• Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • Skrållan71
    otålig78 skrev 2009-09-03 13:56:38 följande:
    skrållan71Grattis! lite avis
    Tack : )

Jag har inte läst igenom hela tråden så frågar...väntar du på att din son/dotter ska börja gå?
  • otålig78

Ja, min son är 18.5 månader och inte börjat gå än.

• Skrållan71
    otålig78 skrev 2009-09-03 20:59:04 följande:
    Ja, min son är 18.5 månader och inte börjat gå än.
    Då är våra pojkar lika gamla : ) min son e född 18/2-08. Har han börjat gå längs möbler,väggar? Ja jag blev helt chockad när han helt plötsligt bara går! Men som vi har tränat! Har varit ute och gått jätte mycket längs vägen,han tkr det e så roligt. Han ville ju hålla i 2 händer men jag vägrade det när jag märkte att han hade balansen,han va rätt tjurig i början men till sist så märkte han att han Kan med 1 hand+ då hade han 1 hand ledig som han kunde "slå" alla blommor längs vägen med haha.
    Sen försökte jag att släppa honom ibland men det vägra han och satte sig ner,så jag började hålla lite löst om hans amrbåge så han inte märkte direkt när jag släppte...sen har vi hållt på så ett tag.... Så igår morse när jag satte ner han efter frukost så bara går han : ) Och idag så har han gått o gått,vill inte riktigt starta själv men visar mig att han vill,sen går jag bakom så han känner sig trygg nu i början.
  • otålig78

Så kul för er! Min son är född 22/2-08. Har gått längst med möbler och väggar i evighet nu känns det som iaf 6-7 månader. Han går gärna med en hand, går eller rättare sagt springer gärna med gåvagnen men vill inte släppa. På dagis gick han med en liten plast dockvagn som var väldigt lätt, alltså inte gav nåt stöd alls. Det gick jättebra.
    Nä vet inte riktigt, ska på 1.5 års kontroll om 2 veckor så får vi se vad hon säger.
    har inte varit orolig alls till nu men nu börjar jag fundera ifall det är nåt underliggande där som vi inte kan se.

• nattfrost
    Skrållan71 skrev 2009-09-04 11:36:22 följande:
    Då är våra pojkar lika gamla : ) min son e född 18/2-08. Har han börjat gå längs möbler,väggar? Ja jag blev helt chockad när han helt plötsligt bara går! Men som vi har tränat! Har varit ute och gått jätte mycket längs vägen,han tkr det e så roligt. Han ville ju hålla i 2 händer men jag vägrade det när jag märkte att han hade balansen,han va rätt tjurig i början men till sist så märkte han att han Kan med 1 hand+ då hade han 1 hand ledig som han kunde "slå" alla blommor längs vägen med haha. Sen försökte jag att släppa honom ibland men det vägra han och satte sig ner,så jag började hålla lite löst om hans amrbåge så han inte märkte direkt när jag släppte...sen har vi hållt på så ett tag.... Så igår morse när jag satte ner han efter frukost så bara går han : ) Och idag så har han gått o gått,vill inte riktigt starta själv men visar mig att han vill,sen går jag bakom så han känner sig trygg nu i början.
    Det ska jag testa med min lille pojk. Vill inte skynda på honom men jag vet att han kan mer än han tror.
  • tassi84

hej hej, här passar nog vi in, har en son på över 7 månader som är sen. han kan inte/vill inte rulla över till mage, lägger man han på magen så rullar han över till rygg direkt. han kan inte sitta. och som många skriver så känns det jobbigt just det där med att alla jämför. det blir så många tankar i huvudet att tänk om något är fel mm. Leon är väldigt liten också han väger bara 6200 och 69lång, och mat är han inge intresserad av. skönt att höra att man inte är ensam om det iaf :)

• Skrållan71
    otålig78 skrev 2009-09-04 12:41:09 följande:
    Så kul för er! Min son är född 22/2-08. Har gått längst med möbler och väggar i evighet nu känns det som iaf 6-7 månader. Han går gärna med en hand, går eller rättare sagt springer gärna med gåvagnen men vill inte släppa. På dagis gick han med en liten plast dockvagn som var väldigt lätt, alltså inte gav nåt stöd alls. Det gick jättebra.Nä vet inte riktigt, ska på 1.5 års kontroll om 2 veckor så får vi se vad hon säger.har inte varit orolig alls till nu men nu börjar jag fundera ifall det är nåt underliggande där som vi inte kan se.
    Det kan ju va så att han ska vara 100% stensäker innan han släpper,så e min son han är försiktig av sig i nästan allt han gör. Va duktig din son e som kan gå med vagnar : ) det har min vägrat att göra.
  • Skrållan71
    Frostmoln skrev 2009-09-03 17:52:54 följande:
    Idag har min lill-kille äntligen börjat gå lite mer (15 1/2 mån)! Stapplar runt hemma i lägenheten och ser så nöjd ut. Kan resa sig själv på golvet också. Så roligt när det händer någonting nytt!
    Oh va roligt!! Visst e dem söta när dem går runt med ett stort leende och e så nöjda med sig själva(och det ska dem va!)
  • Frostmoln

Ja, otroligt gulligt! Känns nästan lite konstigt att helt plötsligt ha en liten unge som går omkring här hemma... är så van vid att han kryper och så rätt som det är så kommer han tultande istället.

• Skrållan71
    Frostmoln skrev 2009-09-04 21:36:37 följande:
    Ja, otroligt gulligt! Känns nästan lite konstigt att helt plötsligt ha en liten unge som går omkring här hemma... är så van vid att han kryper och så rätt som det är så kommer han tultande istället.
    haha ja dem blir som "nya människor" när dem börjar gå. Sonen har inte börjat än med att gå själv,menar att starta,han vill ha ngn med sig men det är bara 2a dagen som han går,men han kan gå hur långt som helst : )
    Och nu upptäcks allt som finns "där uppe" haha
Svar på tråden Inte så tidiga barn