• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • nattis83

jag var ung förälder..fick mitt första barn när jag precis fyllt 16....han ska snart fylla 10....jag var ung,men nu ska jag snart fylla 27 och känner mig inte så ung längre,haha....för min son kommer jag väl alltid att vara en ganska ung mamma,men inte för det barnet som jag kanske får nästa år,haha....jag tycker man är ganska ung mamma ifall man är runt 15-20...andra kanske tycker man är ung till 25..det beror ju på vem man frågar....

• Pretty Banana

Ar man under 25 brukar man raknas som ungdom i Sverige, och darmed borde man val aven raknas som ung foralder nar man ar under 25. Sedan ar ung mottsatsen till gammal och inte till normal eller tillrackligt gammal, som vissa i den har traden verkar tro. Man kan alltsa vara en ung foralder utan att vara onormal eller for ung.

• SommarDahlia

Jag är 24 å väntar första.. anser inte att jag blir ung förälder.
    Men en kompis som lever singellivet å satsar på karriären istället sa att jag kommer bli en såndär "ung förälder".. Hon menade inget illa med det men vi lever väldigt olika liv och är ändå bland dom bästa vänner..
    Själv är jag förlovad, bor i hus, har både hundar å katt å bebisen var planerad.. Så de handlar nog väldigt mkt om vem man själv är när man ska svara på vad som är ungt och inte..

• Dr Mupp

Jag fick första när jag var 23 och många runt om kring mig såg mig och maken då (27) som unga. Jag kände mig inte ung utan som ganska vanlig ålder. Nu är jag 29 och de som är jämngamla mig skaffar första. Jag väntar fjärde.

• mamma20sthlm

Jag var bara 20 när jag blev mamma och jag känner mig inte som ung mamma.

Jag är mamma.

Varför alltid sätta etiketter på saker och ting i Sverige? Typiskt svensk

• Antonsmamma07
    mamma20sthlm skrev 2009-08-06 15:00:00 följande:
    Jag var bara 20 när jag blev mamma och jag känner mig inte som ung mamma. Jag är mamma.Varför alltid sätta etiketter på saker och ting i Sverige? Typiskt svensk
    Kunde inte sagt de bättre själv.
    Va 19 när jag fick min första och kommer vara 21 nu när tvåan kommer. Och jag är också bara en mamma, tycker inte jag skiljer mej i sättet på något sätt mot dom som är 20 år äldre, ja förutom åldern då, och kankse lite livserfarenhet. Men vad spelar livserfarenhet in som första gångs mamma, allt är ju ändå nytt?
  • undermolnen

Någon har säkert redan skrivit det, men statistiskt så räknas unga föräldrar som personer som får barn innan de är 25.
    Diskussionen om lämplig ålder orkar jag inte ge mig in i än en gång

• Lia85

För mig som blev mamma som 15-åring är (var) de över 20 väääldigt vuxna
    Skulle jag få barn idag när jag är 23 år gammal tycker jag inte att jag är ung. För mig går gränsen vid ca 20.

Och det här med att sätta etiketter är något vi ÄLSKAR i Sverige och jag är stolt över att kunna säga att jag är ung mamma, för jag var faktiskt ovanligt ung när Gabriel föddes och allt har gått bra

Gabriel är nu 8 år, och ja, än så länge känner jag mig som ung mamma. Jag menar han har klasskompisar som har föräldrar som är lika gamla som mina föräldrar. Och pappan till en av kompisarna till Gabriel i klassen under honom är dessutom pappa till en som gick i min parallelklass unde mellan- och högstadiet, det är lite kul
    Men åldern är tack och lov aldrig något som diskuteras, alla hans klasskompisars föräldrar är underb ara och jag har aldrig känt mig som något annat än "Gabriels mamma" i deras sällskap, samma sak gäller lärarna.

(Men givetvis har jag tagit mkt skit också, men det var främst under året jag var mammaledig...)

• Kya
    Morbid Mistress skrev 2009-08-06 11:42:42 följande:
    Här kan man få gå i grupp för unga föräldrar om man får barn innan 25. jag fick mitt första barn när jag var 24 men rent spontant ser jag mig inte som ung förälder. För mig går nog fränsen runt 22.
    här har unga föräldrar-gruppen en åldergräns på 20 år... så det är nog olika från kommun till kommun?
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Pimpnessa
    KossanMuu skrev 2009-08-05 20:45:16 följande:
    Själv tycker jag 20, men ser att många under 25 anser sig vara unga föräldrar. Har själv blivit kallad det på vårdcentralen (är 23). Tycker dock inte alls om att bli kallad det eftersom det är så mycket negativt förknippad med det uttrycket. Känner mig inte heller som en ung blivande mamma.
    känner samma här . är 22 och aldrg velat bli kallad för ung mamma .
    vet att jag är ung , är det så viktigt att sätta etiket på unga mammor ?
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?