Kanintråd #11
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!
Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..
ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Hej!
Nu är kaninungen hemma, han är jättefin! Hos uppfödaren har han bott i eller nära stallet, och han var hanterad så han är inte så rädd. Kan tänka mig att han är van vid mkt ljud. Han sitter mest inne i sitt hus i buren men kommer ut och äter även om man sitter bredvid. Han har bajsat och kissat i det hörn jag hoppades på, men det är en ganska stor yta. Planerna är att sätta in en toalåda när jag märker att han verkligen hittat sin toa. Han ska heller inte få gå på golvet förrän han gjort det.
Vi har haft han ute i knäet i kväll, och då ville han skutta runt,va nyfiken. Och sen putsade han sig. Då kan han väl inte vara så himla rädd, om han gör det? Sen satt vi in honom i buren där han bajsar/kissar, och då gjorde han både och direkt. Sen hoppade han in i huset och la sig på sidan och somnade. :)
En liten fråga har jag, i huset har han en ihopvikt handduk att ligga på. Den har han boat och bökat runt med så han fått det som han vill. När jag satt in handen i huset för att plocka ut lite pellets som hamnat där så smågnagde/slickade han på mina fingrar, och rev med framtassarna på handen, som när han skulle böka med handduken. Han kanske inte gillade att jag rörde om i hans hus? Eller busade han?
www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx&xscale=550&yscale=500
vår lilla kanin har i tre dagar tappat aptit och kommer inte och hälsar
Igår åt hon inte ens grönt när vi bjöd.
Hon ramlade på sidan en gång i buren, trodde hon halkade
Men lillflickan säger att hon ramlade tre ggr igår i utehagen, och två gånger idag, tom rå hon rullar runt
Är det någon som kan råda?
Hejsan! "Hoppar" in här, hehe...
Jag skulle behöva lite tips om hur vi ska göra med våra kaniner. Vi hade en hona och blev sugna på att låta henne få några kullar ungar. Vet många vänner som vill ha och vi har dessutom flera zooaffärer runt om som kan tänkas köpa in de vi ev inte får sålt.
Sagt och gjort, vi åkte till zooaffären och spanade in en söt hane. Vi frågade personalen om det gick bra att släppa ihop dem i samma bur nu när honan bott där själv såpass länge. De sa att det var inga problem, bara man släpper ihop dem nånstans på neutralt område i början.
MEN detta har tyvärr visat sig inte alls stämma, kaninerna är som hund och katt, honan riktigt "morrar" när hanen kommer i närheten och annars bara jagar de varandra runt runt. När de var i sommarburen (stor tvåvånings utebur + ca 6-7 kvm rasthage) gick det ändå ok för det fanns ju många platser att vara på, men när vi skulle ta in dem för vintern (uteburen är inte isolerad) så blev det BARA bråk, inneburen är ju mycket mindre (ca 0,75 x 2 meter).
Nu har vi hanen i en liten, gammal reservbur, men har egentligen inte plats för två burar inomhus. GÅR det att vänja dem vid att vara i samma bur eller kommer det alltid vara så här? Eller ska vi försöka isolera uteburen och bara ha dem ute?
När jag hade lilla kaninen i knäet idag så kissade han på filten jag hade under. Har lagt den i tvättmaskinen. Vi hara int haft honom på golvet nånting just för att han ska lära sig vart toan i buren är först. Men hur blir det nu när han kissade i knäet? Filten kommer ju vara tvättad men är det bästa att inte använda den ändå nått mer?
Dessutom vill ha hela tiden böka med den, och om man har handen där så vill han riva med tassarna på den och småbita. Är det ett vanligt beteende när de är 8 veckor? Han biter ju inte så det känns... jag säger bara lugnt nej och trycker bort honom lite.