• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • littlemum

Hej alla kaninkunniga!

Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit.

1. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?

2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?

3. Sedan kanske den dummaste frågan... Vår kanin har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga... Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?

4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.

• Elute
    littlemum skrev 2009-10-15 16:30:19 följande:
    Hej alla kaninkunniga!Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit. 1. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?3. Sedan kanske den dummaste frågan... Vår kanin har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga... Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.
    Maten blir inte giftigare om den har varit frusen, däremot så kan magen hamna i obalans om kaninen äter frusen mat. Är han inte så gammal så ska man nog vara försiktigare. Mina vuxna kaniner äter gärna morötter och grenar, löv och gräs i minusgrader = frusen mat även morötter.
    Fri tillgång på friskt hö, vatten i skål inte droppflaska och inga plötsliga foderbyten är det bästa för att magen ska fungera bra.

Såklart kan de vara ute i rastgård året om, kaniner fryser inte så lätt. Får de ordentligt med mat och halm att bädda med så gör det inget om de blir lite blöta, vattnet går inte igenom pälsen om de inte badar helt och hållet. Jag har haft kaninungar "på lösdrift" i hage med bur med öppen dörr en hel vinter, och de har haft hemskt kul och grävt gångar i snön, skuttat ute i snöstorm och ösregn och växt och varit friska ändå.

Om det blir riktigt kallt så bäddar de med halm själva, och till och med täpper till bohålet med halm så det inte ska läcka ut nån värme. Så visst är de smarta!

Fortsätt du att ge pellets, när han är så liten. Förmodligen behöver han ha proteinet i kraftfodret eftersom han växer. Havre gillar dom och mina får även lite solrosfrön från vildfågelmaten, och ibland lite av hönornas torkade majs/ärtor.
  • Elute
    littlemum skrev 2009-10-15 16:30:19 följande:
    gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?
    Rå potatis är mycket giftigt för kaniner, så ge inte kaninen potatisskal eller råa potatisbitar. En kompis till mig förlorade tre vuxna kaniner och 4 ungar då deras barn gav dem potatisskal. Tragedi!
  • stjernfall
    Elute skrev 2009-10-18 22:05:55 följande:
    Rå potatis är mycket giftigt för kaniner, så ge inte kaninen potatisskal eller råa potatisbitar. En kompis till mig förlorade tre vuxna kaniner och 4 ungar då deras barn gav dem potatisskal. Tragedi!
    Men oj det hade jag ingen aning om. Häromdan försökte jag ge mina kaniner potatis, la dom i buren. Som tur var låg dom orörda när jag dit igen för att plocka bort det som inte blivit uppätet. VILKEN TUR jag hade :O
  • stjernfall

Usch, min kanin börjar se tjock ut igen.

Jag får ångest och tänker att kanske en av hennes bebisar gjort henne gravid. Jag särade på hankaninerna och honkaninerna innan bebisarna hann fylla 9 veckor. Jag trodde det skulle vara helt säkert då, har jag fel?

Dom två honkaninungarna som fortfarande går med mamman är jag i stort sätt 100% säker på att dom är honor.

Kan det kanske vara så att hon slutat dia och därför börjat lägga på sig lite mer?

• yossis

Har äntligen varit & hämtat hem en rundbal hö till kaninerna så nu har jag hö i flera månader, tur att svärmor hade ett hästsläp till övers som jag kunde låna & ha som höföråd.

• theresen

Hej alla :)
    Våran lilla familj ska få tillökning, vi har bestämt att skaffa en kanin.
    Jag har haft kanin förut men det var många år sen nu, då var det en innekanin.
    Vad är bäst, att ha innekanin eller utekanin ?
    Bor i en ganska stor lägenhet och det hade ju varit skönt att ha den inne både för att den ska få sällskap oftare och för att underlätta det mesta. Men på något sätt känns det ändå som att den borde bo ute i bur, känns dock tråkigt att inte kunna  ta in kaninen något på tex kvällen och mysa och när lilla sonen vill klappa..

Hur tycker ni att jag ska göra ?

• LinSar

Vår kanin på drygt 4 mån har helt plötsligt börjat bajsa utanför buren.Vi låter den gå fritt nere i källaren och varje gång den ska bajsa eller kissa har den hoppat in i buren och gjort det.Men nu de senaste 3 dagarna har den bajsat på ett ställe utanför buren.Alltid på samma ställe.Den bajsar i buren med.Hör det här beteendet ihop med "tonårsfasoner" och kommer snart gå över eller? Den hade en period för 2 v sen som hon bet men det gör hon inte längre.Och sen har hon blivit väldigt sällskaps sjuk.Har mitt syrum och tvätt stuga i källaren och hon springer runt benen hela tiden och vill bli klappad.
    Men till bajsandet igen.Ska jag göra nåt speciellt så hon slutar eller går det över att hon bajsar utanför buren?
    Sen en grej till.När jag stänger in henne i buren över natten biter hon upp buren så grinden går upp.Skadar hon inte tänderna på det viset?

• yossis
    LinSar skrev 2009-11-05 18:20:55 följande:
    Vår kanin på drygt 4 mån har helt plötsligt börjat bajsa utanför buren.Vi låter den gå fritt nere i källaren och varje gång den ska bajsa eller kissa har den hoppat in i buren och gjort det.Men nu de senaste 3 dagarna har den bajsat på ett ställe utanför buren.Alltid på samma ställe.Den bajsar i buren med.Hör det här beteendet ihop med "tonårsfasoner" och kommer snart gå över eller? Den hade en period för 2 v sen som hon bet men det gör hon inte längre.Och sen har hon blivit väldigt sällskaps sjuk.Har mitt syrum och tvätt stuga i källaren och hon springer runt benen hela tiden och vill bli klappad. Men till bajsandet igen.Ska jag göra nåt speciellt så hon slutar eller går det över att hon bajsar utanför buren? Sen en grej till.När jag stänger in henne i buren över natten biter hon upp buren så grinden går upp.Skadar hon inte tänderna på det viset?
    Låter som kaninen är brunstig & har liten tonårs fasoner för sig. Jo kaninen kan skada tänderna om den sitter & biter frenetiskt på bur gallret.
  • LinSar

Hur får jag henne att sluta bita på gallret?

Svar på tråden Kanintråd #11