• Emmiez

100+?????? Del 4

Finns det fler som ligger på en vikt över hundrakilosstrecket?

Tidigare trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m1743271.html Del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m2585271.html Del 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m3610837.html Del 3

Här inne här disskuterar vi hur vi skall göra för att komma under 100 sträcket..
    Och även dom som är under 100 hur vi ska komma till målvikten.
    Vi peppar varandra och ger varandra tips och ideer.
    Vi försöker helt enkelt tillsammans bli av med alla dessa kilon.

Välkommen och Lycka till!

Lägg gärna till er på våran lista, ta senaste listan, skriv in dig där du hör hemma,
    över 100, under 100, eller på vilade / gravida
    Namn: start vikt / vikt nu / längd / start BMI / BMI nu (skillnad: kg BMI:)

www.bmi.se kan du räkna ut ditt bmi.

• Svar på tråden 100+?????? Del 4
  • TessaLisa

Oj vilket välkomnande! Tack alla!

Chania: Ja man måste kunna unna sig ibland. Jag har tack och lov en make som stöttar mig helhjärtat. Vi har skaffat ett "Nytt liv" bägge två, även om han inte på långa vägar är lika överviktig som jag är.
    Vi har EN godisdag per vecka då vi antingen äter nån smarrig efterrätt eller köper hem godis och så äter vi lite onyttigare mat ibland, men inte ofta.

Tidigare hade vi "kvällsmys" med onyttigheter flera kvällar per vecka och det syntes på vågen kan jag lova! Det var hemskt! Jag har visserligen alltid varit överviktig och legat kring 120 kg, men när jag gick upp ända till 130 kg fick jag panik och gömde vågen i garderoben! (*S* som att jag skulle bli lättare av det)

Tidigare har jag varken ork eller motivation att försöka ta itu med vikten. Vändingen kom när vi i påskas köpte vår efterlängtade hund. Plötsligt började jag tycka att det var rätt skoj att vara ute och gå promenader och när jag märkte att jag tappade några kg så var det lättare att ta beslutet att försöka göra något på allvar.
    Men det var jobbigt att lägga om hela livsstilen! Plötsligt insåg man hur mycket socker och fett som är gömt i sådant som jag tidigare inte tänkt så mycket på!
    Har ju alltid ätit lite magrare korv men insåg plötsligt att de stoppar i socker/druvsocker för att göra den korven god trots magrare innehåll!

Från att ha ätit helt fel, alldeles för oregelbundet och alldeles för mycket socker och kakor så har jag strypt hårt på konsumtionen.
    Blir jag bortbjuden till släkten där kakfaten väller över av kakor kan jag numera begränsa mig till att bara smaka 2-3 sorter, inte av alla 7-10! ( men det är jobbigt att säga nej till trugande fastrar!)

• TessaLisa

Förresten, är det fler än jag som arbetar och inte upplever att vissa av kollegorna visar någon förståelse?
    Jag ska ta några exempel:

Exempel1: En gång i veckan har vi personalmöte och turas om att bjuda på fika. Oftast är det sött och onyttigt fika och jag väljer att avstå från att smaka utan äter en frukt istället och dricker mitt kaffe. Ofta får jag då höra att jag är "så tråkig och att jag måste ju förstå att jag ger de andra dåligt samvete så att de inte kan njuta av sitt fika. Jag kan väl ta en liten kaka åtminstone. Ett undantag skadar väl ingen?"

Vad de inte förstår är att jag hamnar i en jättekamp med mig själv om jag smakar den där kakan, för då sätter suget igång jag vill ha mer. Jag skulle inte äta mer för det, men undviker gärna den inre striden genom att helt avstå.

Exempel2: ibland går kollegor ut på lunch tillsammans och käkar pizza på den närliggande pizzerian. P.g.a att det inte finns några magra alternativ för mig att välja på så väljer jag att stanna på jobbet och äta min matlåda. Nu anser en av kollegorns att jag är asocial och otrevlig för att jag inte vill följa med.
    Jag har börjat skylla på att jag måste ut med hunden och inte hinner både det och att äta ute. DET argumentet förstår de lite bättre.

