det inte konstigt om du tror att du blir påhoppad i tid och otid.
    Ingenstans har jag anklagat dig för att ljuga eller påstått att du är sinnessjuk.
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?