• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Nej förlovningsringar ska inte ha stenar.

jag har jobbat i en guldsmedbutik och dom ska vara släta.

I sverige får vi ju vigselringen sen och DEN ska ha stenar.

I USA tex är det annorlunda.

Att ha sten i förlovningsringen är lite wt...

• 2timearound
    idiblon skrev 2009-09-10 22:29:41 följande:
    Fy fan. Jag skäms å dina vägnar, ts. För jag kan inte begripa hur du kan vara så förbannat jävla pinsamt otacksam.
    *asg* Well put.
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Anonym (E)

Min make friade på BB, mycket romantiskt tyckte jag, Barnmorskan hade tårar i ögonen, tänk själv, man ligger där ALLT annat än fräch, och har givit honom det finaste man kan ge en människa. En slät ring har jag med, men det hade vi kikat på innan, för jag tycker dom e finast och vill inte råka riva barnen.

Tänk på att han kanske tyckte det var mkt romantiskt.

• Mariohn

Jag fattar inte vad det är med er?? TS hade en drömbild i huvudet och hon är besviken över att det inte ens blev nästan likt. Är det så konstigt? Låt henne få känna som hon vill!

• SchumiFerrari
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:27:06 följande:
    Jag är inte tacksam för att jag "en ring", är hellre utan än med en fjutt att skämmas över. För det är ju så roligt att se svägerskan visa upp sin förlovningsring med en briliant på en carat som lyser upp rummet. Och månaden efter kom min syster med en ring med trediamanter. Snacka om att känna sig underlägsen och nedvärderad. Lika så när vänninorna förlovar sig, men det kanske beror på vilken samhällsklass eller vilken typå av vänner man har. Av tio så är det jag och en till som har diamantfria förlovningsringar.. så det är mer vanligt än ovanligt i mitt umgänge att ha diamant.
    ok. det verkar som att du har fastnat för glitter och glamour och kan inte vara glad åt att din fästman älskar dig och vill gifta sig med dig. SO what att dina vänner har stenar i sina ringar.Tror du att deras förhållanden är bättre än ditt??? Ifs verkar det som att ditt inte är så bra just nu eftersom att du inte är nöjd med hans val av ring...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Mariohn
    Anonym skrev 2009-09-10 22:31:04 följande:
    Nej förlovningsringar ska inte ha stenar. jag har jobbat i en guldsmedbutik och dom ska vara släta. I sverige får vi ju vigselringen sen och DEN ska ha stenar. I USA tex är det annorlunda. Att ha sten i förlovningsringen är lite wt...
    Här skas väl ingenting. TS får väl önska vad hon vill.
  • idiblon
    Mariohn skrev 2009-09-10 22:31:27 följande:
    Jag fattar inte vad det är med er?? TS hade en drömbild i huvudet och hon är besviken över att det inte ens blev nästan likt. Är det så konstigt? Låt henne få känna som hon vill!
    Det är ungefär som att drömma om att få en prinsessdotter, men istället få en bilpojke. Visst är det klart att man kan bli besviken, men det utesluter inte att det är helt idiotiskt jävla uppåt väggarna.
  • Sencha

Jag har också väldigt svårt att fatta... OM man tycker det är väldigt viktigt hur ett frieri ska gå till, så friar man väl själv? Och OM man tycker att det viktiga är att mannen friar, så får ju han göra det på det sätt HAN gör det - det måste väl vara själva poängen?

0401 & 0807
  • Anonym

Men då är det ju bra att du pimpar den själv med lite bling bling så är väl alla nöjda och glada sen. Eller som de säger på filmerna: and then they lived happy forever!!

Svar på tråden skäms för min förlovningsring