TACK OCH LOV så är det bara några av mina kollegor som gör så här. De andra stöttar och förstår, men det är ändå jobbigt att hela tiden försvara sig.

• Linda1976

Jag känner igen det där, men jag tror att det beror på att de inte är lika duktiga själva. Pizza är ju inte bra för nån, även om man är sk smal. Som vanligt så är det nog avundsjukan som spelar in. De resonerar väl som så att om en som är tjockare än en själv äter kakan, så gör det inget om de äter av den också. Konstig logik, men jag tror det är så.

Innan jag blev gravid med Alice, så gick jag ner ca 25 kg med en kombination av Viktklubben på aftonbladet och GI, och invigde de närmaste kollegorna, just för att de skulle förstå varför jag inte åt, och även om de tyckte jag var duktig, så var det ändå det där "Men det är fredag, ska du inte ha lite av glassen/kakan osv. " De fattar inte att tar jag ETT havreflarn, så vill jag äta 20 st!! För då är sockerkicken igång! Inte blir det bättre av att på vårt jobb så kommer våra leverantörer med fikabröd, chokladkartonger och annar hur ofta som helst. Och från november så är det ännu värre, när juborden/bjudningar/julkorgar duggar tätt... Tur jag är f-ledig i år, när jag kämpar som bäst... SKA vara smal tills jag fyller 30!!!! MÅSTE MÅSTE!!!

• Chania

Känner igen mig!! När vi inte kan äta på jobbet så brukar vi ta med oss matlådor. Och då vill de andra ofta fara ut och äta. Och då stannar jag på jobbet med min matlåda. Det räknas nog som asocialt beteende gissar jag, men jag försöker strunta i det. Jag säger bara att jag har med mig egen mat istället. Även om det står på menyn att det är "smal" mat så är det oftast inte det ändå.

Annars så har vi mat varje dag på jobbet plus eftrerätter, varje dag!! Ofast två - fyra olika sorter att välja mellan. Man får äta alla om man vill till samma pris. Så gissa om jag gått upp i vikt här!! Huva. Nu tar jag alltid en frukt till eftrrätt. Fruktskålen är min bästa vän nu, jag sneglar inte åt efterrätterna ( nåja, bara lite )

När vi har möten och de andra dricker kaffe och äter bakelser och sött dricker jag vatten och äter en frukt. Trist, ja kanske, men jag vet ju att man mår så mycket bättre av det och jag vill inte riskera trigga igång mitt begär. Jag vet att det när som helst kan ta överhanden. De andra har antagligen inte upplevt detta och kan därför truga på en, utan att de förstår vilka följder det kan få. För mig kan det ta månader eller år att komma igen efter det. Och jag är åter fast i ett matmissbruk.

Det är svårt, men jag har lärt mig att spara mig till min unnardag, förutom då någon bjuder choklad från nån utlandsresa eller liknande så tar jag lite.

• Linda1976

Chania: VAR jobbar du nånstans?? *avundsjuk men ändå inte *

• TessaLisa

Linda1976: Mmm...jag SKA också gå ned i vikt innan jag fyllt 30, fast smal hinner jag inte bli för jag fyller redan i januari! Men jag drömmer om att till min 30årsdag ha fina kläder köpta i den vanliga kollektionen (inte de speciella för oss tjockisar)! jag hoppas hoppas hoppas och kämpar vidare!
    När det gäller kollegorna så har du säkert rätt. De vill nog att jag ska unna mig, så att de också får... Hur knäppt den än låter.
    Jag önskar att ALLA kunde förstå mitt sätt att tänka, men det är nog svårt för den som aldrig upplevt att sötsakerna tagit kommandot över en, istället för tvärt om.

• Chania

Jobbar i en skola där eleverna lär sig att laga mat och olika sorters efterrätter. Eftersom det är en stor skola så finns det alltid nåt nytt och gårdagens efterrätter brukar finnas framme också. Det är inget dåligt utbud (tyvärr) utan avancerade bakelser, tårtor, fromager, pannkakor, pajer, glass m.m...

Å andra sidan är det inte lättare med maten. Vi har 2 - 3 sallader, 2 olika huvudrätter och såser, oftast nybakat bröd, smör...Ingen vanlig skolmat utan mer lik restaurangmat om inte bättre. Ja, jag är bortskämd!!

