varför fick ni prematurisar?
Som frågan lyder, varför fick ni prematurer?
skirv gärna o diskutera massor i tråden =)
Som frågan lyder, varför fick ni prematurer?
skirv gärna o diskutera massor i tråden =)
försvagad livmoderhals samt moderkakasavlossning
Havandeskapsförgiftning i v34, inlagd och två dagar senare vattenavgång. Tvillingar.
Annat: Eller jag fick havandeskapförgiftning. Då gjorde de ett nytt UL och såg att det var dåligt blodflöde i navelsträngen och sen gick hjärtljuden upp. Det blev akut kejsarsnitt i v.32+2. Då vägde Noah 1585 gram!
Jag hade en infektion som medförde vattenavgång i 23+1. Tvillingarna föddes i vecka 23+5. De hade också infektioner och fick hjärnblödningar.
Föreliggande moderkaka, födsel i 31+4 men jag var inlagd från 29+3.
Immunisering hos mig, så mina antikroppar ville ju ta snuttans liv...
Alltså, blodbrist hos henne, o igångsättning eftersom dem tyckte d va för riskabelt att ge fler blodtransfusioner i magen (hon fick tre totalt innan igångsättning v. 35+1)
efter ett besök på Spec.mvc i v.32+3 blev jag inlagd då jag fick konstaterat att jag hade Havandeskapsförgiftning.
3 dagar senare fick jag en blödning, de misstänkte moderkaksavlossning så det blev akutsnitt direkt.
Tjejen föddes i v. 32+6 och var tillväxthämmad pga min HF, hon vägde 1420 g.
Jag hade tidig vattenavgång i 35+6, de satte igång mig dagen efter! Smillis har inte haft några som helst problem pga lite för tidigt född. De värsta är en snorig förkylning vid 6 månaders ålder, inga andra krämpor vid förlossning, hon var helt enkelt färdig och ville ut i världen, stark och bestämd. Fast vi låg kvar 4 dagar på neo, mest för min skull, ... jag tyckte de var så jäkla skönt att få mat serverad, bara ligga och mysa i sängen med sambo och lillstrumpan, ta de lugnt helt enkelt och servicen var kalas. Amning å allt kom igång super, trots hon var tidig tog hon bröstet utan problem. Idag är hon 1 år och väldigt framåt!
Så nog behöver de inte medföra alltför jobbiga komplikationer med prematurisar, dock är de ju stor skillnad att få i v 36 jämf med v 25 säg. De är nog tufft.
Ha en fin dag!
Hälsningar,
K
Med första hade jag havandeskapsförgiftning och med tredje hade så mycket SD som gjorde att jag hade ont, inte värk onte men ont i mellangärdet och så så det gick inte längre, men jag var i v. 36 så det var OK.
Habandeskapsförgiftin blev inlagd iv 32 dottern föddes iv 34 var tvungen å ligga till säng ensam i ett rum på skukhus dom har efteråt saggt att de var en av de värre havandeskapsförgiftingarna. kan säga er å ligga till sängs i 2 veckor å se en klocka tar på humöret då ser manhur långsamt tiden går