• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • Özlem

Vad gör ni för att få bäbisen sova från 1900 till 0600?????????
    Häller i dom vodka?

Elias brukar vakna flera ggr på natten för att amma.
    Jag har nyligen börjat ge honom frukost o lunch + amning för att slippa vakna varannan timme på natten.
    Hur äter era småttingar?
    Elias e snart 8 mån.
    Han har inte kommit in i ngn fas än.
    Kryper era små än?

• Joffe

Tack för era svar om sömn

Hoppas det är bättre i fam Naffes hem?

Öz, jag har inte gjort nått men det är väl som allt annat, snart kommer nog en sämre period.

Här kryps det inte men han ställer sig på alla 4 på bra underlag
    Mat ser ut såhär (ung tider)

7,00 välling
    9,30 Gröt
    12,30 lunch, hel burk
    15,00 Mellanmål
    16,30 middag, hel burk
    19,00 välling

Nu vaknade Eddie, bäst att rusa

Efter 3 veckors diet har jag gått ner 3 kg, hade hoppats på mer såklart men det går trögt, varför går det fortare att gå upp än ner i detta fall?

• cirkel

Men Joffe! 3 kg på 3 veckor är ju superbra!!! Det är jättemycket! Det är ju inte bra att gå ner för fort heller.
    Mitt resultat för 2 veckor är 1,6 kg och det är jag nöjd med.

Öz: Sia vaknar en gång vid 22-23-tiden för att äta, sen vaknar hon vid 6-tiden och somnar om efter amningen.
    Ett tag åt hon inget på natten, men det var för att vi tog bort det genom att söva om henne varje gång hon vaknade. Det höll ett tag, men nu är det ju lite amning under hennes nattsömn.
    Hon äter utöver amningen 2*gröt och 2*mat (utan amning efteråt).

Kryper gör hon inte, men snurrar runt både liggande och sittande. Backa bakåt kan hon och så kan hon dra sig fram liiite när hon vill.
    Imorse gjorde hon något kul! Jag sa "Nu ska mamma ta på sig kläder"
    "Kläder" sa Sia då!
    Där och ibland titta där säger hon också, om än lite grötigt. Bappa också.

• maja under eken

Jag har äntligen fått tummen ur o lagt in lite bilder på nykomlingen o hennes storasyster, om ligger i standardmappen.

ammar o har bara vänster ledig.. återkommer

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

Hejn o go'kväll!

Kan jag få lite hjälp tror ni? Vart ni nu e, va dåliga vi e på o skriva numera!!

Elsa strular m amingen! Vet inte va d beror på, troligen flera olika saker o jag behöver råd m vad jag ska göra!

D ser typ ut såhär:
    Hon skriker lite o vill amma, jagar allt möjligt som kommer nära hennes mun o hackar, snarkar sådär som dom pytte gör när d e dags o äta. O så får hon tutten. D rinner till snabbt o hon börjar då svälja för fulla muggar o man ser hur hon kämpar f o hinna med, d låter som om hon håller på o svälja ihjäl sig. O så sätter hon i halsen o får hosta o blir ledsen. Sen fortsätter hon o äta men släpper tutten hela tiden o blir ledsen. Så håller d på en liten stund tills jag försöker rapa henne o så börjar vi om men hon fortsätter på samma visa, tar tag, suger lite, släpper, gråter osv osv

Jag tror att hon då 1: inte vill amma utan egentl e trött o bara vill ha tutte o ingen mjölk. Lr 2: vill amma men pallar inte att d rinner så mkt o så ger hon upp ist. Lr 3: Inte e hungrig utan har en rap lr fis på tvären...

D blir oftare så på vänster tutte o den e lite mindra o lite svårare o greppa om. Försöker ibland använda amningsnapp men d blir samma visa ibland med den oxå, och ibland funkar det.

Vad ska jag göra!? Min BVC tant e så j*a sävlig o omständig, orkar inte konsultera henne. O Amningshjälpen.se hade ingen konsult i Örebro.. Kan man ringa BB lr nåt?

Inte gör Torsk ont så d kan va d som påverkar? För, ja förväntan, vi har Torsk äv denna gång, både unge o jag o AJ va ont d gör i tutten. Har fått Mycostatin av en kompis som slutat amma men hade en flaska i kylen. Sen hade jag kvar salva fr Elviras tid som går ut 2010, så den använder jag. Då jag kommer ihåg.......

• cirkel

Maja: Usch så jobbigt! Ingen aning om vad problemet kan vara... Är det likadant ifall du liggammar?
    Mina barn har bara konstrat när de behöver rapa eller sen när de är större när de har varit för nyfikna på allt annat...
    Hoppas att ngn annan kan ge ett bra tips!

Här har det varit soligt och fint idag. Vi var på lekplatsen efter dagis. Det är kul nu när man börjar lära känna de andra som hänger där efter dagis.