Jag har lärt mig att nu endast ta en av huvudrätterna men massor av salladerna. Ett bröd till lunch får jag äta också. Och vatten till dryck, frukt till efterrätt.

• TessaLisa

Chania: oj vilket paradis men samtidigt vilken mardröm!
    Ja fruktskålen är en trevlig kompis! Jag har upptäckt att om jag skivar naturligt söta äpplen, lägger dem på bakplåtspapper och strör lite kanel över dem och sedan sätter in dem i ugnen på 200 grader tills de är mjuka, så kan jag näääästan inbilla mig att jag äter en riktig efterrätt. Det var min kompis som är diabetiker som tipsade.
    Vill man lyxa kan man äta liiiiiite liiiite vaniljsås till (sån som man vispar ihop själv så att man kan styra sockermängden i den)

• piixelslyna

usch. just nu hatar jag mig själv. förra veckan gick jag upp 0,5 kg. jag hatar det. jag kommer aldrig att kunna gå ner i vikt.

var bara tvungen att få ut det negativa. men det finns lite positivt också. den här veckan har jag varit mer ute och gått, och jag har till och med börjat cykla till skolan! (ca 6-7 km) jag är stolt.

hoppas bara att det går bra imorgon nu. imorgon. imorgon. gah. det är så nära!

Aktiva Listan ( Namn: Startvikt kg / vikt nu kg / längd cm / start BMI / BMI nu (skillnad: kg BMI: ) )
    Endoriana: 130 kg / 129,4/ 174 cm / BMI 42,9 / BMI 42,7 (skillnad: -0,6 kg BMI: -0,2)
    Emmiez: 109,9 kg / 101,2 kg / 170 cm / BMI 38 / BMI 35 (skillnad: -8,7 kg BMI: -3)
    Delfinen76: 121 kg (på förloss) / 106 kg / 166 cm / BMI 43,9 / BMI 38,5 (skillnad: -15 kg BMI: -5,4)
    giftgrodan: 116 kg / 110 kg / 165 cm / BMI 42,6 / BMI 40,4 (skillnad: -6 kg BMI: -2,2)
    godisbiten: 110kg / 109 kg / 168 cm / BMI 39 / BMI 38,6 (skillnad: -1kg BMI: -0,4)
    Gyro: 136 kg / 135.7 kg / 172 cm / BMI 46 / BMI 45.6 (Skillnad -0.3 BMI: -0.4)
    Jamboochjag: 132 kg / 130 kg / 180 cm / BMI 40,7 / BMI 40,1 (skillnad: -2 kg BMI: -0,6)
    Malia75: 130 kg / 126,8 kg / 175 cm / BMI 42,4 / BMI 41,1 (skillnad: 3,2kg BMI: 1,3)
    Marajjah: 105,5 kg / 103,5 kg/ 175 cm / BMI 34,5 / BMI 33,8 (skillnad -2 kg BMI: -0,7)
    mjukisvick: 130 kg / 121 kg / 175 cm / BMI 42,5 / BMI 39,5 (skillnad: -9,0 kg BMI: -3,0)
    Mollie: 116,8 kg / 107,7 kg / 162 cm / BMI 44,5 / BMI 41 (skillnad: -9,1 kg BMI: -3,5)
    MrsK: 146,1 kg / 132 kg / 177 cm / BMI 46,6 / BMI 42,1 (skillnad: - 14,1 kg BMI: -4,5)
    nyfiknaflickan: 110,8 kg / 102,9 kg / 169 cm / BMI 38,8 / BMI 36 (skillnad: -7,9 kg BMI: -2,8)
    Pia74: 121 kg / 102,4 kg / 166 cm / BMI 43,9 / BMI 37,2 (skillnad: -18,6 kg BMI: -6,7)
    rauseus: 129 kg / 126,5 kg / 174 cm / BMI 42.6 / BMI 41.6 (skillnad: -2,4 kg, BMI: -1,0 )
    Sussi H 122,3 / 122,9 / 179 cm / BMI 38,1 / BMI 38,1 ( skillnad: +0,9 kg BMI: 0)
    Sweetie: 140 kg(på förloss.) / 121 kg / 162 cm / BMI 53,4 / BMI 46,1 (skillnad: -19,0 kg BMI: -7,2)
    Tussilago: 125,1 kg / 117,5 kg / 168 cm / BMI 44,3 / BMI 43,3 (skillnad: -6,1 kg BMI: -1,1)
    Vallie: 115 kg / 114,2 kg / 174 cm / BMI 38 / BMI 37,7 (skillnad: -0,8 kg BMI: -0,3)

