• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • mlinz

Kickans mamma skrev 2009-10-02 20:44:38 följande:

Nu har jag en undran jag har två honkaniner 20 veckor gamla. Idag när jag skulle g dem lite käk så sätter de på varann!? De jag köpte dem av kollade kön massa gånger o jag har kollat flera gånger för att inte få några ungar men varför parar dom sigDetta har blivit ett dårhus för papegojan sitter hela dagarna o parar sig med en plingleksak. Jag vet inte vad som hänt!?
    Kaninhonor juckar ofta på varandra för att visa dominans, speciellt när de är brunstiga :)
  • Kickans mamma

Ja jag misstänkte att det var ngt sådant... för annars har "han" gömt sina grejer väldigt väll.

• thj

Hej i tråden

Idag har det hänt ngt väldigt märkigt vär älskade Skrållan so blev mamma till 4 söta bebbar för 6v sen,har idag fått en kul till på 6 ungar ...
    Vad ska jag göra??
    KLarar hon detta och kan jag ha kvar 6veckors bebbarna med de nyfödda,hur kan jag hjälpa min älskade lilla söta kanin..'
    Jag tycker så synd om henne ...

Förstår inte hur hon kunde få bebbar igen nu..

Hjälp mig hur gör jag allt detta till det bästa för henne??

Kram

• Elute

Det där har jag råkat ut för.

Jag hade också oturen att få nya bebisar efter 5 veckor samt att honan inte ville veta av sina äldre ungar. Men dessa 5 veckors klarade sig så bra så bra. (sen satte jag hänglås på buren och barnen fick inte hålla på med kaninerna utan uppsikt)

Men lugn bara. Troligtvis kommer de att klara sig alldeles utmärkt, se till att grovfodret aldrig tar slut bara eftersom ungarnas magar är jättekänsliga för det när de är så små.

Vilda kaniner får ju ungar tätt, och dessa klarar sig från tidig ålder så det är inte helt onaturligt. Det är mer ett djuretiskt dilemma i vår människovärld.

Lycka till

• Elute
    thj skrev 2009-10-04 22:17:36 följande:
    ...Förstår inte hur hon kunde få bebbar igen nu..Hjälp mig hur gör jag allt detta till det bästa för henne??Kram
    Men det vet du väl...*S*
  • thj
    Elute skrev 2009-10-05 08:00:53 följande:
    Men det vet du väl...*S*
    *fniss* ja vet hur det blir små sötisar men har inte haft dem ihop så  jag blev lite chockad ...

tack för ditt inlägg har inte kunnat sova inatt,tänkt på lilla mamman hela natten.
    Ska jag ta bort de 5veckors bebbarna från buren där de nyfödda och mamman är eller kan de vara kvar?

kram
  • Elute
    thj skrev 2009-10-05 09:11:04 följande:
    *fniss* ja vet hur det blir små sötisar men har inte haft dem ihop så  jag blev lite chockad ...tack för ditt inlägg har inte kunnat sova inatt,tänkt på lilla mamman hela natten.Ska jag ta bort de 5veckors bebbarna från buren där de nyfödda och mamman är eller kan de vara kvar?kram
    Hmm.
    Nog har de vart ihop alltid...
    Det räcker med 4 sekunder...

Jag fick ta undan mina små då honan gav sig på dem.
    Se hur honan uppför sig, och i vilket hull hon är i. Extra kraftfoder och energirika solrosfrön kan hjälpa henne om hon matar flera kullar. Det är nog inga problem om du tar undan ungarna, men håll koll på deras magar.
  • thj
    Elute skrev 2009-10-05 09:18:47 följande:
    Hmm. Nog har de vart ihop alltid...Det räcker med 4 sekunder...Jag fick ta undan mina små då honan gav sig på dem. Se hur honan uppför sig, och i vilket hull hon är i. Extra kraftfoder och energirika solrosfrön kan hjälpa henne om hon matar flera kullar. Det är nog inga problem om du tar undan ungarna, men håll koll på deras magar.
    Ok
    hihi ihop har de varit det märkte jag igår men fattar inte när ..

När är kaniner leveransklara?

Vi hade ju tänk behålla alla,men 9+ 2 vuxna kaniner+ 2marsvin + 1 katt + 8 barn funkar nog inte riktigt att få tiden att räcka till så det blir bra gjort!

Hur ofta är ni med era kaniner och hur länge i taget?

Kram
  • Elute

Vi har nu bara två kaniner kvar. En gammal svart dvvädur och en nykomling - en äldre hona. De är halvtama bägge. Jag försöker sitta några minuter hos dem när jag gör den dagliga skötseln 1 ggr/dag annars endast en snabbkoll så de har vatten och hö, sen är det barnens ansvar att "hålla på" med dem och pyssla efter deras eget intresse. När jag hade kaninungar hade jag inte tiden så de blev knappt inte tama alls, men jag hade tur så de kom till bra hem alla (hoppas jag).

• thj
    Elute skrev 2009-10-05 09:36:23 följande:
    Vi har nu bara två kaniner kvar. En gammal svart dvvädur och en nykomling - en äldre hona. De är halvtama bägge. Jag försöker sitta några minuter hos dem när jag gör den dagliga skötseln 1 ggr/dag annars endast en snabbkoll så de har vatten och hö, sen är det barnens ansvar att "hålla på" med dem och pyssla efter deras eget intresse. När jag hade kaninungar hade jag inte tiden så de blev knappt inte tama alls, men jag hade tur så de kom till bra hem alla (hoppas jag).
    Mina små kaninungar är som små kelgrisar ..*kommer ju sakna dem om vi ska sälja dem*
    Vi pysslar med dem ca 2ggr/per dag varje gång 1timme ..

mamman är som en katt *fniss* går och stryker sig mot benen på oss när hon är inne hos oss..
    De lever i vår bod och kommer bara in och hälsar på just nu..

Ibland blir det dock bara att ge dem mat morgon/kväll och bara liten klapp och prat max5min(då får jag megadåligt samvete)
    Men bryr de sig äns egentligen,de kanske hellre vill vara ifred?

Kram
Svar på tråden Kanintråd #11