• Emmiez

100+?????? Del 4

Finns det fler som ligger på en vikt över hundrakilosstrecket?

Tidigare trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m1743271.html Del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m2585271.html Del 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m3610837.html Del 3

Här inne här disskuterar vi hur vi skall göra för att komma under 100 sträcket..
    Och även dom som är under 100 hur vi ska komma till målvikten.
    Vi peppar varandra och ger varandra tips och ideer.
    Vi försöker helt enkelt tillsammans bli av med alla dessa kilon.

Välkommen och Lycka till!

Lägg gärna till er på våran lista, ta senaste listan, skriv in dig där du hör hemma,
    över 100, under 100, eller på vilade / gravida
    Namn: start vikt / vikt nu / längd / start BMI / BMI nu (skillnad: kg BMI:)

www.bmi.se kan du räkna ut ditt bmi.

• Svar på tråden 100+?????? Del 4
  • Linda1976

Jag tror du missförstår mig. Jag menar inte att man ska analysera allt man stoppar i munnen, varenda tugga. Men om man inte går ner, trots att man äter sk nyttigt, så måste man ju göra nåt. Ett sätt, som kanske inte passar alla, är ju att se över matvanorna. Nåt man måste göra på ett eller annat sätt.... Antingen sueranalysera, eller mer generellt typ

*skippa margarin på mackorna
    *stek i ugn utan fett
    *max 2 frukter / dag (det rek Viktklubbens dietister på aftonbladet)
    *tallriksmetoden på en normalstor tallrik.
    *skippa vit mat -pasta, ris, vitt bröd.

Man är ju så olika som människor, själv mår jag bra av att ha stenkoll på vad jag äter, ätstörningar ligger inte för mig alls, medan andra självklart kan ha lättare för att fastna i ett stört ätbeteende. Man får försöka hitta en väg som passar en själv. Det är verkligen inte lätt.....

• gyro

Linda1976
    jag överreagerade nog.. eller missuppfattade dig.. har kompisar som har eller haft problem med att överanalysera det dom stoppar i sig..

och så är jag rädd att det ska hända mig sedan efter operationen

menade inget illa förlåt

• Linda1976

Darlings, nu ylar maken från soffan att han också vill surfa, så jag får väl lämna datorn för idag Ha det så bra! Gonatt!

• TessaLisa

Tuggade just i mig 2 grova skivor mjukt bröd, 2 hårda sportbröd och 4-5 smörgåsrån, allt med bregott mellan och ost (17%)
    SHIT säger jag bara! Och i morgon har jag min veckovägning.... Skulle ha tyglat mig vid en hård och en mjuk macka!

Fast faktum är att många gånger har jag gått ner MER när jag ätit onyttigt! Tydligen behöver min kropp mer energi än jag anser.

En vecka när jag åt lasagne till middag 4 dagar på raken (fråga inte varför) så gick jag ned nästan 3 kg!
    Nyttiga veckor går jag oftast bara ner 0,5 kg.

• ICanDoIt

hej hej... skillnaden nu från när jag gick ner i vikt var att jag då var döende och åt kanske ett glas nyponsoppa om dagen... och vips gick jag ner 20 kg ;) Så vill jag inte leva igen.. hehe.. Så nu vill jag gå ner på ett hälsosamt sett.

Jag äter kortison.. så min aptit har varit ganska bra ja.. ;)

• Mollie

ICanDoIt, döende...? Nått jag missat i så fall, har du varit sjuk? Så sjuk? Visste inte...

• Theorese

ICanDoIt; Om du varit så sjuk varför inte bara fokusera på att du är vid liv fortfarande och försöka må bra?!

Vi är alla olika men jag tycker mig se att många här mår dåligt och att vi gärna ser att det är övervikten som får oss att må dåligt. Går vi bara ner i vikt så kommer vi att må bra. Jag tror att det är att börja i fel ände. Först måste man må bra sen kan man gå ner i vikt. Mår man inte bra är det svårt att hitta motivationen, man tröstäter och man mår ännu mer dåligt. Jag tror att det är lättare att börja fokusera på mathållningen när det andra runt omkring känns bättre och man känner sig starkare. Jag tror at tmånga med mig sätter orimliga krav på sig själv.

Jag har stått still på vågen ett bra tag nu och jag är stolt över det också. Jag kan inte straffa mig för att jag inte går ner i vikt. Jag vet också vad det beror på. Just du vill jag fokusera på mitt jobb. Tillträdde en ny tjänst i september som jag nu har börjat komma in i riktigt ordentligt. Vill göra ett bra jobb och jag känner mig själv så pass bra att jag vet att som situationen ser ut idag så sätter jag inte min viktnedgång i första hand. Jag har valt en balansgång, och jag har börjat träna och det gör jag regelbundet något som jag håller fast vid och till en nivå som jag vet att jag klarar av. Jag äter inte sötsaker i veckorna hur stressigt det än är på jobbet. Jag vet att jag säkert skulle kunna minska min fruktkonsumtion och då gå ner i vikt men vad är alternativet? Just nu är frukten ett bra alternativ för mig och jag mår bättre av det än av sötsaker. Jag tror att det är viktigt att tänka igenom, vad är viktigt för mig just nu. Ja, många säger nog att jag skjuter min viktnedgång framför mig men nej den finns med i min plan för mig själv i min egen "må bra plan" för det är framförallt det jag vill må bra och där är det inte bara min vikt som spelar roll.

• Linda1976

gyro: Det e ok, jag tog inte illa upp

• Chania

Frukt är ju nyttigt! Det beöver man inte alls skära ned på, snarare äta mera av. Jag äter ca 4 - 6 frukter per dag och det minskar inte min viktnedgång alls. Snarare så hjälper det till att hålla min förbränning igång och blodsockret på en jämn nivå, vilket gör att jag känner mig mättare och automatiskt äter mindre. I frukter finns ju massor av vitaminer och mineraler, också fiber som hjälper oss att hålla oss friska. Trots min dagliga fruktfrossa så har jag också en unnardag då jag får äta det jag vill, lite godis, gå på café. Jag går ändå ner ca 1 kilo per vecka. Jag mår bra och min kropp mår bra.

Så vill man se över sina matvanor ska man inte, enligt mig, skära ner på frukt och grönsaker, de bör man öka istället är mitt tips. Istället skära ned på matportionernas storlek, se över vad man äter för slags kött, fett, kolhydrater osv...

Vissa råd som man får av experter ska man också ta med en nypa salt och se vad som passar för just mig. Man för pröva sig fram och se hur kroppen reagerar. Min kropp behöver ständig påfyllning var 3 - 4 timme. Och då är frukt ett bra mellanmål. Och vill vissa dietprogram att jag ska äta mindre så kör jag ändå med min egen metod, "allmänt bondförnuft"- metoden, för den fungerar! Ingen känner ju en själv så bra som man själv, eller hur?

• Linda1976

Precis! Så klokt så klokt.... Det är väl kanske främst när man inte har så månag kg att bli av med, som frukt kan bli en fälla... Att vräka i sig bara för att frukt är nyttigt funkar ju inte... Men visst har du rätt att frukt&grönsaker är superviktigt vid "bantning"

Svar på tråden 100+?????? Del 4