• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Cornellia

Är det sant? Har prinsessorna valt den amerikanska stilen?? Vad trist att inte ens dom följer svenska traditionen.

• Anonym

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni? Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?
    Mmm, som du skriver själv, hemskt. Jag tycker det skulle vara din sambo som skulle känna sig förnedrad över ditt beteende snarare än du!
  • Mad Max

Anonym (123) skrev 2009-09-10 22:41:05 följande:

Mad Max skrev 2009-09-10 22:38:57 följande:
    Jag utgår från att TS inte är prinsessa. Eller har jag fel?
    nej, men hur kan de vara wt o dålig smak om liksom eran princessor har sånna ringar?
  • Mariohn
    SchumiFerrari skrev 2009-09-10 22:39:23 följande:
    Hade min mamma gjort så så hade jag nog klippt till henne.. men så tillhör vi ju inte "de fina" folket... Utan vanliga arbetare med normala löner...
    Mina föräldrar är rika som troll och de har vanliga släta ringar både som förlovningsringar och vigselringar. Jag och min man är fattiga för tillfället men... inte skulle de någonsin få för sig att erbjuda mig en "riktig" ring istället för den jag får av min man. Jag vill ha den han väljer om den så är gjord av gräs och sådan kärlek förstår sig även rikt folk på
  • Loco Madre

Jag ville bara ha en slät ring som förlovningsring och en ring med sten när vi gifter oss. Jag tycker det är finast så.

Sen undrar jag om du verkligen älskar din pojkvän? Själv blev jag överlycklig när min sambo friade och kunde inte bry mig mindre om hur ringen såg ut. Känns som en konstig reaktion om man verkligen är kär och älskar någon tycker jag..

• Sencha
    Mariohn skrev 2009-09-10 22:43:16 följande:
    Mina föräldrar är rika som troll och de har vanliga släta ringar både som förlovningsringar och vigselringar. Jag och min man är fattiga för tillfället men... inte skulle de någonsin få för sig att erbjuda mig en "riktig" ring istället för den jag får av min man. Jag vill ha den han väljer om den så är gjord av gräs och sådan kärlek förstår sig även rikt folk på
    Ja, att fatta sånt har väl inget med rik eller fattig att göra?
    0401 & 0807
  • Mariohn
    Sencha skrev 2009-09-10 22:44:23 följande:
    Ja, att fatta sånt har väl inget med rik eller fattig att göra?
    Absolut inte. Den som har kärlek är rikare än den som har pengar. Tycker jag.
  • Anonym
    Cornellia skrev 2009-09-10 22:41:30 följande:
    Är det sant? Har prinsessorna valt den amerikanska stilen?? Vad trist att inte ens dom följer svenska traditionen.
    Ja där är det bara tjejen som får ring och då har dom stenar.

btw när min man friade lät det ungefär såhär under en promenad "ska vi gifta oss?"
    "va?"
    "Ja det är väl läge"
    "ja det kan vi göra, hur när?"

Inte mitt drömfrieri kan jag säga men det var inte frieriet som var det viktoiga utan äktenskapet.
  • Bjornis

Jag förstår dig till viss del ts. Ringen är ju ändå ett smycke man ska bära varje dag och det ska kännas Rätt. Vi valde ut våra ringar tillsammans och fick dem billigare då min väninnans pappa är "vår" guldsmed vilket visserligen resulterade i släta ringar med maffiga och precis som vi ville ha dem. Min vigselring är dock med sten, en grön billigare ädelsten (peridot) eftersom vi inte hade råd med en diamant något vi planerar sätta i senare, kanske på 10:e brollopsdagen eller nåt. Min man har också två ringar vilket är lite kul!

• Sencha

Men visst, om jag tänker mig att min man hade kommit med en dyr ring så kan jag nog förstå lite grann... för då hade JAG blivit väldigt ledsen. Jag vill absolut inte att han ska lägga pengar på dyra smycken som jag absolut inte vill ha. Vilket han också vet.

0401 & 0807
Svar på tråden skäms för min förlovningsring