• Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • relan

Ett barn till som inte är så tidigt! Det mesta tycks dock ske inom det "normala" spannet, men alldeles i sluttampen på det.
    Utom detta med att vända sig - det kunde han inte förrän han var 8 månader. Och det kändes lite bekymmersamt.
    Nå, vi fortsätter framåt i sakta mak!

• FinaFamiljen

Jag kan väl vara med på ett litet hörn... Min kille på 18 månader kommer INTE klara sig kontroll, även om han är framåt på det motoriska. Han är väldigt "egensinnig", gör allt som han själv vill, och är inte alls intresserad av pyssel. Så otroligt stor skillnad mellan honom och syrran i samma ålder! Pratar gör han inte alls, han säger ev mamma men inget mer. Har precis börjat gilla böcker nu, men det måste hända mycket i dem så vi har typ fyra stycken som går an. =) Han pekar inte ut nåt, lyssnar halvdant när vi säger nåt, och jag vet faktiskt inte riktigt vad han förstår och inte. Lite som storasyster NU. Hon slutade utvecklas i talet när hon var typ två, och har precis kommit igång nu när hon är tre. Pratar fortfarande mycket otydligt och förstår nog en del men är inte så särskilt intresserad av att lyssna på vad vi säger. =)

• Anna Sui

Vilken intressant tråd.
    Har själv en son som inte är tidig med det grovmotoriska. Kan vid tio månader inte åla, krypa, resa sig upp till sittande eller stående. Kan inte heller vända sig från rygg till mage. Han kan stå ganska stadigt med stöd, men inte mer än så. Och sitter gör han ganska stadigt, men det är inte så att jag vågar lämna honom, eftersom han inte kan ta emot sig riktigt när han plötsligt ramlar bakåt. Men jag är inte alls orolig och inte BVC heller. Skulle det vara något som är "fel" i utvecklingen får man säkert hjälp vad det lider i alla fall.

Jag får uppfattningen om att BVC mest kollar för att få en uppfattning om vad barnen kan på kontrollerna. Det är liksom inget test man ska klara. Barn är nog olika tidiga på olika saker. Endel barn kanske inte är så rörliga i kroppen, men då rör det sig säkert mycket mer i huvudet istället. Som någon sade om min son härom dagen. -Det är klart att han inte kan krypa, han har ju fullt upp med att prata istället. Vilket kanske stämmer, jag tror att han "pratar" mycket, men inget som går att begripa. Han har ett fint pincettgrepp (tycker jag ) och slår klossar mot varandra, även om han hellre stoppade klossarna i munnen på BVC-kontrollen.

Det enda som jag tycker är en nackdel med att han inte är så rörlig, är ju att han missar en massa roligt, kan jag tycka, men å andra sidan vet han ju inte vad han går miste om ändå.

• K H

Min dotter är snart 8 månader korrigerad. 

-Hon sitter men  har inte balansen ännu, ramlar bakåt ibland. Så man måste sitta med henne.
    -kryper inte men ålar baklänges. Ser ut som hon gör armhävningar ibland så hon    funderar nog på hur hon ska göra för att komma framåt {#lang_emotions_laughing}.

-Kan vända sig från mage till ryggläge men inte tvärtom.
     Hon "pratar" i princip hela tiden från det att hon går upp på morgonen till att hon somnar. Idag sade hon pappa eller så ville jag att det skulle vara så- Kanske bara var något tvåstavigt som liknade det.

Iallafall så är hon en glad tjej fast hon inte har kommit så långt i utvecklingen.

• linneam

Nu har vi varit till en sjukgymnast som trodde att sonen nog har en lindrig cp-skada som gör att musklerna på baksidan av benen är för spända och att han därför inte kan sitta så bra och därför han går på tå mm. Han hade väl inte den bästa starten i livet med syrebrist och så, så vi börjar också luta åt att så är fallet.... Får se läkarbesök & sjukgymnast på torsdag. Vi får se vad de säger då.

Det som är den svåra gränsdragningen är att antagligen blir habiliteringen av skador/handikapp bättre ju tidigare man startar, men spannet för vad som är "normalt" är ju jättestort. Det vi kan tycka är mest synd är att när BVC verkligen agerar (skickar en remiss) så tar det flera månader innan man får komma till barnavd. på sjukhuset. Flera månader för en ettåring är ganska mycket.

• qwertyui

Hej.
    Jo, väntetiderna i vården är jobbiga.
    CP-skador är ju en otroligt laddad diagnos att ta till sig. Det är ju allt från helt hjälplösa personer till personer där man knappt märker av det alls. Men det måste vara en jobbig diagnos att ta till sig och framförallt berätta för andra.

Har du fått någon bra sjukgymnast? Jag antar att det kan vara en ganska avgörande parameter för att få ett bra träningsprogram.

