• Jeanette89

var dras gränsen för ung förälder?

Var går gränsen om man är ung förälder eller inte tycker ni?
    Det pratas mycket om unga och gamla föräldrar men när är man bara förälder?
    Och förblir man ung mamma när barnet växer upp?
    Vad tycker ni, skulle vara kul att höra vad andra tycker...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 21:23
    Kul att läsa att många tycker olika..
    Det är nog som många har skrivit att det beror på var man bor och vad man gör sig till. =)

• Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?
  • Pimpnessa
    mamma20sthlm skrev 2009-08-06 15:00:00 följande:
    Jag var bara 20 när jag blev mamma och jag känner mig inte som ung mamma. Jag är mamma. Varför alltid sätta etiketter på saker och ting i Sverige? Typiskt svensk
    hann inte läsa så lång , såg att vi var inne på samma spår =)
  • ebben

på vårt bvc/mvc har de träffar för "UNGA föräldrar"-de får vara upp till 18 år. Sen efter 18 år räknas man inte som direkt "ung" på det sättet-kanske för att man är myndig vid 18? vet ej...men så är det på vårt mvc........
    jag känner mig ung o är ju 35år.Men det är ju hur man är o känner sig!!
    jag personligen tycker väl att är man under 20 år så kan man väl räknas som ung...sen är man ju inte gamnmal efter det,bara "vanlig"

• C060908

Jag var 16 när jag fick min första dotter.. är nu 19 år och skall få mitt andra barn.. Känner mig inte alls ung längre haha

• Xx KalmarMamman87 xX
    ebben skrev 2009-08-06 16:52:47 följande:
    på vårt bvc/mvc har de träffar för "UNGA föräldrar"-de får vara upp till 18 år. Sen efter 18 år räknas man inte som direkt "ung" på det sättet-kanske för att man är myndig vid 18? vet ej...men så är det på vårt mvc........ jag känner mig ung o är ju 35år.Men det är ju hur man är o känner sig!! jag personligen tycker väl att är man under 20 år så kan man väl räknas som ung...sen är man ju inte gamnmal efter det,bara "vanlig"
    på Xist i stockholm är ung förälder grupperna upp till 22. och många andra ställen upp till 20.
  • Xx KalmarMamman87 xX

jag var ung när jag blev gravid (19)..... men jag tycker att när man blir äldre kan man inte kalla sig för "ung mamma". men däremot så är man ju fortfarande yngre än de flesta mammor eftersom de flesta är runt 30 när de får första barnet. det är ovanligt med folk i min ålder som har barn. men det blir mindre ovanligt ju äldre man blir.

tex så känner jag en 24-åring med 2 barn. det är ungt med tanke på att genomsnittsåldern för förstagångsmammorna ligger runt 30 år. och åldern för andra barnet på ca 33 år.

• 4familjen

under 20 säger jag, fick själv första vid precis fyllda 19, har idag 3 barn och är 23, räknar mig inte som ung mor, men kanske som ung trebarnsmamma?

• Antonsmamma07

Måsta bara fårga en motfråga utan att ta din tråd TS:) är lite nyfiken, vart går gränsen som gammal mamma?

• Mirva
    Antonsmamma07 skrev 2009-08-06 20:14:37 följande:
    Måsta bara fårga en motfråga utan att ta din tråd TS:) är lite nyfiken, vart går gränsen som gammal mamma?
    Ung mamma tills 35, därefter gammal mamma.
  • 4familjen
    Mirva skrev 2009-08-06 20:23:58 följande:
    Ung mamma tills 35, därefter gammal mamma.
    men är är man "normal" mamma då om man är ung till 35 och en gammal efter 35?
Svar på tråden var dras gränsen för ung förälder?