• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • cirkel

Grrr, på alla dumma kummuner som skär ner på dagis! Att de inte kan tänka sig in i barnets och mammans situation så skulle de inse att det inte funkar så bra att göra så. Men det är väl en massa äldre gubbar som sitter och beslutar...

Här får vi välja mellan 3* kl9-14 och 5*kl 8-11. Skönt att inte vara tvingad till kl 8-11.

Vilken skillnad det kan vara mellan barnen. Sia är precis som lill-M lugn och lättskött. Hon kan sitta med i kundvagnen när jag handlar utan att protestera det minsta! Emma vågade vi aldrig sätta i kundvagnssitsen när hon var så liten, för då skulle hon ha klättrat ur trots sele...
    Sia kan jag ibland bara ställa ut i vagnen så somnar hon av sig själv, Emma fick man promenera med i all oändlighet och var det ngt som störde henne när hon nästan hade somnat var det bara att börja om....

• Nafrung

Näpp, inte hämtar vi nån bebis här idag... heller...
    Urgulligt att Viran sa så, Maja! T har inte greppat det där med att vi ska komma hem med bebis. Han säger bara att han vill att han och bebisen ska leka med alla bilarna.. T ÄLSKAR nämligen sina bilar. gullungen!

Och Essi, ja just det fikat var det ju som utlöste Lunas ankomst. Jag är dock tveksam till om fika skulle utlösa nåt här... hur gärna jag än skulle vilja.
    Men såklart, fika med er vill man ju alltid förstås!
    Hur går det med packningen btw?

Vi planerar att ha T på dagis fyra dagar i veckan typ mellan 9 och 14. Låter det förlänge tycker ni? Jag tror att han kommer tycka det är fantastiskt kul, men det vet vi förstås inte ännu.

• Meleah

Kun: Vi har också sagt upp Vilyas dagisplats. Har provat 8-11 ett tag nu och jag känner som du, det blir bara ett stressmoment. Dessutom sover hon apdåligt om nätterna så det är inte alltid vi orkar upp i tid. Vi har två veckor kvar av dagis..eller nej, nästa vecka är sista. Sen är det hemma som gäller. Känns bra faktiskt.

★ Vilya 070529 ★ Silas 090715 ★
  • Rossy

Jag skulle också hålla kvar Tim hemma om han bara fick 3 timmar på förskolan. Vi har det verkligen bra, vi stockholmare, som får ha dem där 6 timmar om dagen.
    Naffe, jag tror inte att T kommer tycka att han får gå på fs för lång tid. Det händer ju jättemycket under den tiden som han säkert kommer tycka är kul och vilja vara med på. I alla fall säger pedagogerna det till mig om Tim. Han är ledsen vid lämningarna med sedan är det som vanligt fullt ös på honom och han verkar trivas.
    När väl rutinerna sitter kommer jag också ha honom hemma mer. Men troligtvis blir det hela dagar som han då och då får stanna hemma, istället för kortare dagar.

Pess, det ska bli 17-18 grader varmt i N-ping i helgen. Ses vi där?

• Rossy

Absolut bäst med att fs för tillfället är att jag slipper tänka på lunch och vila för Tims del. Just dom två sakerna kan lätt bli "förstörda" av att lillebror kräver uppmärksamhet.

• Özlem

Hej

Vilket lyx o ha barnet 30 h på dagis.
    Här i lkpg är det 15h. Jag skulle behöva 30h.När Melvin e hemma så har jag väldig svårt att amma Elais.Han har blivit jätte svart sjuk.

Pratar alla minnas 2 åringar? Melvin pratar inte än.Han kan några ord o på dagis sa de att han har börjat använda sig av teckenspråk (de använder tecken pga av en flicka).melvin gör sig förstådd väldigt bra med sin kroppsspråk.
    Men jag börjar bli fundersam eftersom han inte pratar men o andra sidan verkar han ta in 3 språk.

• Özlem

Maja:Så gulligt med viran som fråga efter syskon

Ja ni det e jobbigt med karlarna.Att man måste påpeka saker som borde vara självklart.....

• Minna72

Özlem, det är inte alls ovanligt att två-/flerspråkiga barn är lite sena med språket. Precis som du säger är det mycket han skall ta in! När språket/-n väl kommer, kommer desto mer. Att han tar in teckenspråk är ett tecken på att han förstår vad språk handlar om (=ett symbolsystem) och att han är nyfiken på att lära sig. Just nu kanske han tycker att det är lite behändigare att använda tecken.
    Håll ut, talspråket kommer!!

• Minna72

Hur är det med våra blivande tvåbarnsmammor? Naffe? Maja? Har ni känningar??

Här fick jag veta igår att vi vaccineras mot svininfluensan via jobbet i slutet av oktober. Lite oväntat att få det serverat på ett fat (gratis, tiden fixad) men det känns bra.

Svar på tråden minnas xiii