Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Kickans mamma skrev 2009-10-02 20:44:38 följande:
Ja jag misstänkte att det var ngt sådant... för annars har "han" gömt sina grejer väldigt väll.
Hej i tråden
Idag har det hänt ngt väldigt märkigt
vär älskade Skrållan so blev mamma till 4 söta bebbar för 6v sen,har idag fått en kul till på 6 ungar
...
Vad ska jag göra??
KLarar hon detta och kan jag ha kvar 6veckors bebbarna med de nyfödda,hur kan jag hjälpa min älskade lilla söta kanin..'
Jag tycker så synd om henne
...
Förstår inte hur hon kunde få bebbar igen nu..
Hjälp mig hur gör jag allt detta till det bästa för henne??
Kram
Det där har jag råkat ut för.
Jag hade också oturen att få nya bebisar efter 5 veckor samt att honan inte ville veta av sina äldre ungar. Men dessa 5 veckors klarade sig så bra så bra. (sen satte jag hänglås på buren och barnen fick inte hålla på med kaninerna utan uppsikt)
Men lugn bara. Troligtvis kommer de att klara sig alldeles utmärkt, se till att grovfodret aldrig tar slut bara eftersom ungarnas magar är jättekänsliga för det när de är så små.
Vilda kaniner får ju ungar tätt, och dessa klarar sig från tidig ålder så det är inte helt onaturligt. Det är mer ett djuretiskt dilemma i vår människovärld.
Lycka till
Vi har nu bara två kaniner kvar. En gammal svart dvvädur och en nykomling - en äldre hona. De är halvtama bägge. Jag försöker sitta några minuter hos dem när jag gör den dagliga skötseln 1 ggr/dag annars endast en snabbkoll så de har vatten och hö, sen är det barnens ansvar att "hålla på" med dem och pyssla efter deras eget intresse. När jag hade kaninungar hade jag inte tiden så de blev knappt inte tama alls, men jag hade tur så de kom till bra hem alla (hoppas jag).