• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • mi07va

Jag undrar varför din fästman blev hemskickad från BB? Min man var ju med mig hela tiden tills vi åkte hem??
    När det gäller ringen så har jag ingen komentar tyvärr...

• Anonym (123)

Jag tycker riktigt synd om din sambo. Han hade planerat att överraska dig med frieri och ring efter förlossningen, kanske lite för att samtidigt visa sin tacksamhet över vad du hade fått gå igenom. Och du bara klagar och ska dessutom gå och låta "förbättra" gåvan du har fått. Taskigt! Och hon som jobbar i guldssmedsbutik har rätt! Förlovningsringar ska vara släta och anspråkslösa. Allt annat är dålig smak!

• Mad Max
    SchumiFerrari skrev 2009-09-10 22:36:02 följande:
    säger som min svärfar..De som har pengar skryter inte med dem.. De som låtsas att de har skryter om det.. Det är väl bättre att du får en ring som är betald direkt än en som är på avbetaling...
    ja, så är de i sverige har man märkt. Är de jantelagen de också?
  • Anonym

i din värld och dina krästsar kanske men nej, jag jämför varken boende, bil eller semster med mina vänner. varför skulle jag? jag är nöjd med mitt liv och dom med sina. jobba på din självkänsla istället

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:

Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
  • Anonym
    naturbarn skrev 2009-09-10 22:34:16 följande:
    Oj då... Jag trodde att man förlovade sig för att man älskar varandra och vill gifta sig och tillbringa livet tillsammans!! Inte för att man ska få en värsting ring som man kan jämföra med alla i sin omgivning.Tycker nog att du har missförstått det hela lite.Stackars din fästman, hur tror du han kommer känna sig när du ratar han ring?
    PRECIS!

TS du måste jobba med dig själv och inte ha ring för att skryta för folk.

Jag tycker tvärtom att folk är korkade som lägger 30-50 tusen på en ring.
  • Anonym (hemskt)
    Sencha skrev 2009-09-10 22:33:16 följande:
    Jag har också väldigt svårt att fatta... OM man tycker det är väldigt viktigt hur ett frieri ska gå till, så friar man väl själv? Och OM man tycker att det viktiga är att mannen friar, så får ju han göra det på det sätt HAN gör det - det måste väl vara själva poängen?
    Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
  • Spicy Women

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:

Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Har då aldrig varit med om att mina vänner lutar huvudet för att man ska se ringen. Fast man tillhör ju inte societeten.
  • Anonym

Haha, det var det fånigaste jag hört!

Den internationella traditionen (som de flesta i mitt umgänge följer) är solitär diamant i förlovningsringen och slät alternativt alliansring till vigseln. Kan lova att det inte är WT. (Antar att du tycker att båda våra prinsessor, som också följer den internationella traditionen, är white trash i analogi med detta?)

Man gör PRECIS som man vill, och att anamma den internationella traditionen är populärt i kretsar där man dels rör sig mer internationellt (som i mitt fall) och dels har mer pengar.

Anonym skrev 2009-09-10 22:31:04 följande:
    Nej förlovningsringar ska inte ha stenar. jag har jobbat i en guldsmedbutik och dom ska vara släta. I sverige får vi ju vigselringen sen och DEN ska ha stenar. I USA tex är det annorlunda. Att ha sten i förlovningsringen är lite wt...
  • Mad Max

Anonym (123) skrev 2009-09-10 22:36:56 följande:
    [citat]
    Jag tycker riktigt synd om din sambo. Han hade planerat att överraska dig med frieri och ring efter förlossningen, kanske lite för att samtidigt visa sin tacksamhet över vad du hade fått gå igenom. Och du bara klagar och ska dessutom gå och låta "förbättra" gåvan du har fått. Taskigt! Och hon som jobbar i guldssmedsbutik har rätt! Förlovningsringar ska vara släta och anspråkslösa. Allt annat är dålig smak!
    [/citat

har ni sett princessornas ringar? Är kungahusen wt nu också?

• Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:37:38 följande:
    Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
    Herregud, vad är det för folk du har omkring dig?
    0401 & 0807
Svar på tråden skäms för min förlovningsring