• Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • Karl Fazer
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-18 11:28:20 följande:
    Mrs West skrev 2009-09-18 08:33:12 följande: Vår kille har heller inget intresse av att stapla klossar, men kan. När vi var på 1½-årskontrollen så la läkaren fram 3 klossar framför honom och bara avvaktade. Han tittade bara frågande. Blev lite full i skratt, känner honom ju, och sa till slut: "ska du bygga ett torn? Ett torn?". Och ja, han la snällt klossarna på varandra. Att han spontant skulle börja bygga med klossar som finns framför honom finns liksom inte i hans värld. Vi visste ju att de skulle kolla det här med klosstaplandet så vi hade prövat hemma innan. På lekplatsen ägnar han timmar åt att plocka stenar, pinnar och bär och visa dem för andra. Spindlar kan man stillsamt följa länge också . Flänger runt i gungor, klätterställningar och annat....nej, det gör han sällan.....även om det plötsligt börjat bli kul att åka rutchkana. Han klättrar ju jättebra. det gjorde inte vår pojke när han var 1½ och de frågade om det. han har börjat klättra nu....för bara ett par veckor sedan....nu är han 21 månader snart.
    Ska de bevisa sina färdigheter på 1½-årskontrollen? Min dotter lär inte göra någonting. Vet inte ens om hon kan bygga klossar faktiskt. Rita är hon också helt ointresserad av. Provar ibland att ge henne kritor eller lera men hon gillar inga aktiviteter där man sitter still Fast klättra är hon bra på Kommer nog knappt upp i de 8-10 orden heller. Men däremot förstår hon många fler. Hon blir 17 månader i morgon.
  • Flickan och kråkan

Karl Fazer skrev 2009-09-18 21:38:40 följande:

Ska de bevisa sina färdigheter på 1½-årskontrollen? Min dotter lär inte göra någonting. Vet inte ens om hon kan bygga klossar faktiskt. Rita är hon också helt ointresserad av. Provar ibland att ge henne kritor eller lera men hon gillar inga aktiviteter där man sitter still Fast klättra är hon bra på Kommer nog knappt upp i de 8-10 orden heller. Men däremot förstår hon många fler. Hon blir 17 månader i morgon.
    Det är säkert olika på olika håll tror jag. Här fick han visa att han kunde stapla klossar och att han kunde peka ut sin näsa och mage när vi frågade honom. men samma sak här. Pekade inte när läkaren frågade, men när vi frågade. På andra håll vet jag att de även fått visa att de kan "rita", hos oss frågade de bara. Vår kille förstår som sagt massor, men säger knappt flaska som sagt. Här håller vi oss till mamma, pappa, där, mu, bä och ma = mjau. Visst ja möööö = mer
  • Flickan och kråkan

Karl Fazer:

Oavsett, är det ju rätt ointressant.....vad de gör på själva kontrollen. Hade han inte staplat klossar just då där, så visste vi ju ändå att han kunde det.

• qwertyui

Hejsan.
    Vi har en tjej som också tar det lugnt med utvecklingen. Snart 17 månader och började gå för en månad sedan.
    Hon klarar att stapla klossar och har börjat förstå hur man ritar.
    Men övriga punkter på kommande 18-månaders kontroll är långt borta.
    -säga och förstå 10 ord. Knappast. Hon förstod första ordet när hon var 14 månader nu är det några fler.
    - peka ut kroppsdelar - tja, då måste man kanske förstå vad ska peka ut först.
    - hämta saker på uppmaning - nej, hon kommer inte ens på uppmaning. Hon kommer om hon vill kramas, ha tröst, ta en intressant sak, men knappast av att man lockar på henne.

Så jag är lite avundsjuk på den där "bygga torn meningen". Den förståelsen är långt, långt borta.

• Flickan och kråkan
    qwertyui skrev 2009-09-23 21:39:58 följande:
    Hejsan. Vi har en tjej som också tar det lugnt med utvecklingen. Snart 17 månader och började gå för en månad sedan. Hon klarar att stapla klossar och har börjat förstå hur man ritar. Men övriga punkter på kommande 18-månaders kontroll är långt borta. -säga och förstå 10 ord. Knappast. Hon förstod första ordet när hon var 14 månader nu är det några fler. - peka ut kroppsdelar - tja, då måste man kanske förstå vad ska peka ut först. - hämta saker på uppmaning - nej, hon kommer inte ens på uppmaning. Hon kommer om hon vill kramas, ha tröst, ta en intressant sak, men knappast av att man lockar på henne. Så jag är lite avundsjuk på den där "bygga torn meningen". Den förståelsen är långt, långt borta.
    Hej! Kul att fler dyker upp

Ja, självklart är vi glada att han förstår mycket, men blev lite full i skratt när du skrev "hon kommer inte ens på uppmaning (---) knappast av att man lockar på henne". Det har aldrig hänt här heller

I morgon ska vi på 5-månaderskontroll med lillebror. Ska extraväga storebror då med. De är på oss lite om att han är lite tunn. Ingen fara, men som sagt det tycker att han behöver "hulla" på sig lite. Vi har ätit mycket smörig potatismos sedan sist.....som han som sagt numera kan skeda in själv, om han är på det humöret
  • Karl Fazer

Haha, vad skönt att höra. Min dotter kommer inte heller på uppmaning. Men det är inte en sak som de kollar på 18-månaderskontrollen vad jag vet

• qwertyui

Hej.
    Nej, jag vet inte om de kollar det. Det står i vår BVC-bok om saker man ska kryssa i om de kan eller inte så jag misstänker att det tillhör saker de "borde" kunna.
    A är också smal, 9.4 kg på 80 cm. Men hon har varit ständigt smal och nu var det länge sen vi fick gå på extravägning med henne.

• Karl Fazer

Detta är det som finns att kryssa i på 18-månaders kontrollen;

* Går säkert utan stöd
    * Bygger torn av 2-3 klossar
    * Klotterritar
    * Talar 8-10 ord
    * Förstår fler än 8-10 ord
    * Gömmalek
    * Pekar ut kroppsdelar
    * Hämtar föremål på uppmaning

Matilda är faktiskt väldigt bra på att hämta saker på uppmaning så man kan ju lura till sig henne på det viset

• Rockenrola

får höra att min tjej är sen...
    hon blir 6 månader på söndag o kan inte hålla flaskan själv...
    när e de vanligast att dom gör de då?

• qwertyui

Hålla flaskan i liggande läge kunde A sporadiskt sen hon blev ca 9 månader eller så. Inse att vatten rinner nedåt så att man ska vinkla flaskan/muggen när hon sitter lärde hon sig nyss, 15 månader kanske.

Karl Fazer. Vi kanske kan slå ihop barnen på en gemensam kontroll. :) De verkar ju vara bra på olika saker.

Svar på tråden Inte så tidiga barn