• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (hemskt)
    Sencha skrev 2009-09-10 22:30:19 följande:
    Det låter som att det väsentliga är att kunna visa upp något, kunna skryta och kunna vara som alla andra?Prova att skaffa andra vänner istället - eller tycker du själv att det är trevligt med en tillvaro som går ut på att bräcka andra? Tja, jag vet inte... men för mig är det obegripligt.Är det därför ni förlovar er också - för att kunna visa upp någon?
    Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
  • naturbarn

Oj då... Jag trodde att man förlovade sig för att man älskar varandra och vill gifta sig och tillbringa livet tillsammans!!
    Inte för att man ska få en värsting ring som man kan jämföra med alla i sin omgivning.

Tycker nog att du har missförstått det hela lite.

Stackars din fästman, hur tror du han kommer känna sig när du ratar han ring?

• Mariohn

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:

Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Vänligen skriv inte "man". Tala för dig själv och stå för vad du gör. Applicera det inte på andra.
  • 2timearound
    Sencha skrev 2009-09-10 22:33:16 följande:
    Jag har också väldigt svårt att fatta... OM man tycker det är väldigt viktigt hur ett frieri ska gå till, så friar man väl själv? Och OM man tycker att det viktiga är att mannen friar, så får ju han göra det på det sätt HAN gör det - det måste väl vara själva poängen?
    Verkligen, man kan ju inte regissera någon annans frieri. Undrar om han vet hur besviken ts är? Han måste vara helt tillplattad, stackarn.
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Sencha
    Man? Du menar att du gör det. Jag gör det inte. Folk jag umgås med gör det inte.
    Som sagt var, skaffa i så fall bättre umgänge.
    0401 & 0807
  • Skogsflickan

jag hade inte brytt mig om min man kom med en plastring såna man får i automater för 5kr..Jag hade svarat ja då jag förlovar/gifter mig av kärlek inte för vad det materiella kostar!

Jag har en tunn mönstrad "sån där ta 2 ringar bla,bla" vi köpte dom då vi inte hade så mkt pengar i början..jag älskar den ringen. Vi gifte oss 4 månader efter förlovningen och då designade vi våra egna ringar hos en specialsmed..Då kostade de mer. Till Julklapp fick jag en ring till med tre rader diamanter runt hela ringen.

Jag menar att allt kommer till en bara man har tålamod och inte är så girig. Jag hade blivit jäkligt besviken om jag var din kille och gjorde en sån grej och sen blir du missnöjd. Jag vete fan om jag velat vara förlovad överhuvudtaget med en sån som bara vill ha,ha,ha..

• Jossa 79

Vadå White Trash med sten i förlovningsringen och vadå "ska vara släta".

My ass!

Skulle verkligen inte vilja handla smyckten av dig!

• SchumiFerrari
    säger som min svärfar..De som har pengar skryter inte med dem.. De som låtsas att de har skryter om det..

Det är väl bättre att du får en ring som är betald direkt än en som är på avbetaling...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Mad Max

jag hade en tjej en gång som tjata om o få en ring, en dag då hon höll på drog jag in henne på en pantbank o bad henne välja nåt passande...hon blev väldigt tyst efter det!

vad är de vissa tjejer vill med en ring...kunna visa upp nåt för andra?? För de verkar ju inte vara kärleken som är den viktiga!

• Mariohn
    idiblon skrev 2009-09-10 22:33:13 följande:
    Det är ungefär som att drömma om att få en prinsessdotter, men istället få en bilpojke. Visst är det klart att man kan bli besviken, men det utesluter inte att det är helt idiotiskt jävla uppåt väggarna.
    Jag håller med om att det är ett märkligt resonemang som jag aldrig skulle anamma. Men jag förstår inte varför folk blir så arga låt TS skämmas över sin vigselring om hon vill. Jag tycker mest att det är fruktansvärt sorgligt och ledsamt.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring