• Minna72

minnas xiii

Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

• Svar på tråden minnas xiii
  • maja under eken

Usch va jobbigt Kun! Man känner sig så maktlös o utsugen så man blir knasig ibland. O nåde den som kan lugna o trygga o tysta ens unge i d läget! Förstår precis ditt tänk

Jag orkar inte ens ha katten nära mig på kvällarna om jag råkar va utan Elsa en stund. Jag har stort behov av o va lite ifred ibland - nåt som inte händer så ofta m småttingar.

Jag borde oxå ta mig till min Osteopat o få rätta till både rygg o bäcken. Ibland får jag ta tag i vänster ben o flytta d dit d ska för d lyder inte. Men hur ska jag kunna få ryggraden tillknäckt m dessa tuttar!?!?!? D GÅR bara inte o ligga på mage på en brits! Hur gjorde din naprapat?

Tycker d e en bra idé att alla uppdaterar lite när man kikar in o läser. Bara säger hej räcker ju, jag e själv dålig om ingen annan skrivit nåt. Kanske ses ni massa på fb? Jag har ju lagt till många av er men e inte m i nån grupp om d e där ni "ses"?

Elvira - Livets Solstråle!
  • Kun

Maja det gick bra med brösten jag hade tajmat det så att dom var nytömda och då gick det bra Och sen så gör det ju inget om dom trycker lite, man kanske blir lite öm det är allt.
    Jag har ingen av er på fb

Natti natti

Trion har blivit en kvartett!
  • maja under eken

Jag försöker bestämma över damen men så e hon i min famn o jag luktar mjölk o mumsigt o så ska hon äta, tror hon, får hon inte d blir hon ilsken. Så kommer mamma m nappen o försöker o då blir hon ännu argare för hon försöker inbilla sig att hon e hungrig.

Kan man tejpa igen hålen i tuttarna? Sätta tuggummi som proppar igen? Så kan hon tutta utan o behöva äta...?

Hon e alltid lugnare när pappa e hemma o hon e i hans famn

Elvira - Livets Solstråle!
  • Özlem

Go kväll

Maja:Det du skriver låter bekant.
    De kan vara alla 3 du skriver.Bra hjälp va?
    Elias ville amma men var jätte trött o då blev det som du skriver hackig amning.
    Om jag förstog att det var pga trötthet så sövde jag honom först så att han typ slumrade till/lugnade sig o ammade sen.
    Eller så är hon så stressad av att det rinner osv så lugna ner henne genom tex dunka på hennes rumpa samtidigt som du ammar.det kanske du redan gör.
    Jag brukar dunka elias på rumpan.Av ngn anledning tycker han det e skönt o han börjar sova då.
    Hoppas det löser sig snart.

Hej Kun
    Ont i ryggen e inte kul.det har jag med tyvärr.
    Jobbigt att inte få sova.
    kram

• JJ 75

Hej, kort inhop med tankar till Maja och Kun - kul att se dig kun, och vilken sötis elsa är!

Kun - i allt elände skrattade jag åt ditt Jippi... lite för mycket igenkännande där... Hoppas du fått sova en bättre natt!

Maja - inte för att det hjälper, men är det inte en vecka-5 fas för Elsa? Om jag minns rätt så dansade jag lite hula med Olivia här också, gick och vaggade samtidigt som hon tuttade, tyckte inte hon åt någonting någongång - men hon var inte ledsen för det så jag försökte åka med och det blev bättre efter ett par dagar. Bara en reflektion, annars tycker jag det är rätt att fortsätta leta efter ngn på amningshjälpen, gott att bara få ventilera tankarna, och ibland är inte bvc rätt då... "ja så kan man också göra och det kan ju vara rätt" är standardsvart från mitt bvc...

Nopp - J drog igåreftermiddag så dags att starta upp veckans första ensamna frukostrace - ses och höres - återkommer med en rapport från vardagen, antagligen efter lämning fs och o (+min) förmiddagssömn!

(Bra iniativ cirkel!)

Kramar!

• förväntan

Mina barn har inte ställt om till vintertid, morgon kl kvart i fem. SNARK! (tur att man själv inte ställt om heller )

maja under eken skrev 2009-10-27 19:12:38 följande:

D ser typ ut såhär:Hon skriker lite o vill amma, jagar allt möjligt som kommer nära hennes mun o hackar, snarkar sådär som dom pytte gör när d e dags o äta. O så får hon tutten. D rinner till snabbt o hon börjar då svälja för fulla muggar o man ser hur hon kämpar f o hinna med, d låter som om hon håller på o svälja ihjäl sig. O så sätter hon i halsen o får hosta o blir ledsen. Sen fortsätter hon o äta men släpper tutten hela tiden o blir ledsen. Så håller d på en liten stund tills jag försöker rapa henne o så börjar vi om men hon fortsätter på samma visa, tar tag, suger lite, släpper, gråter osv osvJag tror att hon då 1: inte vill amma utan egentl e trött o bara vill ha tutte o ingen mjölk. Lr 2: vill amma men pallar inte att d rinner så mkt o så ger hon upp ist. Lr 3: Inte e hungrig utan har en rap lr fis på tvären...D blir oftare så på vänster tutte o den e lite mindra o lite svårare o greppa om. Försöker ibland använda amningsnapp men d blir samma visa ibland med den oxå, och ibland funkar det.Vad ska jag göra!?
    Maja, det låter väldigt likt Felix. Melvin var väldigt snuttig när han var liten och tutten funkade alltid. Men F var mkt krångligare. Redan fösta v var han bestämd hur han ville ha amningen. Ena stunden rann det för långsamt, byta bröst och han var nöjd. Nästa gång rann det för fort, byt bröst till det man redan ammat på som förhoppningsvis inte var lika mkt speed i. Vet inte hur många gånger jag legat och ammat och hoppats på att det inte ska rinna till någon mjölk så han ska kunna somna, för när han är mätt vill han inte ha en droppe mjölk till utan blir arg.

