• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Elute
    stjernfall skrev 2009-10-14 14:31:32 följande:
    Mina kaninungar är 8 veckor nu. Har satt ut annons för ett par dagar sedan men ingen hör av sig ( förutom en snubbe som ville köpa alla sex och ge till sin orm ).Hur länge kan man ha hanarna tillsammans med mamman och dom andra två flickorna?Och nån som vet nåt annat ställe förutom blocket där folk kan vara intresserade av att köpa kaniner?
    Prova att annonsera på kaninforum. Googla på kaninifokus till exempel, och därifrån har du sedan länkar vidare ut till andra sajter. Svenska kaninavelsföreningen har säkert också olika annonssidor. Prova annonsera ut på hästsidor, under "övriga djur" som brukar finnas.
  • Ms Leia

Hej alla!

Nu har vi haft vår Millix i snart 4 veckor. Allt går jättebra.

Han bajsar och kissar på en toalåda i sin bur. Han har börjat få gå ut i huset o springa, o han kör riktiga race fram och tillbaka. Så himla roligt att titta på!
    Efter en stund bär jag honom till buren så han kan kissa, undervåningen är väl så pass stor att han kanske inte skulle hinna dit tänkte jag. Det gör han och sen får han hoppa ut igen.
    Har funderat på om man kan flytta ut toalådan från buren o sätta i vardagsrummet och låta honom vara bara där, efter att han sprunigt av sig lite. Skulle han förstå det tror ni?

I övrigt vill han inte ligga still och gosa i knät nu när han börjat få springa lös, men jag försöker ändå. Men då börjar han riva med tassarna på tröjan och bita i den, för att jag kanske håller armen för så han inte kan hoppa ner i soffan...

• KMHV

Vi har köpt en kanintjej i dag. Äldsta sonen är i extas. Han är så stolt över sin kanin. Lillebror vill också ha en egen. Skulle det kunna gå att ha 2 honor i samma bur? Har de någon glädje av varandra?

Ms Leia, har du spån eller något annat i kaninens toalåda? det låter som en smart lösning.

• yossis
    KMHV skrev 2009-10-14 20:31:38 följande:
    Vi har köpt en kanintjej i dag. Äldsta sonen är i extas. Han är så stolt över sin kanin. Lillebror vill också ha en egen. Skulle det kunna gå att ha 2 honor i samma bur? Har de någon glädje av varandra? Ms Leia, har du spån eller något annat i kaninens toalåda? det låter som en smart lösning.
    Det kan gå att ha 2 honor ihop men inte alls säkert heller att det kommer funka, kaniner är kolonidjur inte flockdjur & trivs bra med att vara själva och bara träffa artfränder ibland. Ha dom annars i var sin bur men så att dom kan se varandra men inte bita varandra om dom skulle bli irriterade på varandra.
    Ms Leia skrev 2009-10-14 20:11:51 följande:
    Hej alla! Nu har vi haft vår Millix i snart 4 veckor. Allt går jättebra. Han bajsar och kissar på en toalåda i sin bur. Han har börjat få gå ut i huset o springa, o han kör riktiga race fram och tillbaka. Så himla roligt att titta på! Efter en stund bär jag honom till buren så han kan kissa, undervåningen är väl så pass stor att han kanske inte skulle hinna dit tänkte jag. Det gör han och sen får han hoppa ut igen. Har funderat på om man kan flytta ut toalådan från buren o sätta i vardagsrummet och låta honom vara bara där, efter att han sprunigt av sig lite. Skulle han förstå det tror ni? I övrigt vill han inte ligga still och gosa i knät nu när han börjat få springa lös, men jag försöker ändå. Men då börjar han riva med tassarna på tröjan och bita i den, för att jag kanske håller armen för så han inte kan hoppa ner i soffan...
    Låt lådan stå kvar i hans bur då vet han var den är när han behöver den, det kan kanske gå att ha en till låda i ett annat rum åt honom men det är inte alls säkert.
  • Kickans mamma

Jag blir galen vår förra kanin var jätte duktig o hade två lådor i sin bur där han gick nu har vi två st o de kissar bajsar överallt hellst o höt varför? detta är ngt de börjat med nu sista veckorna. nu är lådorna iprincip helt rent från bajs o kiss medans de kissar o bajsar i höt alt i vattenskålen där ngn verkar ha sin toalett!?

• yossis
    Kickans mamma skrev 2009-10-15 08:22:24 följande:
    Jag blir galen vår förra kanin var jätte duktig o hade två lådor i sin bur där han gick nu har vi två st o de kissar bajsar överallt hellst o höt varför? detta är ngt de börjat med nu sista veckorna. nu är lådorna iprincip helt rent från bajs o kiss medans de kissar o bajsar i höt alt i vattenskålen där ngn verkar ha sin toalett!?
    Kaninen kanske börjar bli könsmogn & vill märka in sitt revir. Kaniner kissar där det är bekvämast, kanske ska lägga i mer spån i lådorna.
  • Ms Leia

Jag använder TOALÄTT som är kattströ, kanonbra! Luktar ingenting, det suger åt sig jättebra. I övriga buren har han en mjukhandduk.

När jag märkte att han kissade o bajsade mest på ett ställe, även om han gjorde det på fler ställen, så möblerade jag buren så att han bara kunde göra det i lådan. Satt höhäcken på de andra stället han brukade göra det på. Sen la jag in handduken och då gjorde han bara i lådan... i början hade han bara handduken inne i sitt hus. Kanske kände han att han inte vill göra det på den...

• Kickans mamma

Jag har över 5cm med spån..... borde itne det räcka?

• Kickans mamma

• Kickans mamma

Svar på tråden Kanintråd #11