• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Cornellia
    Anonym skrev 2009-09-10 22:45:46 följande:
    Ja där är det bara tjejen som får ring och då har dom stenar. btw när min man friade lät det ungefär såhär under en promenad "ska vi gifta oss?" "va?" "Ja det är väl läge" "ja det kan vi göra, hur när?" Inte mitt drömfrieri kan jag säga men det var inte frieriet som var det viktoiga utan äktenskapet.
    Va?
  • Tonic

Ringen är bara en symbol för kärlek mellan två människor...måste den vara dyr???

• Bjornis
    Anonym skrev 2009-09-10 22:45:46 följande:
    Ja där är det bara tjejen som får ring och då har dom stenar.btw när min man friade lät det ungefär såhär under en promenad "ska vi gifta oss?""va?""Ja det är väl läge""ja det kan vi göra, hur när?"Inte mitt drömfrieri kan jag säga men det var inte frieriet som var det viktoiga utan äktenskapet.
    Så lät det för oss med. Hehe. Helt OK.
  • Anonym
    Bjornis skrev 2009-09-10 22:47:13 följande:
    Så lät det för oss med. Hehe. Helt OK.
    Man drömde om det där fantastiska men den mannen är inte gå på knätypen (inte jag heller )
  • Spicy Women

Själv friade jag. Inte var det så romantiskt.Hoppade bara upp i hans knä och frågade om han ville gifta sig med mig. Hade jag inte gjort det, då var man väl ogift fortfarande

• snorkråka
    Anonym skrev 2009-09-10 22:31:04 följande:
    Nej förlovningsringar ska inte ha stenar.jag har jobbat i en guldsmedbutik och dom ska vara släta.I sverige får vi ju vigselringen sen och DEN ska ha stenar.I USA tex är det annorlunda.Att ha sten i förlovningsringen är lite wt...
    Haha, du kallade precis båda Sveriges nyförlovade prinsessor för WT!!

Men ärligt talat TS, du ska inte skämmas över din ring, du ska skämmas över dig själv. Var tacksam att du hittat någon som älskar dig och vill gifta sig med dig, trots att du är så bortskämd.
  • Mariohn

Alltså...Om ts hade önskat en sten av den anledningen att hon verkligen tycker att det är väldigt fint osv hade jag haft större förståelse. Men att vilja ha en stor sten för att alla andra ska bli avundsjuka och jämföra sig är ju bara tramsigt.

• Anonym
    snorkråka skrev 2009-09-10 22:49:50 följande:
    Haha, du kallade precis båda Sveriges nyförlovade prinsessor för WT!! Men ärligt talat TS, du ska inte skämmas över din ring, du ska skämmas över dig själv. Var tacksam att du hittat någon som älskar dig och vill gifta sig med dig, trots att du är så bortskämd.
    Dom kör den amerikanska varianten
  • Sencha
    Mariohn skrev 2009-09-10 22:49:55 följande:
    Alltså...Om ts hade önskat en sten av den anledningen att hon verkligen tycker att det är väldigt fint osv hade jag haft större förståelse. Men att vilja ha en stor sten för att alla andra ska bli avundsjuka och jämföra sig är ju bara tramsigt.
    Håller med.
    0401 & 0807
  • Cornellia
    Tonic skrev 2009-09-10 22:47:12 följande:
    Ringen är bara en symbol för kärlek mellan två människor...måste den vara dyr???
    Ja uppenbarligen så måste man kunna skryta med den, annars är det inte värt något.

Hur kan man föresten oroa sig för att man inte har en ring att skryta med när man har en (underbar?) bebis att "skryta" med?
Svar på tråden skäms för min förlovningsring