• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • Odile

Ms Leia skrev 2009-09-16 19:16:30 följande:

Ang toalätt som jag la ut i buren nu, det luktar ju inte gott! Möjligen suger det upp väldigt bra, och det skulle inte lukta när kaninen kissat som det kanske gör i spån. Men själva toa-lättet luktar ju i sig inte gott. Är det nåt fel på just mitt... eller känner ni igen det?
    själva toa-lätt ströet tycker jag inte luktar särskilt mycket. Det luktar inte när kaninen kissat och gjort högar i buren, jämfört med när man använder spån (kiss och spån blandat= vidrig lukt). Känner inte igen mig att toalättströt luktar särskilt mycket.
  • Ms Leia

Läste nån annanstans att många tyckte det. Dt luktade som fiskmat, sån som är i små kryddburkar typ.

• Coming Soon
    mlinz skrev 2009-09-16 21:04:05 följande:
    Det finns storpack av toa-lätt på granngården :) Det heter inte toalätt, utan remiss.. Jag tycker kanin-net har många kunniga uppfödare, och många erfarna och duktiga. Jag hänger ju där, höhö. Och det stämmer att en kanin inte kan vara vilt och otter samtidigt. som någon annan skrev, det ligger på samma locus, så det är inte genetiskt möjligt. En (ett?) locus har bara två genplatser, så om en kanin bär på både vilt och otter så blir den viltfärgad, eftersom vilt är dominant över otter. G=viltgo= otterg= enfärgadGG=viltfärgadGgo=viltfärgadgogo=ottergog=ottergg=enfärgadJag vet inte om jag ska kalla mig erfaren eller oerfaren uppfödare, ringrostig kanske. Har haft paus i tre år, annars har jag hållt på sedan 04 med utställning och avel.. Inriktar mig främst på blå dvärgvädur, men kan dyka upp svart (eller, det kommer göra det) och gula färger.Väntar en kull om ca 2 v efter en blå hona 95p och en svart hane 94p. Hanen bär på gult och blått, och honan på gult, så där kan det dyka upp både svart, blått, madagaskar och isabella.
    Det var jag som hade den diskussionen uppe.. Måste fråga dej då, jag har fått ungar som en del säger är vildbruna holländartecknade otter.. Då stämmer ju inte detta utan då har JAG rätt att jag fått fram en havanna yellow som är en oerhört ovanlig färg och som bara förekommit ett fåtal gånger i europa. Kika gärna in på min hemsida och  se på tillsalu sidan, där är ett par som är havanna yellow enligt mej, men enligt andraär de viltfärgade otter..
  • littlemum

Tack yossis för att du hjälpte mig hit! Letade efter en ny tråd men hittade ingen. Tyckte att det verkade konstigt att ingen gjort en ny...
    Ni får ursäkta mitt lilla misstag att starta en till. Blev ju till på köpet avstängd ett tag för att jag skickade meddelande till er som var i gamla tråden.

• littlemum

Igår hämtade vi vår lille dvägrvädurshane. Han är helt underbar!

Vi håller på att bygga en bur till honom och från början hade vi tänkt ha en isolerad del men nu har vi börjat tveka. Vad tycker ni andra som har vana av utekaniner?
    Vad ska man ha för "halkskydd" om materialet man bygger buren i är halt?
    Några tips för hur man bäst tar hans om kaninen de första dagarna? Lämna lite mer i fred så han kan komma sig till rätta eller börja jobba på relationen med en gång?

• yossis
    littlemum skrev 2009-09-17 16:24:32 följande:
    Igår hämtade vi vår lille dvägrvädurshane. Han är helt underbar! Vi håller på att bygga en bur till honom och från början hade vi tänkt ha en isolerad del men nu har vi börjat tveka. Vad tycker ni andra som har vana av utekaniner? Vad ska man ha för "halkskydd" om materialet man bygger buren i är halt? Några tips för hur man bäst tar hans om kaninen de första dagarna? Lämna lite mer i fred så han kan komma sig till rätta eller börja jobba på relationen med en gång?
    Isolera inte buren, då kan kondens bildas efter som kaninen avger lite värme & då blir kaninen fuktig i pälsen, då kan kaninen börja frysa ist. Bättre att lägga in ett tjockt lager spån & halm ovan på under vintern, så ett hus/låda som kaninen kan krypa in i under kalla vinternätter fyllt med halm.
    Låt kaninen komma till ro ett par timmar/över natten innan ni börjar skapa kontakt då att flytta är ganska stressig upplevelse för kaninen. Prata mycket med kaninen så han blir van vid era röster & låt kaninen komma fram till er för att lukta på er innan ni tar upp den i knät eller liknande.
  • littlemum
    yossis skrev 2009-09-17 18:00:58 följande:
    Isolera inte buren, då kan kondens bildas efter som kaninen avger lite värme & då blir kaninen fuktig i pälsen, då kan kaninen börja frysa ist. Bättre att lägga in ett tjockt lager spån & halm ovan på under vintern, så ett hus/låda som kaninen kan krypa in i under kalla vinternätter fyllt med halm. Låt kaninen komma till ro ett par timmar/över natten innan ni börjar skapa kontakt då att flytta är ganska stressig upplevelse för kaninen. Prata mycket med kaninen så han blir van vid era röster & låt kaninen komma fram till er för att lukta på er innan ni tar upp den i knät eller liknande.
    Tack! Har hört många gånger nu att det inte är bra att isolera buren för att man kan isolera fel. Har inte förstått riktigt men nu fick jag ju en bra förklaring. Burritningen görs om!

Har du koll på "halkskydd" för material som har en tendens att vara lite glatta?
    Första dagen här hemma så han han inte ätit "blindtarmsbajset" kan det bero på "stress" efter flytten? Han har inte fått något att äta som han inte har ätit hos uppfödaren.
  • littlemum

Måste bara visa en bild av vår lille älskling. Han är så charmig med sina ränder

http://www.familjeliv.se/Hem/littlemum/galleri.php?cur_album=Standard#

• yossis
    littlemum skrev 2009-09-17 20:06:22 följande:
    Tack! Har hört många gånger nu att det inte är bra att isolera buren för att man kan isolera fel. Har inte förstått riktigt men nu fick jag ju en bra förklaring. Burritningen görs om! Har du koll på "halkskydd" för material som har en tendens att vara lite glatta? Första dagen här hemma så han han inte ätit "blindtarmsbajset" kan det bero på "stress" efter flytten? Han har inte fått något att äta som han inte har ätit hos uppfödaren.
    Att han inte ätit "nattbajset" (blindtarmsbajset) beror nog lite på stress & ibland så produserar dom mer än vad dom behöver, täda bort bajset så det inte fastnar i pälsen på honom.
    Har tyvärr inga bra tips ang vad man kan ha som halkskydd i buren då alla mina burar är byggda i OSB-skiva eller plywood. Vad ska ni bygga buren i för matrial ?
Svar på tråden Kanintråd #11