• Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • Mrs West

Tja, den här kontrollen alltså... Min lille kommer nog inte att klara nåt Kanske gömmaleken då. Han kommer inte heller när man ropar, bara när han vill komma själv. Men han börjar faktiskt att gå mer och mer för egen maskin. Det är så underbart när han kommer gåendes mot en!
    Sen så pratade jag med två kollegor om att han var så sen och den ena hade två flickor och sa att båda två hade varit seriöst olika i mognad men att de var helt normala nu. Min andra kollega har nu 3 tonåringar som har varit väldigt olika och den som hade varit allra senast i sin utveckling var nu den duktigaste och klokaste av dem.
    Sen så hörde jag talas om en kille som inte hade gått förrän han var 2år men som nu var en framstående professor. Så de kanske bara tänker väldigt mycket, våra älskade små barn?!

• Hannah76

Fast det handlar ju inte om att man ska kunna allt på kontrollen, de tittar mer på hur barnet är.

• linneam

Intressant det där med att flera barn inte kommer när man ropar. Min son ligger bara och gnäller och kommer absolut inte (jag försöker lära honom vad "kom" betyder), bara om jag sätter mig ca 1 meter ifrån kommer han ålande med en väldig fart. Det hade varit skönt om han kunde komma till ett annat rum t.ex. om man ropade...för det är ju inte det att han inte kan åla så långa sträckor.

Ja, man får hoppas att de tänker eller gör något annat istället. Jag har en kompis som gärna påpekar att han inte gick förrän han var 2 år... Vilket inte på något sätt påverkat honom senare i livet.

• Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2009-09-25 08:26:25 följande:
    Fast det handlar ju inte om att man ska kunna allt på kontrollen, de tittar mer på hur barnet är.
    Jo, jag vet det. Vet inte om du har ett barn som varit lite senare, men jag måste säga att man kan bli lite småtrött.....i snart 2 år har vi nu gått på kontroller på BVC och alltid fått, vad ska man säga....lite undrande blickar när vi sagt att han inte gjort vad det nu var de frågat efter, hummanden etc. Gick hos sjukgymnast när han var riktigt liten för att han var ostadig i nacken (vilket bara var kanon iof sig - jätteduktiga, kanonbra hand med barn och inte alls samma "siffer"exercis som med BVC, fick försäkran också därifrån att allt var precis som det skulle). Tror inte någon med barn som bara "passerat" (behöver ju inte vara tidig för den skull) riktigt förstår vad det innebär. Och alltid av andra föräldrar få kommentarer av typen "Jasså, han gör inte det...ännu?!"

Jag har för ett bra tag slutat oroa mig. Gör ju liksom ingen gladare. Tar saker som det kommer och är mer än lycklig över att jag är mamma till världens underbaraste pojke . Fast roligt vore det ju om han började kläcka ur sig något också .

---------

Vi var förresten på BVC igår och vägde och mätte lillebror. Vägde storebror också....ingen vidare viktuppgång så bara att fetta på maten ÄNNU mer. Ja, jag var ju supertanig som liten....kanske brås på mig. qwertyui, din tös var väl också liten. Här är det 80cm över havet och 10,4 kilo. Lite småjobbigt.......Hur som helst, innan vi skulle gå tog vår BVC-sköterska tag i mig och sa: "Du har verkligen fantastiskt trygga barn. Du måste vara en verkligt bra mamma." Det kan jag leva på länge.....kommer inte att röra mig i ryggen om någon kommenterar min äldsta killes prestationer. Han är trygg och omåttligt älskad för att han bara ÄR
  • otålig78

Hej! har varit borta ett tag, kul med så många i tråden. Min 19 månaders har idag börjat gå!!! vi är överlyckliga!
    Kan berätta också att inte han heller kommer när man ropar på honom, men jag har aldrig misstänkt att han inte förstår, han bara skiter i det helt enkelt. Han kommer när han vill komma. Han hämtar inte heller saker men det är som sagt för att han inte vill. Jag tror inget annat. Jag VET att han förstår ju.