Och rapar, ja de första 7,8 veckorna var det ofta rapar på tvären. Tillslut hade jag en liten rutin, där jag kollade om det var det andra bröstet han ville ha, eller om det var rap som var på tvären. Lite puff i rumpan och även hula hula kör vi också här hemma ibland. Hände aldrig med M, men alla barn är tydligen olika . Felix vägrar också napp och blir helt hysterisk om jag försökte med det... Nu funkar det mkt bättre, inte så ofta rapar på tvären, han hanterar när det rinner snabbt bättre och han är bätte på att snutta eller använda bröstet som napp utan att det rinner till så han kan somna. Men det var jobbigt när det höll på som mest.

De flesta som sitter på amningshjälpen är riktiga proffs.

Hej alla andra också .

Kun, jobbigt med trötthet och snabba kolhydrats-rusher. Är inne i den kolhydratsvändan också för tillfället. Massa gott vitt bröd i mänger med massa smör. Ska snart försöka bryta det igen. Har du funderat eller börjat med smakisar??
  • Joffe

Har inte läst allt men vill skriva lite innan E vaknar

Cirkel, helt rätt att jag ska vara nöjd med 3 kg, det känns bara som att de 3 kilona skulle jag gå upp på en kväll om jag frossar en gång
    Får nästan ångest när jag läser på paket hur mkt kalorier det innehåller och hur mkt för mkt jag stoppat i mig innan.

Känner igen mig i din amningsits Maja, hade det så med Leon (inte med Eddie, då det funkade kanon) jag fick heller aldrig till det riktigt och det tog flera månader innan det funkade hyfsat och då hade jag tröttnat och börjat avveckla amningen.
    Man måste väl kunna få ringa vilken amningshjälp som helst? De kan väl knappast hålla reda på var man bor eller måste man kanske lämna sånna uppgifter?

Ont i ryggen finns här också, bränner som fasen mellan skulderbladen, det blir väl så när man bär konstig och lyfta in barnen i bilen x antal ggr är inte heller någon ergonomiskt utformad uppgift.

Kun Klart att det är dig det är synd om Vilken tur att karusellbilturen lyckades få tyst på lill M
    Jag finns på FB, om du blir kompis med Maja så finns jag hos henne (på min pres är det jag o Eddie)

Eddie är också vintertidsinställd, har blivit några tidiga mornar
    Leon vaknade dessutom vid 3 och hade mardrömmar och fick sova mellan oss, han fortsätter dock att drömma, skriker och slåss som en tok.

Min bvc-tant har standardsvaret tänderna, det var något med Eddie då han var 3 månader och det berodde på tänderna men än så länge drygt 8 mån gammal så har inga tänder kommit fram
    Hela min mammagrupp som jag gick i när L föddes fick det svaret på sina frågor

Nä nu blir det lunch, se om jag hittar en morot att gnaga på
    Leon är på förskolan i dag, det blir enda dagen denna veckan han är där.

• Essi73

NU har vi packat upp alla kartonger, iaf det som skall vara inomhus. Garagekartongerna väljer jag att inte se ty de är Jonas *s*

Flytten har gått jätte bra, minns inte om jag skrev det men vi bestämde oss hux-flux i lördags för att lämna svärmor och flytta in här, så det gjorde vi.
    Barnen har köpt hela kittet, jag trodde att iaf Mio skulle säga "Åka hem" flertal gånger men hittills har han bara sagt det en gång och då förklarade jag att vi ÄR hemma nu.
    Han fick dock vara med och bestämma massor om hur det skulle se ut i hans och Lunas rum, som de nu får dela och har det toppenmysigt.
    Det har varit en smula tufft att göra allt själva men vi har tydligen grejat värre/jobbigare saker själva så team-work på högsta nivå och nu återstår att inreda. Den roligaste biten av allt och jag har inte en susning om hur vi skall ha det med tanke på husets anda från tidigt 1900-tal. 
    Hade varit enklare med en nybyggnation i det här fallet *s*
    Lunas ångestfas börjar ge med sig, tack och lov. Vi har nu kört 3dgr utan Refluxmedicin och se, inga skrik. Så vi håller tummarna. Antar att hennes lillknasiga magmun har börjat rätta till sig rejält.
    Jonas åker på tjänsteresa ikväll, åter sent fredagkväll och då kör vi solo för första gången här. Skall försöka få Luna att köpa sittvagn så att vi kan vara mycket utomhus eftersom Mio börjar bli lite understimulerad och längtar efter att hänga vid ån här 100m ifrån oss.
    Så så är det med oss
    Och så börjar jag jobba 1d/veckan i november med. MÅSTE komma hemifrån lite för att uppskatta det mer.
    Kun, det med att gå på snabba kolhydrater känner jag så väl igen. Det var min diet under hela Lunas livstid i Sthlm. Snabba kollisar och kaffe. Och Losec och Samarin blev det också mycket av på slutet.
    Maja, önskar så att jag kunde komma med tips men jag kan ju inte då jag inte ammade. MEN, bra att tänka på är att de har 2-3 ökningsperioder som infaller vid 3v- och 7-8v's ålder. Luna hade sån strulperiod som du beskriver vid 10v först, tror att det var då hennes (deras, bebisars alltså) syn får ett språng och aaaaallt runtomkring är roligare att titta på än att äta.
Svar på tråden minnas xiii