Antal medlemmar: 19

Under 100 kg ( Namn: Startvikt kg / vikt nu kg / längd cm (skillnad: kg) )
    Bebis: 91,8kg / 91,8kg / 169cm / BMI 32,1 / BMI 32,1 (skillnad: 0 kg BMI: 0)
    Chania: 102 kg / 93 kg / 180 cm / BMI 31,5 / BMI 28,7 (skillnad: -9 kg BMI: -2,8)
    Fenta: 105,5 kg / 94,5 kg / 172 cm / BMI 35,7 / BMI 31,8 (skillnad: -11,0 kg BMI: -3,9)
    ICanDoIt: 112kg / 90 kg / 176 cm / BMI 36,2 / BMI 29,1 (skillnad: -22 kg BMI: -7,1)
    JennyTom: 109.3 kg / 99,9 kg / 159 cm / BMI 43,1 / BMI 39,2 (skillnad: -9,4 kg BMI: -3,9)
    Linda1976: 106 kg / 97,5 kg / 176 cm / BMI 34,2 / BMI 31,7 (skillnad: -8,5 kg BMI: -2,5)
    Mausiii: 107 kg / 92,3 kg / 163 cm / BMI 40,3 / BMI 34,7 (skillnad: -14,7 kg BMI: -5,5)
    Mirris: 94 kg / 94 kg / 170 cm / BMI 32,5 / BMI 32,5 (skillnad: 0 kg BMI: 0)
    Nunnigumsi: 99,9 kg / 98,8 kg / 163 cm / BMI 37,6 / BMI 37,2 (skillnad -1,1 kg BMI: -0,4)
    pratglada tjejen: 100,8 kg / 98,9 kg / 170 cm / BMI 34,9 / BMI 34,2 (skillnad: -1,9 kg BMI: -0,7)
    Ulle73: 107,8 kg / 76,0 kg / 170 cm / BMI 37,3 / BMI 26,3 (skillnad: -31,8 kg BMI: -11)
    zagas: 135,8 / 97,7 kg / 178 cm / BMI 42,9 / BMI 30,8 (skillnad: -38,1 kg BMI: -12,1)

Antal medlemmar: 12 st

Vilande listan - Gravida ( Namn: Startvikt kg / längd cm )
    Cornelia: 99,6 kg / 169 cm
    Fibbla: 125,5 kg (inkl bebis)/ 117 kg (opåsatt)/ 178,5 cm (skillnad: + 8,5 kg)
    Pip73: 119,2 kg (inkl bebis i v.30)/ 112,2 kg (opåsatt)/ 176 cm (skillnad + 7,0 kg)
    Vero: 106,0 kg (inkl bebis i v.17)/ 98,5 kg (opåsatt)/ 169 cm (skillnad + 7,5 kg)
    villblifler: 119 kg / 177cm

Antal medlemmar: 5 st

BMIlänken; www.bmidirekt.se

Var bor vi alla här på 100+?
    Endoriana-Borås
    Emmiez- Herrljunga
    Delfinen76 - Hisingen (Göteborg)
    Fenta- Småland
    Gyro -Småland
    Jamboochjag- Uppsala
    JennyTom- Oxelösund
    Linda1976- Mölndal (Göteborg)
    mjukisvicki- västerås
    Mollie- Dalarna
    Pia74- Teckomatorp
    Pip73 - Frösön
    rauseus - Örebro
    Sussi H- Mariestad
    Tussilago- Uppsala
    Vallie- Stockholm
    Vero - Uppsala
    Zagas - Västernorrland

• Jenny Tom

rauseus

Vet att det känns motigt men du kommer klara att gå ner i vikt, det är bara att kämpa på.

Skickar en massa styrke kramar och motivation.

Svar på tråden 100+?????? Del 4