• Flickan och kråkan
    otålig78 skrev 2009-09-25 19:54:25 följande:
    Hej! har varit borta ett tag, kul med så många i tråden. Min 19 månaders har idag börjat gå!!! vi är överlyckliga! Kan berätta också att inte han heller kommer när man ropar på honom, men jag har aldrig misstänkt att han inte förstår, han bara skiter i det helt enkelt. Han kommer när han vill komma. Han hämtar inte heller saker men det är som sagt för att han inte vill. Jag tror inget annat. Jag VET att han förstår ju.
    Åhh, vad roligt!

Vår kille förstår också.....men kommer som sagt inte han heller och skulle aldrig för sitt liv stanna när man ber honom. Hör och förstår.....men lyssnar inte på det örat
  • linneam

otålig78 - vad kul att kunna gå själv!!

Tror faktiskt att min son också förstår "kom" för han kommer gladeligen ålande när jag är 1-2 meter bort, men om jag är längre bort så verkar han tro att jag ber om något oöverstigligt (även om jag mycket väl vet att han faktiskt kan förflytta sig den bit jag "ber" om) och blir bara ledsen/frustrerad - eller börjar, och blir distraherad efter typ en halv meter....

Minns inte om det var så här i tråden att någon har/har haft ett barn som bara ålat och sedan gått och alltså hoppat över det "riktiga" krypandet? Hur gör/gjorde barnet då för att resa sig upp eller sätta sig upp? Det är ju så mycket svårare att göra sånt från "ålställning" än från "krypställning". (Sonen har aldrig ens försökt...)

• qwertyui

Hej.
    Jag tror det drar sig upp, vilket iallafall i vårat fall inte passerade krypställning (även hon vid det laget kröp).
    Krypställningen har ju en del med balans att göra. Jag upplevde att momentet att ställa sig upp var mer armstyrka. Väl stående krävs dock balans att lyckas hålla sig stående och intelligens nog att inte släppa taget(tog en vecka för oss innan hon begrep det sista).

linneam skrev 2009-09-29 21:25:32 följande:
    otålig78 - vad kul att kunna gå själv!!Tror faktiskt att min son också förstår "kom" för han kommer gladeligen ålande när jag är 1-2 meter bort, men om jag är längre bort så verkar han tro att jag ber om något oöverstigligt (även om jag mycket väl vet att han faktiskt kan förflytta sig den bit jag "ber" om) och blir bara ledsen/frustrerad - eller börjar, och blir distraherad efter typ en halv meter....Minns inte om det var så här i tråden att någon har/har haft ett barn som bara ålat och sedan gått och alltså hoppat över det "riktiga" krypandet? Hur gör/gjorde barnet då för att resa sig upp eller sätta sig upp? Det är ju så mycket svårare att göra sånt från "ålställning" än från "krypställning". (Sonen har aldrig ens försökt...)
  • qwertyui

Hej.
    Vad tyst det var här...
    Nu har vi iallafall överlevt 18-månaderskontrollen. Och jag klarade mig igenom hela besöket utan att tala om för undersökande sköterska att hon nog var komplett dum-i-huvudet.
    Eller vad sägs om dialoger som.
    "Pekar hon ut kroppsdelar"?
    -Nej.
    "Men näsa, mun och händer då"
    -Nej (vad nu skillnaden mellan de och kroppsdelar är)
    "Men alla barn kan peka ut kroppsdelar"
    -Inte mitt barn.
    "Jag kryssar i rutan iallafall för hon kan säkert, det är bara det att ni inte märkt det."

Eller meningar som.
    -"Ärtor? Jag trodde inte man kunde vara allergisk mot grönsaker"
    -"Alla barn minskar en viktkurva mellan 12 och 18 månaderskontrollen.
    Det beror på att de lär sig gå."

Om vi säger att 20% av barnen inte kan gå vid 18-månader (handikappade + sena barn) så betyder det att dessa barn för att kompensera för alla som lär sig gå måste öka 5 kurvor denna period.....

Svar på tråden Inte så tidiga barn