• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Tokern

Det måste vara det största hotet för romantik; att den ena parten (eller båda) har fantiserat ihop exakt hur denne vill ha det och sedan blir besviken på verkligheten. Din blivande make hade kanske en vision av att fria till dig när HAN tyckte det var som mest romantiskt, när du fött ert älskade barn. Min make friade till mig när jag borstade tänderna och jag älskade det. Han friade för att han var helt uppfylld av en önskan att gifta sig med mig, inte tvungen att säga orden för att han bokat bord till det datumet.
    Angående ringarna så kommer det se fantastiskt ut med en slät förlovningsring och en ring med diamant när mi gifter er. Jag håller förövrigt med om att två diamantringar skulle se galet ut. Jag tycker att han gjorde ett gott val som överraskade dig med en slät ring, så att du får möjlighet att påverka valet av diamantring.
    Jag blir så ledsen för din karls skull. Han har säkert gjort sitt bästa och du är bara besviken på allt. Hur mår han nu. Ni ska ju vara glada över förlovningen, men nu låter det som ni båda är ledsna istället.

• Maliinka

Vill bara, efter alla negativa inlägg, säga att jag förstår dig! Jag tycker att han borde gå med på att ni går ut och tittar på nya ringar tillsammans. Jag hade gett min sambo stränga order om att 1. om vi skulle förlova oss så var det han som fick fria/fråga (frieriet kom senare) och 2. han fick inte ha någon ring, för det ville jag att vi skulle gå ut och titta på tillsammans

Sen tycker jag iofs att det var gulligt att fria efter förlossningen, en extra markering liksom... Hellre det än hemma i köket en tisdagkväll...

• Anonym

vi hade ett par ärvda ringar hemma som vi lät guldsmeden knacka ut. Hans rin gär helt slät och min lät vi "dekorera" med ett egen gjort mönster av hjärtat. Förlovningen blev i allhast på en skabbig rastplats nånstans i sverige. Barnen var med och satte på ringarna. Jag tycker att en förlovning vid förlossningsängen låter jätte romantiskt, och du kan väll inte ändra ringen själv? Då måste väll din fästman vara med? Det är väll bättre med en ring som är "vardaglig" än en som mest passar till fest och det känns konstigt att gå till närbutiken i tovigt hår o slit o slängkläder med en stor diamantring på fingret som mer passar ihop med en galaklänning

• Dixie

både min förlovningsring och vigselring är vanliga släta ringar - jag är inte mycket för smycken och dessa ringar ska man ju ha hela livet (förhoppningsvis) och då vill jag inte ha något som jag tröttnar på. Istället kan an ju komplettera med andra smycken om man vill!

• Taggtroden

Men herregud, tror du att din fästman gjort sådär för att jävlas med dig? Det var säkert det mest romantiska han kunde komma på, och när det kommer till ringen... om HAN ville ha släta guldringar så har väl han all rätt att köpa det? Eller så kanske han (precis som min man med all säkerhet skulle göra) fick fråga någon om råd för att veta vad han skulle köpa och de tipsade om släta guldringar eftersom det är just "standard"?

Jag tycker att DU är egoistisk som är så sniken mot din fästman och bara anser att det är så som DU vill ha det som är det enda rätta!
    Och jag tror att du är rätt ordentligt skadad efter att ha sett alldeles för många amerikanska romantiska komedier!

• Anonym

jag tycker att tillfället i sig är hundra gånger mer oromantiskt än en slät ring. jag hade aldrig velat bli friad till på bb. även om det är genomtänkt innan så känns det kanske inte så "seriöst" med alla kännslor i kroppen som ett nytt barn innebär. sen skulle jag heller inte vilja ha samma förlovningsdatum som mitt barns födelsedag.

det är väl bara till att köpa dig den ring du vill ha. man har ju oftast olika smak så även om du fått en ring med stenar i är det inte säkert du hade tyckt om den ändå. just därför är det mycket bättre att man som tjej väljer ut sin egen ring, eftersom vi tjejer oftast är lite mer kräsna när det kommer till förlovningsring.

• idiblon

Fy fan.

Jag skäms å dina vägnar, ts. För jag kan inte begripa hur du kan vara så förbannat jävla pinsamt otacksam.

• Anonym

Jag undrar också. Om du nu tycker frieri är så viktigt. Varför friade inte du? Han hade kanske känt sig uppskattad om du köpt honom en fet diamantring. Det tror jag i alla fall. Varför förvänta sig något av någon utan att kunna ge det själv?

• Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:27:06 följande:
    Jag är inte tacksam för att jag "en ring", är hellre utan än med en fjutt att skämmas över. För det är ju så roligt att se svägerskan visa upp sin förlovningsring med en briliant på en carat som lyser upp rummet. Och månaden efter kom min syster med en ring med trediamanter. Snacka om att känna sig underlägsen och nedvärderad. Lika så när vänninorna förlovar sig, men det kanske beror på vilken samhällsklass eller vilken typå av vänner man har. Av tio så är det jag och en till som har diamantfria förlovningsringar.. så det är mer vanligt än ovanligt i mitt umgänge att ha diamant.
    Det låter som att det väsentliga är att kunna visa upp något, kunna skryta och kunna vara som alla andra?
    Prova att skaffa andra vänner istället - eller tycker du själv att det är trevligt med en tillvaro som går ut på att bräcka andra? Tja, jag vet inte... men för mig är det obegripligt.

Är det därför ni förlovar er också - för att kunna visa upp någon?
    0401 & 0807
  • Anonym (Kääärlek)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:27:06 följande:

Jag är inte tacksam för att jag "en ring", är hellre utan än med en fjutt att skämmas över. För det är ju så roligt att se svägerskan visa upp sin förlovningsring med en briliant på en carat som lyser upp rummet. Och månaden efter kom min syster med en ring med trediamanter. Snacka om att känna sig underlägsen och nedvärderad. Lika så när vänninorna förlovar sig, men det kanske beror på vilken samhällsklass eller vilken typå av vänner man har. Av tio så är det jag och en till som har diamantfria förlovningsringar.. så det är mer vanligt än ovanligt i mitt umgänge att ha diamant.
    Okej, det är ju möjligt. Men, du kan väl tänka själv så klart. Och då måste väl ändå kärleken som ringen ska symbolisera vara viktigare? Det är ju också en fråga om stil och smak. Många tycker inte om blingbling utan vill ha släta linjer och sparsmakat. DET kan visa klass!
Svar på tråden skäms för min förlovningsring