Jag kollade just i "fas-boken" och Sia är 37 veckor på lördag. Det märks! Hon gnäller mycket oftare och ofta vet jag inte varför... Natten till idag var skräp, fick till sist ge henne alvedon eftersom hon vaknade och skrek 10-15 min efter varje gång jag matat henne till sömns... Kan vara tänderna som är på gång också.
    Jag hoppas innerligt att denna natten blir bättre!

Ja, vi har verkligen blivit dåliga på att skriva, trist! Kan inte alla avlägga en liten rapport om hur de har det när ni tittar in? Skoj att veta!

• Kun

Hej

Maja, låter lite småjobbigt med amningen.
    Jag är absolut ingen expert, men det låter som att det kommer mycket mjölk.
    Hittade en sida med lite tips på vad man kan göra om det kommer för mycket mjölk bla: amma på rygg med barnet på dig...
    http://se.babycenter.com/baby/breastfeeding/problemsandsolutions/overabundantmilksupply/
    Men du ang amningshjälpen, det är väl bara åh ringa vem som helst i sverige?
    Hoppas det ordnar sig

Trion har blivit en kvartett!
  • maja under eken

TACK snälla! Ja, jag tror ju att d e pga för mkt mjölk, men d händer äv ibl på dagarna när jag inte har sån galen tillströmning. Känns d som iaf, visst kan d va så att d rinner väldigt mkt o snabbt iaf äv om d inte alltid sprutar o blir dyblött på handduken.

Här kör vi liksom stora handdukar, dom små fisiga trasorna fr Ikea e ju en fis i rymden när man producerar som en ko.

Kanske kan jag ringa Arla istf amningshjälpen?

Ja, man kanske kan ringa vem som helst i Sverige... tänkte inte på d.. Nån som har koll på nån bra utav alla tanter som sitter o svarar?

Jag har ammat m henne sittande, jag ligger o hon på min mage. Hon ligger åt andra hållet, alltså från min kropp. D e bättre när vi ligger ner, men bara på natten. Om jag lägger mig ner på dan blir d samma visa. Nu ikväll stod jag o dansade o gick omkring, då gick d bra... Men hon åt o somnade så jag vet inte om d var så att hon var trött o tuttade sig t sömns o tyckte att maten dög just då.. Jag vägrar stå o amma o dansa hula hula varenda gång hon ska äta! Lr ja, man gör ju allt så jag kommer väl stå där på nåt köpcentra o dansa m tuttarna i vädret... Lr så isolerar jag mig t hon börjar skolan lr när jag nu slutar amma...

{#lang_emotions_laughing}

Tack snälla för svar, tar tacksamt emot fler tips o synpunkter!

puss!

• Kun

Gnällinlägg:
    Jag är inne i en trötthetsperiod, Lill-M äter mest hela natten och stor-M kommer och går till vår säng på natten.
    Jag äter mest bara snabba kolhydrater för att få snabba pigghets -kickar och kickandet går lika snabbt över igen och jag blir trött...
    Jag har jävulskt ont i min rygg (pga alla lyft, kånkande av barn...), varken naprapat eller massage hjälper tydligen.
    Stor-M var hos mormor morfar i helgen, dom är helt slut när vi hämtar och gnäller över krämpor Det gör ju iofs jag med nu, men vafan mig är det ju synd om
    Lill-M fick skrikattack när vi hämtade M i söndags och jag bara vägrade låta någon annan få tyst på henne. Jag lyckades ej få tyst på henne och min mor kom då och sa; få jag ta henne, och ja sa NEJ! För då skulle hon säkert få tyst på henne och det skulle vara ett nederlag för mig
    Jag och lill-M stängde in oss i ett sovrum men hon bara fortsatte åh skrika, sen kom min mor igen och ville ta henne och hon tog henne och jippi Lill-M blev inte tyst
    Skriket fortsatte (förmodligen magknip pga jag hade ätit mycket ädelost kvällen före...) Jaja men sen så satte jag henne i bilstolen och hon fick åka typ karusell och då blev hon tyst åh somna {#lang_emotions_cool}.
    Men gud här hamnade jag, jag som skulle fixa och trixa med "Boken om mig" beställa bilder att klistra in, skriva lite uppdateringar så det blir rättvist mellan barnen...
    Nu är jag trött.
    Skulle vara gott med rostade mackor och Te, men det får bli ett trist grönt äpple, sedan sängen.

• Kun

Maja ja ring arla
    Men när detta händer på dagarna så låter det som alt 1: 
    1: inte vill amma utan egentl e trött o bara vill ha tutte o ingen mjölk.
    För så är lill-M på dagarna, man får helt enkelt bestämma över dom små och visa att nu är det sova du ska göra...
    Chansa och ring vem som helst, är det någon kass så ring en ny

Svar på tråden minnas xiii