• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Jag Älskar min förlovningsring och den är en tag två betala för en ring och UTAN stenar således helt slät. Jag och min man valde ut den tillsammans när vi var 25 respektive 28. Vår eknomi var jättebra då men varför lägga en massa pengar på en förlovningsring. Dessutom var det ju superenelt att tillverka en egen vigselring ett år senare som jag själv ritade och den passar perfekt till min billiga släta ring.

Ja det är fräckt att "pimpa upp" din ring utan att fråga. Du kan väl bestämma hur din vigselring ska se ut istället.

• SchumiFerrari
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:37:38 följande:
    Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
    Hade min mamma gjort så så hade jag nog klippt till henne.. men så tillhör vi ju inte "de fina" folket... Utan vanliga arbetare med normala löner...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Mary Jo

Det handlar väl endå om kärlek o inte ringen? jag har en vanlig slät ring (dock älskar jag våra ringar för min mamma o pappa hade dom när dom var förlovade o min pappa dog när jag var 3 år).. aja,jag la mer krut på vigselringen. den har en stor sten i mitten o 3 små på varje sida. jättenöjd!

• sofializa

Själv bodde jag utomlands när vi förlovade oss. Alla mina kompisar rusade fram för att kolla på ringen.. som bara var slät. Även om jag själv var väldigt nöjd med min ring (och är så fortfarande) så kände jag att jag var tvungen att förklara den svenska traditionen för att de inte skulle tro att min man var snål.

Diamant fick jag när vi gifte oss. Personligen tycker jag att det är finast så.

Tråkigt att du inte kan se det vackra i att ha en man som älskar dig och vill ha dig till fru. Det borde väl betyda mer än hur ringen ser ut?

• Mariohn

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:37:38 följande:

Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
    Men tro fan att det blir jobbigt för dig om folk i din omgivning är så brydda. Bryt den onda spiralen för din egen skull.
  • Veladis

Alltså seriöst!

Vad är viktigast, ringen eller killen?

Min sambo friade till mig bakom ICA supermarket och hade inte ens en ring. Jag tyckte det var udda och sött, och jag älskar honom för den han är, bl a då hans spontanitet. Då spelar inte tusen ringar och hundramiljoner diamanter någon roll.

ÄR verkligen ringen så viktig - bara för att ha att skryta med?

• la dolce vita

Du skall ha din förlovningsring länge, så det är viktigt att du tycker om den! Tycker du gör helt rätt som pimpar ringen! Jag har briljanter i både förlovnings- och vigselring och stormtrivs med dem!

• Burberry

Jag förstår dig ts. Ringens utseende är viktig, man skall ju faktist bära den resten av livet.

Jag hade tur, för maken tyckte likadant som mig, att det var självklart med diamantring till förlovningen. Vi valde dock ut dom gemensamt, men jag vet jag hade fått byta ifall han ensam köpt en jag inte gillat. Till vigselring hade jag faktist först tänkt ha slät ring, men ringen köptes i USA där det ansågs helt ok att ha diamanter både i förlovnings- och vigselring.

Och man måste inte ha likadana förlovningsringar, min man har en som halva är röttguld, halva vitguld med en diamant på mitten, medan jag har en klassisk 5 diamantsring - alltså helt olika stilar dessutom. Man ska ha dom ringar man vill, inte vad som är kutym, för det varierar från ort till ort, och mellan olika samhällsklasser som du själv konstaterade.

• Pyttismamman

Så det är egentligen avundsjuka och skryt det handlar om??
    Du vill ha en stor biffig ring för att ANDRA ska kunna se den och för att du ska kunna skryta om vilken dyr och fin ring du fått. Helst ska den vara större och dyrare än alla andras också?

Nää lägg ner. Du har fått ett frieri med en slät guldring. Om det var så fel med den "billiga" ringen så kanske du inte borde svarat ja överhuvudtaget? Vem älskar du mest, din fästman som faktiskt vill gifta sig med dig eller den ring du trånar efter?

• Anonym (123)

Mad Max skrev 2009-09-10 22:38:57 följande:

Anonym (123) skrev 2009-09-10 22:36:56 följande: [citat] Jag tycker riktigt synd om din sambo. Han hade planerat att överraska dig med frieri och ring efter förlossningen, kanske lite för att samtidigt visa sin tacksamhet över vad du hade fått gå igenom. Och du bara klagar och ska dessutom gå och låta "förbättra" gåvan du har fått. Taskigt! Och hon som jobbar i guldssmedsbutik har rätt! Förlovningsringar ska vara släta och anspråkslösa. Allt annat är dålig smak! [/citat har ni sett princessornas ringar? Är kungahusen wt nu också?
    Jag utgår från att TS inte är prinsessa. Eller har jag fel?
Svar på tråden skäms för min förlovningsring