• Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • nattfrost
    otålig78 skrev 2009-09-01 20:20:29 följande:
    Nattfrost:Min har börjat på dagis nu och inte går än. Det går bra ändå.
    Va skönt att höra, det ör önna det jag oroar mig mest för. Men tror nog det löser sig, han är iaf himla social. Inte blyg för någon och glad för jämnan.
  • Flickan och kråkan

Jag tror att min lilla groda har börjat säga "där". Idag har han plötsligt, när man frågar efter något, inte bara pekat utan även klämt fram ett "dä". Inte varje gång men då och då.

• Catti41

Jag ramlade över den här tråden trots att jag har en son som är varken tidig eller sen utan rätt lagom.

Men ett tips jag fått från logopedkompisar om man har ett barn som inte pratar men som är uppenbart frustrerad över att inte kunna göra sig förstådd, det är att teckna med barnet. antingen använder man riktiga stödtecken, eller så hittar man på egna, för sånt som man tänker att barnet kan behöva kunna. Alla logopeder jag känner tecknar med sina barn direkt från början, men man kan också börja senare. De flesta barn fattar att ord och tecken betyder något och att man kan få mera god mat om man bara kan säga det. Men en del barn ligger efter i munmotoriken, men de har inga problem med att teckna och förståelsen finns där.

Som ett tips.

Det finns en jättebra hemsida, som jag tyvärr inte har i favoriterna på jobbdatorn, med stödtecken. Ska länka in den ikväll om någon är intresserad. Annars kan man ju bara googla.

• Skrållan71

Har oxå en kille som har tagit det lugnt med allt : )
    Han blev 1½ den 18e aug,börja hasa på gumpen när han va runt året,gå längs möbler när han va 15månader,resa sig själv med hjälp av soffan vid 17 månader och Idag gick han själv!! Han har vägrat att ens försöka innan,så fort han kännt att jag släppt han lite så har han satt sig ner och det gjorde han igår kväll oxå. Men så äntligen efter frukost så bara stappla han iväg själv hahaha....och han tror att han kan springa : )

• Flickan och kråkan
    Skrållan71 skrev 2009-09-03 11:17:33 följande:
    Har oxå en kille som har tagit det lugnt med allt : ) Han blev 1½ den 18e aug,börja hasa på gumpen när han va runt året,gå längs möbler när han va 15månader,resa sig själv med hjälp av soffan vid 17 månader och Idag gick han själv!! Han har vägrat att ens försöka innan,så fort han kännt att jag släppt han lite så har han satt sig ner och det gjorde han igår kväll oxå. Men så äntligen efter frukost så bara stappla han iväg själv hahaha....och han tror att han kan springa : )
    Stort grattis! De brukar se så ruskigt nöjda ut.....fångrin hela dagarna . Du ska se att det går fort nu.....och så tror de att de är odödliga
  • Skrållan71
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-03 11:23:51 följande:
    Stort grattis! De brukar se så ruskigt nöjda ut.....fångrin hela dagarna . Du ska se att det går fort nu.....och så tror de att de är odödliga
    Tack! Han e så försiktig av sig så jag går bakom hela tiden så jag kan fånga när han trillar,annars lär han sluta försöka gå igen. Men ja odödlig det tror han nog haha...½meters stup e väl inga problem tänker han och travar på ; )
  • otålig78

skrållan71
    Grattis!
    lite avis

• Frostmoln

Idag har min lill-kille äntligen börjat gå lite mer (15 1/2 mån)! Stapplar runt hemma i lägenheten och ser så nöjd ut. Kan resa sig själv på golvet också. Så roligt när det händer någonting nytt!

• Flickan och kråkan
    Frostmoln skrev 2009-09-03 17:52:54 följande:
    Idag har min lill-kille äntligen börjat gå lite mer (15 1/2 mån)! Stapplar runt hemma i lägenheten och ser så nöjd ut. Kan resa sig själv på golvet också. Så roligt när det händer någonting nytt!
    Ja, visst är det
  • linneam

Här passar nog min son.
    Kan inte sitta själv än (så man vågar lämna honom) trots att han är dryga året. Lärde sig dock åla fyra dagar före han fyllde 1 år (puh! en mycket nöjdare kille!).
    Men vi ska få en remiss till en sjukgymnast sa de på BVC sist eftersom de till slut förstått att vi var oroliga över att han inte kan sitta själv. BVC-läkaren menade också att han borde vara uppe och gå efter möbler vid ett år...

Men efter att ha läst här ser man ju att de kan lära sig ändå...

Svar på tråden Inte så tidiga barn