• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • Koloraturell
    Danitrass skrev 2009-08-05 22:53:25 följande:
    Jag har inte påstått att det du berättade inte är sant. Jag bara ifrågasätter att det kan användas som exempel på hur unga föräldrar bemöts. För det där är inte normalt - det är sinnessjukt.
    Är jag sinnessjuk för att jag berättar vad som händer, vad som händer MIG??? Det är ju så det går till och jag har knappaste någon avvikande störning så det är åldern det handlar om, det säger ju tanterna rakt ut till och med. Nej, det där fattar jag inte!
  • minafyra
    Koloraturell skrev 2009-08-06 07:43:17 följande:
    Är jag sinnessjuk för att jag berättar vad som händer, vad som händer MIG??? Det är ju så det går till och jag har knappaste någon avvikande störning så det är åldern det handlar om, det säger ju tanterna rakt ut till och med. Nej, det där fattar jag inte!
    Fast nu tolkar du saker lite som du själv vill, jag tror att alla andra som läste tråden förstog att hon inte skrev att du ljög och du är nog den ända som tolkar det som att hon tycker att du är sinnesjuk. Det är ju tydligt att hon menar att det är sinnesjukt av tanterna att göra dyl saker och att DET inte kan höra till normen...
    Man kan inte bara tolka det folk skriver lite hur man vill..om det är så du gör annars oxå kan jag förstå att du ofta tror att folk ger dig negativa komentarer för att du är ung...men hälften är nog sådant du inbillar dig

Jag fick barn vid 20, 21 och 24år och räknades som ung alla gångerna..tycker nog att jag var en ung mamma oxå då och ser inget negativt med det. Det syftar ju bara på att man är yngre än normen och det är väl inget fel på att vara yngre än normen Är man över 35år och får första barnet räknas man som äldre mamma då man då är äldre än normen...dock är det rellativt vanligt att få syskon eller sladdisar efter 35år. Över 40år anses nog alla vara äldre förälder då man då är äldre än normen i alla avseenden.
    När jag fick min yngsta var jag 28år och räknades inte längre som ung mamma...däremot var det ju mitt fjärde barn så det var ju ändå lite "oj fyra barn och BARA 28år" Skulle nog kunna tänka mig att skaffa en sladdis när jag är runt 40år...så blir jag äldre mamma oxå Men inte därför jag i så fall skulle skaffa en sladdis förståss utan jag skulle kunna tänka mig att UNNA mig en sladdis då när de andra börjar bli äldre och man har tid till ett barn till
  • MissGreen

Jag är nitton och det här är min andra graviditet men mitt första födda barn(hoppas jag!)

Jag anser att jag inte är en speciellt utmärkande ung mamma även om mina vänner och bekanta inte ser barn inom räckhåll de närmsta 5-10 åren. Tror många ser "ung mamma" upp till tjugotvå år kanske,tjugotre, bara för att normen på förstagångsföderskor höjts. Tror inte lika många skulle höja på ögonbrynen för cirka 70 år sen om man berättade att man var 16 när man fick sitt första barn. Nu är snitten för FÖRSTAgångsföderskor 31.3 och det tycker jag personligen är lite gränsfall, för första barnet.

• Finesse
    MissGreen skrev 2009-08-06 08:09:29 följande:
    Jag är nitton och det här är min andra graviditet men mitt första födda barn(hoppas jag!) Jag anser att jag inte är en speciellt utmärkande ung mamma även om mina vänner och bekanta inte ser barn inom räckhåll de närmsta 5-10 åren. Tror många ser "ung mamma" upp till tjugotvå år kanske,tjugotre, bara för att normen på förstagångsföderskor höjts. Tror inte lika många skulle höja på ögonbrynen för cirka 70 år sen om man berättade att man var 16 när man fick sitt första barn. Nu är snitten för FÖRSTAgångsföderskor 31.3 och det tycker jag personligen är lite gränsfall, för första barnet.
    håller med dig.. min sambos mamma var 18 när hon fick honom.. hans mormor 15 när hon fick sitt första barn.. det var ju säkert mer "normalt" då än nu..

Jag var 25 när min dotter föddes men jag räknar inte mig som ung förälder för det.. jag känner mig rätt normalgammal att få barn i den åldern.. många bekanta till mig är i samma ålder å har barn i precis samma ålder..
  • Anki85

jag är 24 år och väntar mitt fjärde barn, skulle fylla 22år när sonen föddes och fick tvillingar förra året.
    jag känner mig inte som en "ung förälder" men heller inte som en "gammal" jag är väl normal
    men något folk komenterar är att jag är ung för att vara snart 4 barns förälder.och det är nog sant

• odin09

Nu kommer ni fa dandimpen men allt ar ju subjektivt..hihi...For mig ar under 27 ar ung foralder, men det beror pa att i mina omgangeskretsar och dar jag kommer ifran skaffar man statistiskt sett forsta barnet 32, aldst i landet tror jag. De flesta har pluggat, har man inte pluggat har man satsat pa karriar, man har bott utomlands etc etc...Och jag fick mitt forsta barn nu aret jag fyller 32!!! Inget ar fel eller ratt, men man praglas ofta mer an vad man tror av sin omgivning.

Ha det gott!

• aprilsill

Fick barn när jag var nästan 21. Ses nog fortfarande som en ung mamma av dom flesta nu när jag är 24. Men ja det är nog för att det inte är så vanligt att ha barn i min ålder, och därför kanske man ses som en ung mamma. Själv lyssnar jag inte på såna etiketter, ung, gammal osv.

• Smulan87

är man över 25 är man INTE ung mamma iaf. men ung mamma för mig är 20 år och yngre. däremellan så tycker jag inte att man är spec ung, jag är 22 år.. jag kallar mig inte ung mamma..

(¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Tezz81

Jag var tydligen ung när sonen föddes. Jag var då 23½.. Dom flesta sa det......

När jag fick nr 2 som 27½ åring tog alla jag inte kände förgivet att det var 1:a barnet...

Jonatan04, Linnéa08
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?