• Rulltrappa

hej. min ettåring är ganska mycket bebis.

när han var 9 månader började han åla. strax därefter ställde han sig upp och gick på knäna, SEN kopplade han hur man kröp. började ställa sig i sängen strax innan 10 månader och har sen dess gått i sidled runt möblerna varv på varv på varv...

första tanden kom när han var 11 månader. han gillar inte om det är bitar i maten om det inte är väldigt mjuka bitar, så det blir mycket pasta... det enda jag har sett honom stoppa i munnen själv är frukt, ska han få i sig något mer rejält måste jag mata honom.

men han är en glad liten pajas och jag känner mig inte så orolig, hade varit mer orolig om han hade ställt sig upp och traskat iväg vid typ 9 månader. :)

• linneam
    qwertyui skrev 2009-11-20 15:52:29 följande:
    Hej. Jo, väntetiderna i vården är jobbiga. CP-skador är ju en otroligt laddad diagnos att ta till sig. Det är ju allt från helt hjälplösa personer till personer där man knappt märker av det alls. Men det måste vara en jobbig diagnos att ta till sig och framförallt berätta för andra. Har du fått någon bra sjukgymnast? Jag antar att det kan vara en ganska avgörande parameter för att få ett bra träningsprogram.
    Ja, det är nog värre att berätta för andra eftersom "ordet cp" är laddat. Men vi försöker väl bara berätta rakt av och inte gå några omvägar. Men han har ju inte börjat på dagis än, så de vi berättat för är ju sådana vi känner och inte en massa halvbekanta. Själv så känns det ju som om jag känner ju min son och vet att det inte är huvudet det är fel på och att ju faktiskt kan det och det och det och på gott och ont så är det ju en skada som inte ändrar sig, utan kan han äta utan problem eller vad det är, så kommer han ju kunna det även framöver. Det svåraste är väl att inte veta vad han inte kommer kunna. Gå sa ju sjukgymnasten att han skulle komma att lära sig, men springa, cykla, simma osv...? Tydligen ska man efter man fått en diagnos få komma till habiliteringen som i vårt fall inte ens ligger på sjukhuset och där få träffa en ny läkare, sjukgymnast, kurator osv., så jag har ingen aning om hur de är.
  • Flickan och kråkan
    linneam skrev 2009-11-20 12:13:54 följande:
    Nu har vi varit till en sjukgymnast som trodde att sonen nog har en lindrig cp-skada som gör att musklerna på baksidan av benen är för spända och att han därför inte kan sitta så bra och därför han går på tå mm. Han hade väl inte den bästa starten i livet med syrebrist och så, så vi börjar också luta åt att så är fallet.... Får se läkarbesök & sjukgymnast på torsdag. Vi får se vad de säger då.Det som är den svåra gränsdragningen är att antagligen blir habiliteringen av skador/handikapp bättre ju tidigare man startar, men spannet för vad som är "normalt" är ju jättestort. Det vi kan tycka är mest synd är att när BVC verkligen agerar (skickar en remiss) så tar det flera månader innan man får komma till barnavd. på sjukhuset. Flera månader för en ettåring är ganska mycket.
    Märkligt det där att det tagit sådan tid.....alltihopa. När vår äldsta var på 2-månaderskontroll misstänkte läkaren att han ev. hade ont i en axel, inget allvarligt men kunde vara möjligt, + att han inte var så stark i nacken. Vi blev remitterade till sjukgymnast och fick en tid 2 veckor senare.....och då var det ju egentligen "bagateller". Han hade inte ont i någon axel och var väl inte stark i nacken, men inte onormalt svag heller enligt sjukgymnasten. Jag tycker vårt BVC är bra när det gäller sådant. Hoppas ni får bra och rätt hjälp nu

Vår "plutt" säger fortfarande inget man begriper. Genröst 5 ord
  • Mrs West

Min son är nu 20,5 månad och har gått på dagis i 3 mån. Efter 18-kontrollen så tog vi honom vidare till en barnhälsovårdpsykolog bara för att få en extra koll på att allt var som det skulle. Hon tittade på honom, frågade litegrann och sa i princip; Ha lite is i magen. Vi kände oss lättade och tänkte att vi skulle bara ge honom den tiden han behövde.
    Men då är det så att vi varit ganska öppna på dagis om vår oro för hans sena utveckling och bett dem ha lite extra koll. Vi var på utvecklingssamtal igår kväll och väntade oss i princip: Visst är han sen, men det går ju framåt. Men istället fick vi ett möte på 1 timme med 2 fröknar som typ sa att här är det nog nåt som är fel. De var så klantiga och sa så mycket dumma saker att vi är jätteledsna och oroliga idag! Har nu ringt psykologen igen för att göra en djupare utvärdering.
    Det verkar som att han är ännu lugnare på dagis än hemma och de berättade en massa saker som vi inte alls kan hålla med om. Bla att han släpper en mugg på golvet men bryr sig inte om själva landningen på marken. Hemma så kastar han saker av olika föremål och tycker att det är jätteroligt om det blir ett speciellt ljud osv....
    Visst är det bra att dagis bryr sig, men vi undrar vad som hade hänt om vi aldrig sagt något... Har de överanalyserat honom pga av vår oro? Eller är det verkligen nåt fel? Eller är barn bara olika och dessa kontroller borde ses över?
    Fy fan vad jobbigt!

Svar på tråden Inte så tidiga barn