• linda1985

varför fick ni prematurisar?

Som frågan lyder, varför fick ni prematurer?

skirv gärna o diskutera massor i tråden =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden varför fick ni prematurisar?
  • Natosh

V. 35 med planerat snitt eftersom att hon hade en missbildning som behövde opereras. De tog ut henne så snabbt som möjligt när de tyckte hon var stor nog. En vecka på neo, så det gick galant

• Gul13

Många av ovanstående:
    Tillväxthämmat barn, prematur vattenavgång och infektion i livmodern med nästan 40 graders feber, kraftiga sd hela graviditeten, havandeskapsförgiftning och hepatos . Barnet var fixerat och värkarna började.

• linda1985
    Lorina skrev 2009-09-08 23:57:26 följande:
    Annat: Tvillingar, vattenavgång pga att ena tvillingen stoppat ut en fot! Vecka 34+5
    haha va häftigt, d e sånt man hört talas om men inte tror kan hända =)
    tjorvig skrev 2009-09-09 00:03:33 följande:
    På grund av immunisering. Två barn i v 36 0ch tre barn i v 35
    vad är immunisering, är det när man bildar antikroppar mot barnet ?
  • Birry
    linda1985 skrev 2009-09-08 15:31:50 följande:
    jag har länge gått o funderat på vad GBS är o hur man vet att man har det? för man tar det ju bara vid misstanke på mvc vad jag har förstått.  nån som har lust att skriva lite om det så jag blir lite klokare =)=)
    GBS står för  Grupp B Streptokocker, en bakterie alltså. Som jag har hört så är 30% av alla kvinnor bärare av denna bakterie (som då finns i tarmen) och 1% av alla gravida eller de som bär på den (minns inte hur de sa) får "problem" av den under graviditeten: Urinvägsinfektion, infektion på livmodertappen och det kan då leda till för tidig vattenavgång. Barnet kan då smittas. Om barnet föds medan man har en sådan infektion i urinen/på tappen kan det också smittas och blir jättesjukt. (Har hört att barn tom dött, i magen eller sen de kommit ut.)

I mitt fall han jag få antibiotika och den skyddade min bebis i magen och gjorde att jag ej hade bakterier på tappen som kunde sprida sig till bebben när den föddes.

I USA (?) screenas alla gravida för GBS, i Sverige har man valt att bara provta på misstanke (antagligen pga att man ej vill överbehanda med antibiotika, efter så många har GBS och det går bra...)
  • linda1985
    Birry skrev 2009-09-09 11:58:10 följande:
    GBS står för  Grupp B Streptokocker, en bakterie alltså. Som jag har hört så är 30% av alla kvinnor bärare av denna bakterie (som då finns i tarmen) och 1% av alla gravida eller de som bär på den (minns inte hur de sa) får "problem" av den under graviditeten: Urinvägsinfektion, infektion på livmodertappen och det kan då leda till för tidig vattenavgång. Barnet kan då smittas. Om barnet föds medan man har en sådan infektion i urinen/på tappen kan det också smittas och blir jättesjukt. (Har hört att barn tom dött, i magen eller sen de kommit ut.) I mitt fall han jag få antibiotika och den skyddade min bebis i magen och gjorde att jag ej hade bakterier på tappen som kunde sprida sig till bebben när den föddes. I USA (?) screenas alla gravida för GBS, i Sverige har man valt att bara provta på misstanke (antagligen pga att man ej vill överbehanda med antibiotika, efter så många har GBS och det går bra...)
    helt sjukt att dom inte kollar upp alla gravida här i sverige tycker jag.  läste på en annan sida att man kan kolla om man har GBS vid blodprov urinprov och prov från tappen. det kan ju inte var så svårt o göra kissprov på alla tycker man.
    läste på ytterligare en sida om att man kan få utslag på proteinstickan, alltså spår eller +1 om man har någon bakterie ex GBS.   fick du några utslag?  skönt att du fick antibiotika i tid iaf o att bebben e skyddad =)
  • tinaw

Havandeskapsförgiftning fyra gånger. Fast bara tre av barnen föddes för tidigt

• Embla H

Jag röstade annat. Efter att jag fått ont i magen och de konstaterat att lillens hjärtljud var väldigt dåliga blev det akut kejsarsnitt i v 29+3. Efter en vävnadsanalys konstaterade de en del fel på moderkakan. Bl a var den för liten och hade proppar. Varför det blev fel på moderkakan kan de däremot inte svara på.

• Birry
    linda1985 skrev 2009-09-09 12:02:53 följande:
    helt sjukt att dom inte kollar upp alla gravida här i sverige tycker jag.  läste på en annan sida att man kan kolla om man har GBS vid blodprov urinprov och prov från tappen. det kan ju inte var så svårt o göra kissprov på alla tycker man.läste på ytterligare en sida om att man kan få utslag på proteinstickan, alltså spår eller +1 om man har någon bakterie ex GBS.   fick du några utslag?  skönt att du fick antibiotika i tid iaf o att bebben e skyddad =)
    Ja, det är dubbelt det där med att de inte kollar alla, ffa när man vet att bebisar tom kan dö... Jag är mycket tacksam att jag hade sån tur att allt gick så "bra" trots att han kom tidigt.

Jag hade inga andra symptom än att jag hade "lite ont där nere" (typ längst ned på magen/vid murvan) dagen innan vattnet gick. Fattade absolut inget när vattnet sen kom!
  • tjorvig

linda1985

vad är immunisering, är det när man bildar antikroppar mot barnet ?
    [/citat]

Ja det är det.

• Lucky86

Även jag hade GBS, Tog en odling i v 25. Pga smärter i magen. vattnet gick i v 34+3 O han kom v 34+6. Fick också antibiotika i samband med förlossningen.

Svar på tråden varför fick ni prematurisar?