• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • littlemum
    yossis skrev 2009-09-17 21:27:24 följande:
    Att han inte ätit "nattbajset" (blindtarmsbajset) beror nog lite på stress & ibland så produserar dom mer än vad dom behöver, täda bort bajset så det inte fastnar i pälsen på honom. Har tyvärr inga bra tips ang vad man kan ha som halkskydd i buren då alla mina burar är byggda i OSB-skiva eller plywood. Vad ska ni bygga buren i för matrial ?
    Ok. Tack för svaret! Är ju lite nojig så här i början.
    Vi har byggt den i formplyfa.
  • mlinz

Havanna yellow? Vet jag inte ens att det finns en färg som heter, vilka anlag skulle det vara då?
    Kanel tror jag det blir av havanna + gult om jag minns rätt, men den ser ju viltfärgad ut, så absolut viltfärgad iallafall. Isådanafall viltkanel.
    Var inte världens bästa bilder så jag tyckte det avr svårt att se, vid första anblick tyckte jag det såg ut som vanlig viltgrå..

Viltbrun då kanske? Vilka färger är föräldrarna?

• stjernfall
    littlemum skrev 2009-09-17 20:33:57 följande:
    Måste bara visa en bild av vår lille älskling. Han är så charmig med sina ränder www.familjeliv.se/Hem/littlemum/galleri.php?c...#
    Han är superdupersööööt!
  • littlemum
    stjernfall skrev 2009-09-19 01:08:30 följande:
    Han är superdupersööööt!
    Ja visst är han!
  • littlemum

Burbyggarfråga:

Hade tänkt göra fönster på de täckta gavlarna på uteburen. Finns det några regler eller råd på hur stora fönsterna får lov att vara? De är ju bra som ljusinsläpp och vetilation, på vintern kan man ju "isolera" dem med plexiglas så det inte blir kallt.

• littlemum
    littlemum skrev 2009-09-19 13:18:47 följande:
    Burbyggarfråga:Hade tänkt göra fönster på de täckta gavlarna på uteburen. Finns det några regler eller råd på hur stora fönsterna får lov att vara? De är ju bra som ljusinsläpp och vetilation, på vintern kan man ju "isolera" dem med plexiglas så det inte blir kallt.
    Hoppade över fönstren, så länge iaf. Går ju att ändra senare om det skulel behövas.
  • Coming Soon
    mlinz skrev 2009-09-18 22:14:38 följande:
    Havanna yellow? Vet jag inte ens att det finns en färg som heter, vilka anlag skulle det vara då?Kanel tror jag det blir av havanna + gult om jag minns rätt, men den ser ju viltfärgad ut, så absolut viltfärgad iallafall. Isådanafall viltkanel.Var inte världens bästa bilder så jag tyckte det avr svårt att se, vid första anblick tyckte jag det såg ut som vanlig viltgrå..Viltbrun då kanske? Vilka färger är föräldrarna?
    Har sett ett par sådana i tyskland, men bara 2 i sverige och de kommer ifrån Royal seeds uppfödning.. Och nu mina härifrån då.

Anlagen är havanna och gul, inga viltfärger alls. Det är inte kanel, det har jag haft innan. Denna färgen är havanna till 100 % med gula toppar..

Viltgrå och viltbrun är helt uteslutet, det är det absolut inte.. Har fött upp mååånga ungar och haft både viltgrå och viltbrun. Men detta är något helt annat..
  • littlemum

Är 30 cm för högt för en sitthylla?

• littlemum

En fråga till... Hur långt måste taket sticka ut?

Svar på tråden Kanintråd #11