• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • Majsan70

Jag var 21 när jag fick mitt första barn och min man var 20. Jag/vi ansåg oss mogna, men av tex. sjukvården och en del andra blev vi kallade unga föräldrar o av vissa behandlade lite annorlunda. ( läs bvc)

I dag 17 år senare är jag bara förälder, men jämfört med sonens kompisars föräldrar så är jag ung...i vissa fall mycket yngre än deras föräldrar.

Även mitt andra barn fick jag relativt ung. 24 år, men då kallades jag inte för ung förälder längre. Däremot är jag fortfarande ung förälder om man jämför med dotterns kompisars föräldrar.

Så det mesta beror på vem man pratar med o vem man jämför med.

• pussgurkan86
    BlommyNess12 skrev 2009-08-05 20:32:34 följande:
    Nog kan man försörja sig själv när man är 18-19 och har gått ur gymnasiet, eller? Även trots att man inte kommer in på systembolaget.
    nu snackade jag om 16 åringar men men
  • BlommyNess12
    pussgurkan86 skrev 2009-08-05 20:34:08 följande:
    nu snackade jag om 16 åringar men men
    Du sa att man är för ung för att bli förälder om man inte kan komma in på systembolaget.
  • pussgurkan86
    BlommyNess12 skrev 2009-08-05 20:38:33 följande:
    Du sa att man är för ung för att bli förälder om man inte kan komma in på systembolaget.
    det var ett skämt!
  • KossanMuu

Själv tycker jag 20, men ser att många under 25 anser sig vara unga föräldrar. Har själv blivit kallad det på vårdcentralen (är 23). Tycker dock inte alls om att bli kallad det eftersom det är så mycket negativt förknippad med det uttrycket. Känner mig inte heller som en ung blivande mamma.

• vittra
    Fiddle skrev 2009-08-05 20:24:06 följande:
    HAHA oj vad dum jag kände mig nu! Men man ser så mycket konstiga grejer på FL så man börjar tro att folk kan tycka vad som helst... får skylla på det =P
    Haha ja jag håller i och för sig med, ingen fara
  • malar87

Vi har en grupp unga föräldrar där jag bor och det är upp till 24 år så de tkr jag är unga föräldrar. Fick själv barn när jag var 20

• Danitra
    Koloraturell skrev 2009-08-05 20:04:38 följande:
    Hehe, jag har gått på stan med barnvagn och fått visa leg i affären när jag köpte öl. En tant bakom mig hörde vad jag sa och blev skogstokig, började gapa och skrika om att jag skulle gå till soc PÅ EN GÅNG för att adoptera bort barnet för så ung som jag var kunde absolut inte vara bra för barnet! Kunde inte hålla mig utan blev tvärilsken på tanten, något som jag idag får höra att "unga människor kan inte kontrollera sitt humör". Vidare kunde jag inte amma heller för min son hade för kort tungband. Min yngsta styvson matade lillfisen med flaska när en tant kom fram och tog flaskan från honom (!) och kastade in den i buskarna och sa att om jag var äldre och mina pattar färdigutvecklade så skulle jag ha kunnat amma som vanligt folk! Säger inte att det inte finns många unga fjortisföräldrar, men allt är inte inbillning heller.
    Men då blir jag väldigt fundersam kring vilka människor som du delar ort med. Jag har aldrig någonsin sett eller hört något liknande hända - någonsin. Det måste vara ett extremfall.
  • Koloraturell
    Danitrass skrev 2009-08-05 22:47:52 följande:
    Men då blir jag väldigt fundersam kring vilka människor som du delar ort med. Jag har aldrig någonsin sett eller hört något liknande hända - någonsin. Det måste vara ett extremfall.
    Kan du inte bara ta det jag säger för sant istället för att börja tvivla det första du gör? Vill du ha telefonnummer till de som var med mig eller söker du bara respons? Jag kanske är ett extremfall men det tvivlar jag på för jag ser inte ens ung ut.
  • Danitra
    Koloraturell skrev 2009-08-05 22:50:28 följande:
    Kan du inte bara ta det jag säger för sant istället för att börja tvivla det första du gör? Vill du ha telefonnummer till de som var med mig eller söker du bara respons? Jag kanske är ett extremfall men det tvivlar jag på för jag ser inte ens ung ut.
    Jag har inte påstått att det du berättade inte är sant. Jag bara ifrågasätter att det kan användas som exempel på hur unga föräldrar bemöts. För det där är inte normalt - det är sinnessjukt.
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?